فرایند طراحی و ساخت محصولات تجاری از ابتدا تا انتها


فرایند طراحی و ساخت محصولات تجاری از ابتدا تا انتها 

فرایند طراحی و ساخت محصولات حمام 


Adam Clark یکی از طراحان صنعتی است که در زمینه طراحی محصولات تزئینی و دکوری فعالیت می کند. از 6 سال پیش شروع به طراحی و ساخت محصولاتی کرده است که در سراسر دنیا در فروشگاه های معتبر و معروف به فروش می رسند. شما هم می توانید راهنمایی ها و توضیحات او را دنبال کنید تا ببینید چگونه کار طراحی این محصولات را انجام می دهد. 


ادامه نوشته

طرح جلد کتاب:


طرح جلد کتاب 

معرفی بخش های مختلف جلد کتاب و بررسی نکات مهم در طراحی آن 


طرح جلد کتاب:
جلد پوششی است که برای تبلیغ و محافظت از محصول فرهنگی- تجاری تولید می شود.
طرح جلد می تواند برای نشریه یا کتاب و یا حتی بروشور و کاتالوگ طراحی شود. ولی در این بخش از بحث، منظور از طرح جلد، جلد کتاب است. جلد کتاب دارای حداقل سه بخش اصلی است: روی جلد، عطف و پشت جلد که امکان دارد بخش های لب گردان، رول باند و قاب جلد نیز به آن اضافه شود. البته قاب جلد بیشتر برای کتب نفیس (مانند دیوان اشعار) و یا مجموعه های چند جلدی که الزامی است با یکدیگر ارائه شوند، تهیه می گردد. پر اهمیت ترین بخش در طراحی جلد بطور مشخص روی جلد است.
در این بخش عنوان کتاب، عنوان نویسنده یا نویسندگان و مترجم یا مترجمان و بطور معمول تصویر تزئینی- مفهومی آورده می شود. عنوان کتاب معمولاً در نیمه بالای روی جلد قید می شود.این امر به دلیل آن است که در صورت چیدمان کتاب ها بر روی یکدیگر (در ویترین کتابفروشی ها) کتاب های رو، عنوان کتاب های زیر را نپوشانند. عنوان نویسنده بسته به اهمیت عنوان کتاب، شهرت نویسنده و جنبه ها و اصول زیبا شناسی، نزدیک عنوان کتاب (پایین یا بالای آن) و یا در پایین کتاب و با فاصله از عنوان کتاب آورده می شود.
اندازه ی قلم نوشتار در طرح روی جلد تابع قانون مشخصی نیست اما آنچه بدیهی است اندازه عنوان کتاب باید با اختلاف قابل توجهی از دیگر نوشته ها بزرگ تر و یا بصورتی مناسب دارای دید لازم باشد. (استفاده از رنگ های ویژه، محل قرار گیری و ...)
در عطف کتاب، با توجه به فضای در اختیار (تعداد صفحات و به پیروی از آن پهنای عطف) عنوان کتاب، نام نویسنده و عنوان و نشانه ناشر قید می شود. در قسمت پشت جلد نیز آرم و عنوان ناشر، قیمت کتاب، توضیحات احتمالی درباره کتاب، مؤلف و ... قید  می شود. (پشت جلد در عین حال ممکن است فاقد یک یا تمامی عوامل ذکر شده باشد) معمولاً بنگاه های انتشاراتی بزرگ و مطرح برای جلد کتاب خاص خویش یک یونیفورم مشخص تعیین و سپس بر اساس آن هر کتاب را طراحی می کنند. ابعاد کتاب (رقعی، خشتی، رحلی و ...) را سفارش دهنده مشخص می کند، (اگر چه مسلماً ناشر بر اساس موضوع و مخاطب و البته مسائل فنی و اقتصادی این ابعاد را تعیین می کند) همچنین میزان پهنای کتاب (عطف) و تعیین این اندازه بر اساس تعداد صفحات انجام می گیرد: برای هر 100 صفحه ، در صورتی که کاغذ کتاب 70 گرمی ایرانی باشد، حدود 6 میلی متر و در صورتی که کاغذ تحریر 70 گرمی خارجی باشد، حدود 5/4 میلی متر پهنا در اختیار خواهیم داشت.
طراحی جلد از جمله گونه های گرافیک است که بدلیل بستر کار (زمینه های فرهنگی) و مدت زمان درگیری بالای محصول و مخاطب، امکان بروز خلاقیت های گرافیکی و توقع کشف و دریافت این خلاقیت ها از سوی مخاطب، موجود است.
استفاده از تایپوگرافی نیز می تواند جایگاه ویژه ای در نحوه ارائه عنوان در جلد کتاب داشته باشد. البته این شیوه بیشتر برای عناوین کوتاهی که برای مخاطب دارای پیشینه ی ذهنی هستند مناسب است.


علاوه بر این، شیوه ی تایپوگرافی در کتب ویژه ی کودکان توصیه نمی شود. نحوه چیدمان عناصر بصری نیز ترجیحاً به گونه ای خواهد بود که به سمت داخل کتاب حرکت داشته باشد، خواننده را به باز کردن آن ترغیب کند. (همچون دیگر موارد چیدمان در صفحه آرایی) تقسیم بندی فضای عطف می تواند به جذابیت طرح جلد بیفزاید ولی بدلیل محدودیت های تکنیکی (بویژه در ایران) در صورتی که زمینه عطف را با نوارهای رنگی از روی جلد متمایز می کنید، بهتر است این نوار بر روی جلد و بخش پشت آن نیز امتداد داشته باشد، زیرا همانگونه که اشاره شد در صورتی که نوار مورد نظر دقیقاً در قسمت عطف قرار داشته باشد، در هنگام صحافی امکان آنکه خط تا، دقیقاً در محل مورد نظر قرار نگیرد وجود دارد و این امر سبب می شود خطی از رنگ نوار بر روی جلد قرار گیرد و یا بخشی از رنگ جلد به سمت عطف برود که در هر حال سبب لطمه زدن به طرح خواهد شد. در طراحی کتب نفیس و وزین (از نظر موضوع و البته حجم صفحات) امکان طراحی روکش جلد نیز میسر خواهد یود.
روکش جلد، جلدی است که معمولاً بر روی مقوا یا کاغذ (گلاسه) ارائه می شود و در بسیاری موارد همتن طرح روی جلد بر روی آن منعکس می شود. ابعاد روکش جلد متناسب با جلد خواهد بود. بلندای آن برابر با بلندای جلد و پهنای آن برابر با پهنای جلد در حالت باز شده به اضافه دو لب برگردان به اندازه های دلخواه خواهد بود. (معمولاً این اندازه کمتر از 6 سانتیمتر نخواهد بود) این لب برگردان ها از محل تاخور به سطح داخلی جلد تا زده می شوند  و از این طریق روکش جلد را مستقر می کنند.

منبع

15 سایت مفید مدیریت رنگ جهت خلق طراحی های اثر بخش


15 سایت مفید مدیریت رنگ جهت خلق طراحی های اثر بخش 

معرفی پانزده سایت مفید جهت انتخاب رنگ یا ترکیب رنگ جهت انجام طراحی های حرفه ای تر


در این آموزش قصد داریم انتخاب رنگ های طرح را به شما آموزش دهیم. فرایند انتخاب رنگ مناسب همیشه یکی از معضلات کار طراحی است و طراح در گزینش بهترین رنگ دچار مشکل می شود. هر چند هر کس متناسب با سلیقه ی به تعدادی از رنگ ها علاقه ی خاصی دارد اما پیدا کردن ترکیب های رنگ جدید و جذاب کار آسانی نیست. ما در اینجا این کار را برای شما آسان خواهیم کرد! 


1. Colourlovers

Colourlovers یکی از منابعی است که دامنه های رنگی مختلفی را به نمایش می گذارد. رنگ های متعددی برای استفاده در آگهی ها، طراحی پکیج و طراحی وب وجود دارد- شما می توانید رنگ بندی های مختلف را در قسمت پترن، پالت های رنگ و مقاله های مرتبط با این موضوع و مصاحبه ها پیدا کنید. رنگ بندی های جدید نمونه هایی از رنگ هایی هستند که در دنیای واقعی وجود دارند که این فرصت را برای شما فراهم می کند تا مناسب ترین آنها را پیدا کنید. به نظر من این یکی از بهترین مکان هایی است که می توان در آنها هارمونی ترکیب رنگ ها و ایده های جدید پیدا کرد.
 



2. Kuler

Kuler فضای خوب و جالبی است که شرکت Adobe آن را طراحی کرده است، جایی که شما می توانید رنگ بندی های ساخته شده ی مناسب را جستجو و رنگ بندی خود را از زنگ ها و تصاویر ایجاد کرده و گزینه و امکانات های عالی و فوق العاده ای را برای خلق یک نمونه ی شگفت انگیز بدست آورید. شما می توانید تصاویر را از دسک تاپ یا سیستم خود آپلود کنید، که این کار بسیار آسان است. برای ذخیره و دانلود تم ها، باید با اکانت ادوبی خود رجیستر شوید یا ثبت نام کنید. شما در اینجا امکاناتی از قبیل دانلود نرم افزار "Kuler desktop" تا جستجو و ذخیره ی مستقیم تم ها روی دسک تاپ خود را در اختیاردارید . 



3. ColorBlender

در ColorBlender تعداد زیادی از ترکیبات رنگ در دسترس قرار دارد- و راه بسیار خوبی برای انتخاب آسان و سریع رنگ ها است. این یک ابزار آنلاین است- فقط کافی است رنگ مورد نظر خود را با استفاده از کالر پیکر یا جذب کننده ی رنگ و 6 پالت رنگ انتخاب کنید اگر جستجوگر شما  شما را پذیرفت، پس از ان می توانید رنگ ها را ذخیره وقتی کار به پایان رسید می توانید به اسانی ترکیب رنگ را با فرمت فتوشاپ *.act یا برای رنگ های Illustrator با فرمت *.eps ذخیره کنید. 



4. ColorExplorer
ColorExplorer یک ابزار رایگان آنلاین برای کار کردن و ساختن پالت های رنگ است. گزینه های زیادی به همراه color circle (چرخه رنگ) و color libraries (کتابخانه ی رنگ) و color picker ( جذب کننده رنگ) وجود دارد.


سری ابزار ColorExplorer عبارتند از: color matching; (تطبیق رنگ): از یک رنگ واحد گرفته تا یک پالت تطبیق کامل- فورا کتابخانه های رنگ مناسب را جستجو می کند. جذب کننده ی رنگ NCS یا Natural Color System علایم یا اشاره های تبدیل بین چند کتابخانه ی رنگ (RAL, PANTONE, and more) palette export برای استفاده در برنامه های خاص مانند Adobe Photoshop و Illustrator و InDesign پالت رنگ تصاویر و عکس ها را تجزیه و آنها را import می کند. centrally stored palettes (پالت های ذخیره شده ی مرکزی) برای دسترسی آسان فیلترهای پالت و حالات یا style ها می باشد.
 


5. ColorSchemer

یکی از منابع جالب که تا الان 3692 رنگ بندی مختلف ارائه کرده است ColorSchemer است، بنابراین شما فهرست کوتاهی برای انتخاب رنگ در اختیار دارید. این منبع به دلیل فروم خاصش که در آنجا می توانید با سایر طراحان در مورد رنگ ها بحث کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید و نیز بلاگش یعنی جایی که شما می توانید رنگ های متنوع و متعددی را تهیه و رنگ های خاص را جستجو نمایید، مورد علاقه ی بسیاری از طراحان می باشد. 


6. ColorJack

ColorJack در صفحه اول خود پالت های رنگ مختلفی ارائه کرده است و فقط کافی است با ماوس روی آنها بروید تا بیش از 6 رنگ شبیه به هم بدست آورید. همچنین لیستی با لینک های مرتبط رنگ های مفید و جذاب و نرم افزارهای ترکیب رنگ پیشرفته در آن وجود دارد که در زیر آن را برای شما توضیح خواهم داد.
 

به نظر من این نرم افزار مهمترین دلیلی است که این سایت را لذت بخش کرده است. 3 ابزار نرم افزاری آنلاین مختلف وجود دارد: Color Galaxy و Color Sphere و Color Studio. در زیر می توانید Color Galaxy و Color Sphere را مشاهده کنید. ابزارهای جالب و کارآمدی که دقیقا رنگی را که شما می خواهید را می گیرند. شما همچنین می توانید این نرم افزار را دانلود کنید..


7. Color Combo

این منبع را هم بررسی کنید. رنگ ها را از پالت یا ابر برچسب ها انتخاب کنید. ویژگی جذاب آن این است که شما می توانید تنها با وارد کردن آدرس یک وب سایت خاص رنگ های یک وب سایت را بردارید.

 


8. Colortoy
Colortoy یکی دیگر از سازنده های رنگ بندی آنلاین فلش است. این نرم افزار، رنگ بندی های مکمل را بر پایه ی کد ورودی رنگ شما تولید می کند. شما می توانید از این نرم افزار در پروژه های مهم نیز استفاده کنید، این برنامه قطعا از عهده این کار بر خواهد آمد. 


9. Colr
Colr.org در سال 2005 پایه گذاری شد. این برنامه هدف استفاده از رنگ به عنوانن یک تفریح را تحقق می بخشد و تصویر شما را بارگذاری می کند. بهترین رنگ ها را از آن استخراج کنید.
 


10. 100 random colors
صفحه رنگ کوچک دستی با استفاده از AJAX و ارائه ی 100 رنگ رندم، برای دیدن 100 رنگ رندم دیگر صفحه را refresh کنید. هر رنگ کد خود را در مربع نششان می دهدفدر نتیجه شما به آسانی می توانید کد را بردارید. اگر در انتخاب رنگ مناسب مشکل دارید این روش راه حل خوبی است. 



11. Deagreve - Color Palette generator
فقط کافی است URL کامل تصویر را در محل مورد نظر وارد کنید تا رنگ ها استخراج شوند. این نرم افزار بسیار ساده و در عین حال پر سرعت و مفید است. نرم افزارهای ساده و کوچک و مفید دیگری نیز برای طراحی کارت های ویزیت ساده وجود دارد. 


12. WellStyled Color Scheme
این برنامه یک سرویس کوچک و مفید برای کار با چرخه ی رنگ و انتخاب از بین 6 گزینه ی مختلف یعنی default و pastel و dark pastel, light pastel و contrast و pale می باشد. شما 5 رنگ مشابه به عنوان برونداد یا خروجی دارید که می توانید از بین آنها رنگ دلخواه را انتخاب کنید. در اصل با این گزینه ها بازی می کنید.  


13. Colors On The Web

شما می توانید در کنار 3 ابزار و ترکیب کننده ی رنگ، در مورد تئوری رنگ، عبارات و اصطلاحات رنگ، چگونگی ترکیب رنگ ها ،کنتراست رنگ و بسیاری موارد دیگر اطلاعات کسب کنید. اگر شما تنها به ترکیب رنگ علاقمن نیستید و می خواهید دانش خود را در مورد رنگ ها و تعاریف آنها بالا ببرید این منبع می تواند مفید واقع شود. 


14. Gpeters.com color schemes
رنگ بندی مورد نظرتان را با ارائه ی کلمه یا عبارت پیدا کنید. این سریس 5 تصویر مرتبط را از تصاویر یاهو می گیرد و 6 عدد از ممتازترین رنگ ها را از هر یک بر می گزیند. شما می توانید انتخاب خود را از لیست بزرگ رنگ بندی ها نیز انجام دهید. 


15. Color Calculator
چرخه ی رنگ جایی است که شما می توانید از بین رنگ های RGB و CMYK و HTML انتخاب کند، مقادیر saturation و lightness را تغییر دهید و از بین تنظیمات هماهنگ متفاون یکی را گزینش کنید.

منبع: پرشین جی اف ایکس - persianGFX.com

تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ


تئوری رنگ ها و هارمونی رنگ 

آشنایی با چرخه یا دایره ی رنگ 



اساس هر تئوری رنگ، حلقه رنگ است و دسته بندی رنگ ها را مشخص می كند، یک دایره رنگ ابتدایی که در آن رنگ های قرمز، زرد و آبی وجود دارند، در واقع دایره رنگ سنتی در هنرهای تجسمی به شمار می آید. سر آیزاک نیوتون (Sir Isaac Newton) در سال 1666 اولین نمودار رنگ دایره شکل را به وجود آورد. از آن زمان تا کنون، دانشمندان و هنرمندان به مطالعه و طراحی نمونه های متنوع و مختلف این مفهوم اولیه بوده اند.
اختلاف نظرهای متعدد درباره صحت و برتری یک چیدمان نسبت به دیگری، مدام موجب بروز مناقشاتی در این جمع شده است، اما در حقیقت هر دایره رنگی که ترتیب منطقی رنگ های خالص در آن رعایت شده باشد، موثق و قابل استفاده خواهد بود.


رنگ های اصلی:
در تئوری رنگ سنتی، قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند زیرا دانه های رنگی تشکیل دهنده آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگری به وجود نیامده و تمام رنگ های دیگر از ترکیبات مختلف این سه رنگ با یکدیگر به دست می آیند.


رنگ های فرعی یا ثانویه:
سبز، نارنجی و بنفش رنگ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اصلی با یکدیگر حاصل می شوند. محل قرار گیری هر رنگ ثانویه در دایره رنگ، بین دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است.


رنگ های ترکیبی:

زرد- نارنجی، قرمز نارنجی، قرمز- بنفش، آبی - بنفش، آبی- سبز و زرد - سبز، این رنگ ها از ترکیب یک رنگ اصلی با یک رنگ فرعی به وجود می آیند و در اینجا هم، در میان دو رنگ تشکیل دهنده خود قرار می گیرند.





هماهنگی (هارمونی) رنگ:
هماهنگی یا هارمونی به معنای "چیدمان مطبوع اجزاء یک کل" است و وجود آن در تمام مظاهر زندگی از موسیقی، شعر، رنگ یا حتی یک کیک زیبا، جلوه می کند. از نظر دیداری، هماهنگی، در چیزی است که موجب لذت چشم می شود. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و احساس نظم و تعادل را در او ایجاد می کند. هنگامی که چیزی ناهماهنگ است، یا خسته کننده است یا وحشتناک. از طرفی هارمونی بیش از حد نیز به ترکیبی بسیار ملایم و نچسب تبدیل می شود و بیننده را آن طور که باید مجذوب و علاقه مند نمی کند و بالعکس عدم حضور آن نیز تصویری به وجود می آورد که هیچ چشمی تحمل دیدن آن را ندارد.

مغز انسان هر چیزی را که قابلیت سازماندهی نداشته و نامفهوم باشد، پس می زند. عمل دیدن به حضور یک ساختار منطقی نیاز دارد و هماهنگی رنگی می تواند این علاقه به دیدن و حس تعادل را به وجود بیاورد. به طور خلاصه، یکپارچگی مفرط موجب تحریک ناپذیری و پیچیدگی مفرط موجب تحریک بیش از اندازه مغز می شود. تعادل پویا، نتیجه حضور هماهنگی است.
برای مشاهده تعالی هارمونی و هماهنگی کافی است به هارمونی رنگ ها در در طبیعت دقت کنید. همان طور که گفتیم، تئوری های رنگ و هارمونی رنگی متعددی وجود دارند. در اینجا به معرفی چند فرمول ابتدایی در به کار گیری رنگ ها میپردازیم:


هارمونی بر اساس هم جواری رنگ ها:

رنگ های هم جوار (پیوسته) یا Analogous Colors، به هر دسته سه تایی از رنگ هایی گفته می شود که در دایره رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مانند زرد-سبز، زرد و زرد نارنجی. معمولا در چنین ترکیب هایی، یک رنگ از نظر مقدار، بر دو رنگ دیگر برتری دارد.


هارمونی بر اساس رنگ های مکمل:

رنگ های مکمل آن هایی هستند که در دایره رنگ، درست در مقابل یکدیگر قرارگرفته اند. مانند قرمز و سبز یا قرمز- بنفش و زرد - سبز. همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، درجات مختلف زرد-سبز در برگ ها، هماهنگی زیبایی با رنگ های قرمز-بنفش گل، ایجاد کرده اند. رنگ های مکمل بالاترین درجه تباین (کنتراست) و ثبات را به وجود می آورند.

 
هارمونی بر اساس طبیعت:

طبیعت، بهترین نقطه شروع برای درک و ایجاد هارمونی رنگی است. در تصویر پایین ملاحظه می کنید که زرد، سبز و قرمز چه نقش هماهنگی ایجاد کرده اند و این ترکیب متناسب، لزوما در دو مورد قبل نمی گنجد، اما زیبا و قابل اجرا است.



رنگ های گرم و سرد

رنگ آبی و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آب روان و دریا است بنابراین با دیدن این رنگ ها احساس سرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگ های سرد می گویند.
رنگ قرمز و رنگ های مجاور آن تداعی کننده آتش و خورشید بوده و با دیدن این رنگ ها احساس گرما به فرد دست می دهد. از این رو به این رنگ ها، رنگهای گرم می گویند.


رنگ های گرم عبارتند از : قرمز، نارنجی و زرد
رنگ های سرد عبارتند از: آبی، سبز و بنفش


تأثیرات روانی رنگ ها

همه ما می دانیم، انسان موجودی است كه به سرعت و به شدت تحت تأثیر فر آیندهای محیطی قرار می گیرد و در تحت همین تأثیر شكل جدیدی از رفتار را از خود بروز می دهد. اثر روانی بعضی از رنگ ها به صورت زیر است:

زرد : زرد رنگی است با توان پرتو افكنی زیاد، كه بیشتر پرتوهای دریافتی را بازتاب می كند.
زرد، رنگی است رویه ای، رنگی كه ژرفا و عمق ندارد. بُرد آن نسبت به رنگهای دیگر زیادتر است و از بسیاری از ویژگی های سفید برخوردار است. رنگ ترش است و نمودار ترشی های متفاوت. صدای زیر ویولن « زرد » است. آواز بلبل و قناری زرد است. رنگ زرد وقتی یكدست باشد، شادی آفرین و هنگامی كه با تغییرات زمینه های رنگی همراه باشد ایجاد هیجان و ناراحتی تا حد اضطراب می كند. زرد رنگ بی خوابی، بیداری، بیماری، نا امیدی، هیجان، اضطراب و تلاطم فكری است. همچنین رنگ آغاز بهار، رسیدگی كشت، نمودار نیروی فزون نهفته در دانه است. رنگی است مادی و زمینی كه هرگز نمودار ژرفا نیست. رنگی است با موضوع عمودی و بنابراین با خط عمودی هم سنگ می شود. رنگ زرد رنگ جوانی، نشان روشنی و نور و نشان دانش و معرفت است. در بعضی اوقات رنگ زرد به عنوان القاء كننده تنفر مطرح می شود، این حالت زمانی مورد قبول است كه پس زمینه ی آن مشكی باشد زیرا تضاد این دو رنگ بسیار شدید است و در هیچ شرایطی با هم هماهنگی ندارند. در صورتی كه همین رنگ در پس زمینه ی سبز زندگی و امید را به نمایش می گذارد.

آبی : آبی، رنگی است آرام و درونگرا. بیننده را به سوی خود می كشد و در درون آرامش خود، نرم می سازد و به خواب می برد. چشم را به خود متوجه می كند. رنگ آبی موافق با وضعیت خط افق است. آبی، رنگی است الهی و آسمانی. رنگی است مطیع، سر به راه و سازشكار. آبی رنگ زمستان و سرمای آن است. آبی رنگ خلاقیت است. آرامش و سكونی كه از آن به ما می رسد نتیجه رشد مقتدر و طبیعی آن است. در استفاده از رنگ آبی بیننده همیشه منتظر یك نو آوری و كار جدید است. زلالی، پاكی و خلوص را می توان توسط رنگ آبی بوجود آورد. طعم آبی، بی طعمی و كمی متمایل به شیرینی است. رنگ آبی همیشه سایه دار است و همواره میل دارد در تاریكی خود نمایی كند. همیشه نامحسوس است و در عین حال هوای شفافی را می نمایاند. آبی با روان آدمی پیوند می خورد و تا اعماق و انتهای روح نفوذ می كند. آبی معنی ایمان می دهد. سمبل جاوید است.

قرمز : قرمز، رنگی گرم و دارای نیروهای برون گراست. رنگِ توان و فعالیت بسیار زیاد و رنگ مقوی قلب است. طعم آن شیرین است. قرمز رنگ حق، حقیقت، پیكار و بلاخره شهادت است. قرمز پایان تابستان و آغاز پاییز است. در تطابق با خط، گویای خط قطری همگن است. قرمز، رنگی است كه فرو رفتن و ماندن در آن می سوزاند و كناره گیری از آن گرما می دهد. رنگ عشق و تشكیل خانواده است. قرمز سمبل حیات و زندگی، عامل مؤثری در سازندگی و تشدید رویش گیاهان و بیان كننده ی هیجان و شورش است، نشانی تثبیت شده از مبارزه، انقلاب و شورش. اثر هیجان و هوس را به خوبی نشان می دهد، این رنگ اگر در پس زمینه تیره قرار گیرد وحشت، ناپایداری و پلیدی را نشان می دهد و اگر در پس زمینه روشن قرار گیرد معرف یك عشق سطحی و زودگذر است.

نارنجی : نارنجی، رنگی است كه خواص بصری آن آتش و خواص روانی آن گرما است. نارنجی رنگ جوانی است. رنگ شادابی است. رنگ جشن و سرور است و رنگ میوه های تازه رسیده. حالتی از اضطراب و عدم ثبات را شامل می شود. آمیخته با كمی سفید، رنگ بلوغ زنانه است و آمیخته با كمی مشكی، رنگ بلوغ مردانه است. در ارتباط با خط، خطی است آزاد و متمایل به عمودی.

سبز : سبز معتدل و اعتدالش سرد است. در سبز توان آرامش وجود دارد. رنگ تعقل، تفكر و آرامش خردمندانه است. رنگ صلح و صفا است. رنگ سبز، رنگ امید به زیستن و ادامه ی حیات در بهترین شرایط خود است. این رنگ در حالی كه در غرب مفهوم مطلق زندگی است (Western Green) در شرق یك رنگ روحانی و مذهبی به حساب می آید.
(Eastern Green) طعم رنگ سبز، نه شیرین است نه شور، نه ترش است و بی مزه، نه تند است نه تلخ، طعم آب گواراست و كمی مزه گَس دارد. سبز رنگ پایان بهار است و آغازین تابستان. در تطابق با خط، خط قطری است.

بنفش : رنگ بنفش نمایشگر بی خبری، بی اختیاری، ظلم و دشواری است و رنگی مرموز و بر انگیزاننده احساسات. اگر در سطوح وسیع به كار بریم حالت ترس را نشان می دهد؛ به خصوص اگر بنفش متمایل به ارغوانی باشد كه در طبیعت و مناظر اغلب به چشم می خورد. بنفش از نظر ظاهری و بصری معرف رنگین كمان و از نظر معنا القاء كننده امید است. در ارتباط با خط، رنگ خط آزاد متمایل به افقی است كه اگر با خط آزاد متمایل به عمودی آگین شود، گرمتر و سرخ می شود. صدای بنفش بم است و طعم آن گَس. بنفش سمبل هرج و مرج، مرگ، ستایش و عظمت است. بنفش آبی، رنگ القاء كننده ی تنهایی است. بنفش قرمز، نشان عشقی یزدانی و سلطه ی روحانی است.
منبع:اینجـــا

فرایند طراحی لوگوی بلاگ Vivid Ways


فرایند طراحی لوگوی بلاگ Vivid Ways 

آموزش طراحی لوگو از ابتدا تا انتها 


Vivid Ways یک بلاگ جدید متمرکز روی بهبود شخصیت افراد و زندگی شاد و پویا است که اهداف آن شامل القا و تشویق خواننده به عقاید و نکاتی در مورد چگونه زیستن و لذت بردن از زندگی است. 


در نهایت پس از تکمیل کار، فایل نهایی آن توسط ایمیل به دست مشتری رسانده شد.

8 نکته مهم در مورد طرح لوگو در طراحی وب


8 نکته مهم در مورد طرح لوگو در طراحی وب 

8 نکته مهم در مورد طرح لوگو در طراحی وب 


امروزه کاربرد لوگوهای تجاری افزایش یافته و برنامه های زیادی برای طراحی لوگو موجود است. زمانی که طراحی را برای دنیای دیجیتال انجام می دهید، این کار شامل وب سایت ها، رسانه های دیجیتال، برنامه های موبایل و دیگر موارد می شود. این یعنی طیف وسیعی از اندازه ها و بک گراندها. 
این لوگو ها در محیط های مختلف، کاربردهای متفاوتی دارند. باید به یاد داشته باشید که برای وب طراحی می کنید. با این که نیازهایتان را برای یک فرایند طراحی دیجیتال بررسی می کنید، در عین حال می خواهید مطمن شوید که لوگوی شما می تواند طرح خوبی برای چاپ نیز باشد.
در این جا نکات ساده و سریعی برای شما بیان می کنیم. سعی کنید در حین طراحی لوگو برای وب این نکات را به یاد داشته باشید:

8. وسوسه را از خود دور نموده و طرحی ساده بزنید

لوگوی شما وظیفه ساده ای بر دوش دارد. این یکی از اولین عناصر بصری است که به شرکت شما مربوط می شود؛ پس باید توجه و ذهن بیننده را به سمت پیام اصلی شما هدایت کند. این هدف می تواند با "سادگی" محقق شود. نیازی نیست کلّ داستان برند را در این لوگو جای دهید!

7. محدودیت های رنگ را بشناسید

برخی از رنگ ها ممکن است در دنیای دیجیتال جواب دهند، ولی در چاپ مناسب نباشند. مطمئن شوید که چگونگی تبدیل بازاریابی دیجیتال به دنیای آفلاین را درک کرده اید. 

6. توجه بیننده را سریعاً جلب کنید

کاربران هستند که تصمیم می گیرند از سایت شما بازدید داشته باشند یا خیر. لوگو یکی از اولین عناصر بصری است که آن ها مشاهده می کنند. لوگو باید ملایم باشد، توجه بیننده را جلب کند و پیام کلّی شما را انتقال دهد.

5. مطمئن شوید لوگوی شما در همه جا کار می دهد

به طور خلاصه بگویم، "اندازه" در دنیای طراحی لوگو بسیار مهم است. لوگوی شما باید به عنوان یک عنصر مهم و بزرگ در صفحه و نیز یک تصویر کوچک در گوشه بنر ایفای نقش نماید. مطمئن شوید که این اندازه ها را بررسی کرده اید و سپس وارد کار طراحی شوید.

4. از رقیبانتان متمایز باشید

این مورد را در ذهن داشته باشید که شما در حال طراحی هستید. اگر کافی شاپ دارید، یک لوگوی سبز تیره به همراه تصویر یک پری دریایی در جلوی آن واقعاً می تواند ایده بدی باشد. قطعاً شما نمی خواهید با رقبایتان اشتباه گرفته شوید.

3. سادگی را در نظر بگیرید

برخی از موفق ترین لوگوها شامل یک طرح ساده اند که در نگاه اول، شغل مورد نظر را تشریح نمی کنند. لوگوی مک دونالد را تصور کنید. هیچ تصویر همبرگر یا تنوری در آن مشاهده نمی شود، ولی تصویر را به سادگی می توان به رستوران ربط داد. قطعاً مایل نیستید بینندگان سایت را سردرگم کنید. یک تصویر ساده واقعاً توجه مردم را جلب می کند.

2. ابتدا یک طرح اولیه داشته باشید

به یک باره وارد نرم افزار طراحی شدن و اشتیاق برای مشاهده نتیجه کار، وسوسه ایست که ممکن است به سراغتان بیاید. یک کاغذ طراحی ساده می تواند بهترین مکان برای به تصویر کشیدن طرح ذهنی شما باشد.

1. برند را بشناسید

لوگو باید بازتاب دقیقی از برند باشد. دنیای وب بسیار شلوغ و درهم برهم است و لوگو باید سریعاً به بیننده بگوید که حیطه کاری و زمینه فعالیت شما چیست.

رنگي‌كردن چشم‌ها - Adobe Photoshop CS3     



نشريه عصر شبکه - ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ شماره 45

اشاره :

بارها در صفحه آموزش فتوشاپ گفته‌ايم كه در صورتي كه به آموزش خاصي علاقه داريد يا روش ساخت يك طرح گرافيكي را نمي‌دانيد، آن‌را با ما در ميان بگذاريد تا در صفحات آينده آموزش فتوشاپ به آن‌ها بپردازيم. البته اصلاً منظور ما اين نيست كه همه چيز را درباره فتوشاپ مي‌دانيم. از قديم گفته‌اند: همه چيز را همگان دانند. يعني همه دانسته‌هاي دنيا در اختيار يك نفر نيست، اما به‌هرحال مي‌شود آن چيز‌هايي را كه نمي‌دانيم، ياد بگيريم. اينترنت دنياي بزرگي است. شخصاً هرگاه روش ساخت يك طرح خاص را نمي‌دانم، سريعاً به سراغ اينترنت مي‌روم. تكه‌هاي مختلف از آموزش‌هاي متنوعي كه درباره آن موضوع مطرح شده است را مي‌خوانم و نهايتًا به نكته اصلي كه نمي‌دانستم مي‌رسم. بديهي است براي استفاده از اين منابع بزرگ آموزشي، زبان انگليسي مورد نياز است. معمولا ً آموزش‌هايي كه به زبان فارسي روي اينترنت منتشر مي‌شوند، زمينه‌هاي كمتري را تحت پوشش قرار مي‌دهند، ولي باز هم بهتر از هيچي است. عبارت‌هاي كليدي مورد نظر خود را در گوگل جستجو كنيد: اول به فارسي و بعد به انگليسي. در اغلب موارد در كمتر از چند ثانيه به سايت مورد نظر خود مي‌رسيد. در بخش گشت‌و‌گذاري در وب اين شماره كه اختصاصاً به موضوع اينترنت مي‌پردازد، منابع بسيار خوبي را براي آموزش فتوشاپ معرفي كرده‌ايم. البته يكي از سايت‌هاي خوب را فراموش كرده‌ايم؛ shabakeh-mag.com! به سايت ما بياييد و بسياري از آموزش‌هاي فتوشاپ قبلي را با عكس‌هاي رنگي و بسيار با كيفيت به همراه فرم نظر‌خواهي و پرسش‌هاي مرتبط با قابليت ذخيره‌سازي روي كامپيوتر و بسياري امكانات ديگر، مطالعه كنيد. در آموزش فتوشاپ اين شماره به سراغ يكي از تكنيك‌هاي جديد عكاسي رفته‌ايم. اين آموزش دقيقاً پاسخي است به سؤال يكي از خوانندگان مجله به نام طاهر است كه از طريق فرم نظر‌خواهي سايت در اختيار من قرار داده شده است. درصورتي كه آموزش مورد نظر‌تان را روي اينترنت پيدا نكرديد، بد نيست يك بار هم درخواست آن را براي ما بفرستيد. يا قبلاً آن را كار كرده‌ايم يا در دستور كار شماره‌هاي آينده قرار مي‌گيرد. منتظر نظرات شما هستيم.

 


قرار شد در اين شماره يكي از تكنيك‌هاي جديد عكاسي را در فتوشاپ توضيح دهم، اما نمي‌خواستم در اين آموزش به موضوعات پيچيده‌اي مثل كار كردن با فايل‌هاي خام يا هيستوگرام‌هاي سياه و سفيد و رنگي بپردازم، البته هر يك از اينآموزش‌ها در جاي خود لازم است، اما فعلاً چند شماره‌اي قصد دارم موضوعات ساده‌تر و در عين حال جذاب‌تري را كار كنم. بنابراين به سراغ يكي از تكنيك‌هاي عكاسي ديجيتال رفته‌ام كه واقعاً تا قبل از دنياي ديجيتال، انجام آن توسط منابع محدود آنالوگ بسيار مشكل يا حتي غير ممكن بود؛ يعني تغيير رنگ چشم!

اين تكنيك بسيار جالب اين روزها در آلبوم‌ها يا عكس‌هاي خانوادگي و عروسي كاربرد بسيار زيادي دارد. استفاده از لنز در بسياري از موارد موجب سرخ شدن چشم مي‌شود و در عكس‌هاي پرترهِ بسيار نزديك،كاملاً مصنوعي به نظر مي‌رسد. بنابراين بسياري از عكاسان به سوژه‌هاي خود پيشنهاد مي‌كنند به‌جاي استفاده از لنز‌هاي رنگي، تنها رنگ مورد علاقه‌ خود را سفارش دهند و عكس‌هاي مورد نظرشان را انتخاب كنند. براي بسياري از افراد اين كار بسيار پيچيده به نظر مي‌رسد، اما عكاسان براي چنين ترفندي چه مي‌كنند؟ (تصوير 1)

تصوير 1

در همين ابتداي كار بهتر است بدانيد كه استفاده از اين تكنيك تنها روي عكس هاي پرتره نزديك كه بخش بزرگي از تصوير توسط صورت پوشانده مي‌شود، مناسب است. اصولاً عكس‌هاي قديمي كيفيت پايين‌تري نسبت به عكس‌هاي جديد دارند و رنگي شدن عنبيه روي آن‌ها، چندان به چشم نمي‌آيد. عكس مورد نظرتان را باز كنيد و با فشردن دكمه‌هاي Ctrl+J يا كشيدن و رها كردن لايه Background روي آيكون Create New Lay در پالت لايه‌ها، يك لايه از روي لايه اصلي عكس بسازيد. با اين كار فتوشاپ يك لايه جديد شبيه لايه اوليه ايجاد مي‌كند و بدين ترتيب هر ويرايشي كه انجام دهيد، روي لايه جديد اعمال مي‌شود. (تصوير2)

تصوير 2

تغيير رنگ چشم‌هاي روشن چندان مشكل نيست؛ زيرا اصولاً چشم‌هاي رنگي، پايه روشن دارند و به سادگي مي‌توانيد مراحل اوليه اين آموزش، يعني بخش روشن كردن چشم را ناديده بگيريد، اما در اين‌جا فرض مي‌كنيم كه در حال كار روي چشم‌هاي مردم كشورهاي شرقي كه عمدتاً قهوه‌اي تيره هستند، كار مي‌كنيد. ابزار انتخاب بيضي شكل را برگزينيد. اين ابزار در حقيقت اولين ابزار در نوار ابزارهاي فتوشاپ است و مي‌تواند محدوده‌اي را به‌صورت دايره‌اي انتخاب كنيد.

به‌محض برگزيدن ابزار انتخاب بيضي، نوار تنظيمات آن هم در بالاي پنجره فتوشاپ پديدار مي‌شود. (اين مسئله در مورد تمام ابزارها صادق است. يعني با انتخاب هر ابزار، نوار تنظيمات مربوط به آن را در بالاي پنجره فتوشاپ مي‌بينيد.) گزينه Feather در نوار تنظيمات ابزارهاي انتخاب نشان‌دهنده محدوده محوشدگي بخش انتخاب شده است. هرچه اين مقدار كمتر باشد، محدوده انتخاب، لبه‌هاي تيزتري خواهد داشت. بنابراين بسته به عكسي كه روي آن كار مي‌كنيد، بايد اين مقدار را به گونه‌اي تغيير دهيد كه محدوده انتخاب لبه‌هاي تيز نداشته باشد. در اين‌جا مقدار Feather برابر پانزده  پيكسل انتخاب شده است.  (تصوير3)

تصوير 3

حالا بايد عنبيه چشم را انتخاب كنيد. حتماً مي‌دانيد كه روش انتخاب چگونه است. كليك مي‌كنيد، نگه مي‌داريد، مي‌كشيد و رها مي‌كنيد، اما در اينجا دو نكته كمكي را نيز به شما مي‌گويم: اول اين‌كه، ابزار انتخاب بيضي همان‌طور كه از اسم آن بر‌مي‌آيد، براي انتخاب به شكل بيضي به كار مي‌رود. ما براي انتخاب عنبيه چشم به انتخاب دايره‌اي شكل احتياج داريم. براي اين‌كه محدوده انتخاب دقيقاً دايره‌اي شكل باشد، در هنگام انتخاب دكمهShift را نگه داريد. دوم اين‌كه، ممكن است از محل نادرستي شروع به انتخاب كنيد. مثلاً كمي بالاتر يا پايين‌تر از جايي كه لازم است، كليك كنيد و بكشيد. براي اين‌كه بتوانيد در همان زمان انتخاب كردن محدوده انتخاب را حركت دهيد، مي‌توانيد دكمه Space را نگه داريد و محدوده انتخاب را جابه‌جا كنيد.

بعد از انتخاب كردن نيز اگر نوك نشانگر ماوس را در داخل محدوده انتخاب ببريد، مي‌بينيد كه به يك نشانگر با يك علامت چهارگوش در كنارش تبديل مي‌شود. يعني در اين حالت مي‌توانيد در داخل محدوده كليك كنيد، بكشيد و محدوده را جابه‌جا نماييد. سوم اين كه، هيچ دليلي ندارد عنبيه هر كدام از چشم‌ها را جداگانه انتخاب نماييد و روي آن كار كنيد. مي توانيد پس از انتخاب يكي از آن‌ها، دكمه Shift را نگه داريد و انتخاب محدوده دوم را آغاز كنيد. هر دو نكته پيش درباره اين محدوده انتخاب جديد نيز صادق است. فقط طوري انتخاب كنيد كه فضاي كافي در دور عنبيه چشم باقي بماند. پس از انتخاب هر دو عنبيه، دكمه Ctrl+C را فشار دهيد تا محدوده در حافظه كپي شود.(تصوير4)

تصوير 4

دكمه‌هاي Ctrl+V را فشار دهيد. محدوده انتخاب كه با خطوط متحرك نقطه‌چين نشان داده مي‌شود، ناپديد مي‌شود. در حقيقت شما محدوده انتخابي را كه در داخل حافظه كپي كرده بوديد، در همان محدوده‌اي كه انتخاب كرده بوديد، يعني در جاي قبلي خود، روي يك لايه جديد Paste كرديد (مجدداً روي آن كپي كرديد). اگر به پالت لايه‌ها نگاه كنيد، مي‌بينيد دو دايره كوچك در لايه فعال وجود دارد. اگر مي‌خواهيد واقعاً بفهميد كه اين دو لايه چگونه‌اند، دو لايه زيرين آن لايه را خاموش كنيد (روي آيكون چشم كنار آن‌ها كليك كنيد). قصد ما از اين‌كار اين است كه تمام عمليات رنگي كردن را روي اين لايه، كه تنها شامل عنبيه چشم است، انجام دهيد. با اين كار مي توانيد در پايان بنا به نظر مشتري خود (همان سوژه) رنگ چشم را به هر رنگي كه مي خواهيد، در آوريد. (تصوير5)
 

تصوير 5

در اين مرحله مي‌خواهيم رنگ چشم را روشن كنيم. اگر به پالت لايه‌ها نگاهي بيندازيد، مي‌بينيد كه در پايين پالت، يك سري آيكون قرار دارند. آيكون چهارم (از چپ يا راست فرقي نمي‌كند. چون هفت آيكون بيشتر ندارد!) يك دايره سياه و سفيد است. اين دايره امكان استفاده از لايه‌هاي تنظيم‌كننده را به شما مي‌دهد كه در شماره‌هاي قبل به تفصيل درباره آن‌ها بحث كرده‌ايم. روي آن كليد كنيد. در منويي كه باز مي‌شود، گزينه Channel Mixer را انتخاب كنيد.

يك پنجره باز مي‌شود كه در پايين سمت چپ آن گزينه‌اي به نام Monochrome يا تك‌رنگ قرار دارد. آن را انتخاب كنيد. حالا تصوير سياه و سفيد مي‌شود. كنترل‌كننده‌ها Red ،Green و Blue در اين حالت مي‌توانند مقادير رنگ‌هاي قرمز، سبز و آبي تصوير را افزايش يا كاهش دهند. اين موضوع كمي پيچيده است؛ زيرا مربوط به كانال‌هاي رنگي و افزايش و كاهش كنتراست كانال‌هاي رنگي هر يك از آن‌ها در تركيب رنگي اصلي مي‌شود. كافي‌است بدانيد كه با افزايش مقدار كنترل‌كننده قرمز و سبز، مي‌توانيد موجب روشن شدن رنگ عنبيه شويد. بدون اين‌كه تأثير چنداني روي رنگ مردمك چشم (كه بيشتر از كانال آبي تشكيل شده است،) بگذاريد. (تصوير6)

تصوير 6

مقدار تغيير كاملاً به تيرگي رنگ چشمي بستگي دارد كه روي آن كار مي‌كنيد. آرام آرام مي‌بينيد كه عنبيه چشم به رنگ طوسي در‌مي‌آيد (تجربه نشان داده است كه بسياري از افراد رنگ چشم طوسي را مي‌پسندند و ديگر نيازي نيست به سراغ رنگ‌هاي ديگر برويد)، اما مشكل اين‌جاست كه لايه‌هاي تنظيم‌كننده هنگامي كه ايجاد مي‌شوند، روي تمام لايه‌هاي زير خود تأثير مي‌گذارند. يعني اين تغيير رنگ نه فقط روي لايه چشم‌ها، بلكه روي تمام لايه‌هاي زيرين نيز مؤثر است. براي اين‌كه فقط لايه چشم‌ها (كه در زير لايه تنظيم‌كننده قرار دارد) تغيير رنگ دهد، دكمه‌هاي Ctrl+Alt+G را فشار دهيد. با اين كار لايه تنظيم‌كننده به يك لايه برش‌دهنده (Clipping Layer) تبديل مي‌شود و يك علامت پيكان شكسته در كنار آن ظاهر مي‌شود. حالا فقط لايه زير آن طوسي شده است. (تصوير7)

تصوير 7

سفيدي دور عنبيه به خاطر تغييرات شديد رنگ است. ابزار پاك‌كن را برداريد. در نوار تنظيمات ابزار پاك‌كن، روي مثلث كوچكي كه در سمت راست شماره نشان‌دهنده بزرگي نوك قلم قرار دارد، كليك كنيد. از منوي باز شده، كنترل‌كنندهHardness را به سمت چپ بكشيد و روي صفر قرار دهيد تا نوك قلم بسيار نرم و هموار شود. حالا لايه چشم‌ها را انتخاب كنيد. و دور عنبيه چشم را آرام آرام و با دقت زياد پاك كنيد. (تصوير8)

تصوير 8

اگر احساس مي‌كنيد رنگ چشم به اندازه كافي روشن شده است، مي‌توانيد لايه تنظيم‌كننده ChannelMixer و لايه چشم‌ها را يكي كنيد. كافي‌است لايه تنظيم‌كننده را انتخاب كنيد و دكمه‌هاي Ctrl+E را فشار دهيد تا با لايه زيرين خود يكي شود. اگر هنوز رنگ لايه را كمرنگ يا پررنگ مي‌بينيد، روي لايه تنظيم‌كننده دوباره كليك كنيد تا پالت مربوط به آن دوباره باز شود و مجدداً كنترل‌كننده‌هاي رنگي هاي سبز و قرمز را جا‌به‌جا كنيد تا به رنگ مطلوب برسيد. حالا عنبيه لايه چشم‌ها كاملاً روشن شده است و خود به عنوان يك لايه منفرد ديده مي‌شود. (تصوير9)

تصوير 9

حالا وقت رنگ‌دهي است. رنگ‌دهي به لايه‌هاي تك‌رنگ در فتوشاپ روش‌هاي مختلفي دارد. شخصاً براي اين كار روش استفاده از لايه تنظيم‌كننده Hue/Saturation را ترجيح مي‌دهم. مزيت استفاده از آن را هم توضيح مي‌دهم. براي اين‌كار از همان منوي لايه‌هاي تنظيم‌كننده كه در مراحل قبل گفتيم، گزينه Hue/Saturation را انتخاب كنيد. پنجره‌اي باز مي‌شود كه داراي سه ميله‌بار كنترل‌كننده است و در پايين راست آن گزينه‌اي به نام Colorize دارد.

اين گزينه غيرفعال است و براي رنگ‌دهي استفاده مي‌شود. هنگامي كه آن را فعال مي‌كنيد، بلافاصله تمام تصوير تك‌رنگ مي‌شود. همان‌طور كه گفتيم لايه‌هاي تنظيم‌كننده روي همه لايه‌هاي زيرين خود تأثير مي‌گذارند. با تغيير گزينه Hue مي‌توانيد رنگ‌هاي مختلفي را امتحان كنيد و گزينه Saturation نيز مخصوص تنظيم اشباع يا چگالي رنگ است. مثلاً انتخاب مقدار بيست براي Hue رنگ چشم را عسلي و مقدار نود، رنگ چشم سبز را مي‌كند.(تصوير10)
 

تصوير 10


پس از انتخاب رنگ، مي‌توانيد به روش قبلي (Ctrl+Alt+G) اين لايه تنظيم‌كننده را نيز به يك لايه برش‌دهنده تبديل كنيد تا فقط روي لايه چشم‌ها تأثير بگذارد. اما حُسن استفاده از اين روش چيست؟ فرض كنيد در اين مرحله كار را تمام مي‌كنيد و فايل را با فرمت PSD ذخيره مي‌كنيد. لايه تنظيم‌كننده مذكور به همراه لايه‌هاي ديگر ذخيره مي‌شود. حالا فرض كنيد سوژه مذكور رنگي را كه شما انتخاب كرده‌ايد، نپسندد. كافي‌است عكس را در فتوشاپ باز كنيد. روي لايه تنظيم‌كننده دوبار كليك كنيد تا پنجره آن باز شود. بعد كنترل‌كننده Hue را بكشيد و مقدار آن را تغيير دهيد. رنگ چشم به صورت زنده تغيير مي‌كند و شخص مذكور مي‌تواند هر رنگي را كه دوست داشت، انتخاب كند.(تصوير11)

تصوير 11

آموزش ساخت دود مبحث آموزشي شماره بعدي ما خواهد بود. البته نه از آن دود‌هاي معمولي، يك دود حسابي با يك جلوه بسيار زيبا! منتظر باشيد.

 Photoshop CS3؛ تغيير جلوه‌هاي آميختگي و شفافيت فيلتر‌ها     



نشريه عصر شبکه - اول آبان ۱۳۸۶ شماره 58

اشاره :

هر يك از فيلتر‌هاي هوشمندي كه در فتوشاپ CS3 مورد استفاده قرار مي‌گيرند، مي‌توانند جلوه آميختگي و شفافيت منحصر بفرد داشته باشند. اين قابليت همان چيزي است كه سال‌ها در برنامه‌هاي ديگر ادوبي همچون After Effects وجود داشت و بارها مورد درخواست كاربران فتوشاپ قرار گرفته بود. در آموزش‌هاي قبلي و هنگامي كه قابليت‌هاي جديد CS3 را بررسي كرديم، درباره فيلتر‌هاي هوشمند و عملكرد ويرايشي غير مخرب آن‌ها بحث كرده و ديديم كه چه طور مي‌توان در هنگام استفاده از آن‌ها هميشه اين امكان را داشته باشيم كه در هر زمان ديگر به سراغ آن‌ها برويم و تنظيمات آن‌ها را تغيير دهيم. اما هر فيلتر هوشمند در CS3 با جلوه آميختگي (Blending Mode) و شفافيت (Opacity) منحصر به خود ايجاد مي‌شود كه كاملاً مستقل از جلوه آميختگي و شفافيت خود لايه‌اي است كه فيلتر هوشمند روي آن به كار گرفته شده است. همچنين اين تنظيمات هيچ‌گونه تأثيرپذيري از ديگر فيلتر‌هاي استفاده شده روي همان لايه هم ندارد. در اين آموزش نگاهي داريم به فيلتر‌هاي هوشمند و چگونگي تغيير اين تنظيمات براي هر يك از فيلتر‌ها. براي انجام اين آموزش به آخرين نسخه فتوشاپ يعني CS3 نياز است.

 





در اولين مرحله بايد يك عكس معمولي را در فتوشاپ باز كرده و آن را به يك شيء هوشمند (Smart Object) تبديل كنيد.

براي اين كار فتوشاپ را باز كنيد و از گزينه File>Open يك عكس را در فتوشاپ باز كنيد. بعد در پالت لايه‌ها روي آيكون لايه Background كه همان لايه عكس است، راست‌كليك كنيد و گزينهConvert to Smart Object  را كليك كنيد.

بلافاصله نام لايه تغيير كرده و روي Thumbnail كوچك لايه، يك آيكون سياه و سفيد كوچك ظاهر مي‌شود كه نشان مي‌دهد لايه تصوير به شيء هوشمند تبديل شده است.



از حالا به بعد هر فيلتري از فيلتر‌هاي فتوشاپ را روي اين لايه اعمال كنيد، همانند يك لايه تنظيم‌كننده به عنوان لايه‌اي جداگانه روي آن قرار مي‌گيرد.

مثلاً  فرض كنيد مي‌خواهيم فيلتر محوشدگي را روي آن اعمال كنيم. از منوي فيلتر‌ها، اين فيلتر را باز كنيد:

Filter>Blur>Gaussian Blur و مقدار محوشدگي را روي ده پيكسل قرار دهيد. پس از OK كردن مي‌بينيد كه اين فيلتر همانند يك لايه روي لايه عكس قرار مي‌گيرد.

 


در اين جا ما قصد داريم كه جلوه‌اي درخشان و نوراني را به عكس اضافه كنيم. براي اين كار لازم است به لايه محو شده جلوه آميختگي Soft Light بدهيم.

در حالت عادي بايد يك كپي از لايه اصلي روي لايه اوليه بسازيم و پس از محو كردن آن، جلوه آميختگي لايه محو شده را به Soft Light تغيير دهيم.

اما در فتوشاپ CS3 ديگر نيازي به اين همه كار نيست. كافي است جلوه آميختگي خود فيلتر را تغيير دهيد تا همان كار را انجام دهد.

همان‌طور كه مي‌بينيد  فيلتر Gaussian Blur به عنوان يك فيلتر هوشمند روي لايه اصلي قرار گرفته و در سمت راست نام آن فيلتر، آيكون تنظيمات جلوه آميختگي فيلتر قرار دارد. روي آن دوبار كليك كنيد.

دقت كنيد كه حتماً روي همان آيكون كه شبيه دو متغير خطي است كليك كنيد، نه روي نام فيلتر هوشمند.

زيرا اگر روي نام فيلتر هوشمند كليك كنيد، به جاي پنجره تنظيمات جلوه لايه و شفافيت، پنجره اصلي خود فيلتر باز مي‌شود كه در آن مي‌توانيد تنظيمات خود فيلتر را تغيير دهيد.

مثلاً مقدار محو شدگي را از 10 به 13 تغيير دهيد. اين دو پنجره كاملاً  با هم متفاوتند.



تنظيمات جلوه آميختگي فيلتر‌هاي هوشمند دقيقاً  شبيه به همين تنظيم براي لايه‌هاي عادي است.

در اين پنجره گزينه Mode را مي‌بينيد كه براي تغيير Blend Mode يا همان جلوه آميختگي فيلتر استفاده مي‌شود. در زير آن هم متغير Opacity قرار دارد كه با آن مي‌توانيد شفافيت فيلتر هوشمند را تغيير دهيد.

روي منوي باز شدني Mode كليك كنيد و جلوه Soft Light را انتخاب كنيد. در پنجره پيش نمايش مي‌توانيد تأثير تغيير جلوه آميختگي را ببينيد.



حالا فرض كنيد مي‌خواهيد تأثير فيلتر Gaussian Blur را كم كنيد. البته كم كردن تأثير فيلتر با كم كردن مقدار محو‌شدگي متفاوت است.

مثلاً  اگر بخواهيد مقدار محو‌شدگي فيلتر را كم كنيد، بايد روي خود فيلتر دوبار كليك كنيد و مقدار محو شدگي را كم كنيد.

اما اگر مي‌خواهيد مقدار تاثير فيلتر را (با همين تنظيماتي كه دارد) كم كنيد بايد روي گزينه تغيير تنظيمات شفافيت كليك كرده و گزينه Opacity را از صد به مقادير كمتر، مثلاً شصت تغيير دهيد.

حالا فرض كنيد روي يك عكس از چند فيلتر هوشمند جداگانه استفاده كرده باشيد. مثلاً روي همين تصوير فيلتر Plastic Warp (از منوي Artistic) و فيلتر Smart Sharpen (از منوي Sharpen) را هم اضافه كرده‌ايد.

هر يك از اين فيلتر‌ها داراي تنظيمات آميختگي و شفافيت مخصوص به خود هستند. يعني براي هر يك از آن‌ها مي‌توانيد جلوه آميختگي و شفافيت جداگانه‌اي را تعريف كنيد.

نكته جالب اين‌جا است كه نوع قرارگيري اين فيلتر‌ها روي يكديگر، روي نحوه عملكرد آن‌ها تأثير مي‌گذارد. يعني اين كه كداميك از آن‌ها پايين‌تر قرار گرفته باشد، تعيين‌كننده اولويت تأثير آن فيلتر  روي لايه است.

مثلاً در مثال بالا، ابتدا فيلتر Gaussian Blur تصوير را محو مي‌كند. بعد فيلتر Plastic Warp جلوه براق پلاستيكي به عكس مي‌دهد، و دست آخر فيلتر Smart Sharpen نتيجه كار اين دو فيلتر را شارپ مي‌كند (دقت كنيد كه هر يك از اين فيلترها هم مي‌توانند تنظيمات آميختگي و شفافيت خاص خود را داشته باشند).

اما حالا سؤال اين‌جا است كه ما تا قبل از اين هم مي‌توانستيم شبيه همين كارها را با همان لايه‌هاي روي هم كه هر يك از آن‌ها توسط يكي از همين فيلتر‌ها تغيير كرده بودند، انجام دهيم.

پس ديگر چه اجباري به استفاده از اين ترفند داريم؟  نكته مهم درباره فيلتر‌هاي هوشمند اين است كه برخلاف لايه‌هاي فيلتر شده، تنظيمات فيلتر‌ها در فيلتر‌هاي هوشمند هميشه و حتي پس از ذخيره شدن و بستن فايل تصوير، باز هم در دسترس هستند و مي‌توان آن‌ها را تغيير داد.

نكته دوم اين است كه تصوير تك‌لايه‌اي كه داراي سه فيلتر هوشمند با تنظيمات متفاوت است، حجم بسيار كمتري نسبت به يك فايل تصويري دارد كه سه لايه فيلتر شده روي آن قرار دارند. نهايتاً  اين‌كه در روش چند‌لايه، تركيب برگشت‌پذير فيلتر‌ها غير ممكن است. آيا دليل ديگري هم مي‌خواهيد؟!

     
 

 

Photoshop CS3 متن جيوه‌اي‌     


 
نشريه عصر شبکه - اول آذر ۱۳۸۶ شماره 59

اشاره :

يكي از امكانات جالب فتوشاپ قابليت اعمال افكت‌هاي زيباي تصويري روي متن‌هاي نوشتاري است. براي ايجاد جلوه‌هاي متني برنامه‌هاي زيبايي ارايه شده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به برنامه Xara3D اشاره كرد. نقطه ضعف اغلب اين برنامه‌ها اين است كه تنظيمات پيشرفته فتوشاپ را ندارند و براي كاربران حرفه‌اي چندان راضي‌كننده نيستند. اگرچه به دليل سادگي كار با آن‌ها خيلي از كاربران تازه‌كار ترجيح مي‌دهند از آن‌ها استفاده كنند. در اينجا سعي داريم با دستمايه قرار دادن اين آموزش‌ها به دنياي پيچيده فتوشاپ وارد شويم و از امكانات لذت‌بخش آن استفاده كنيم. اين آموزش مراحل زيادي دارد. تبديل يك نوشته معمولي به قطرات جيوه‌اي فلزي كه هر مرحله از آن ترفند‌ها و نكات مخصوص به خود را دارد. ضمناً سطح آن كمي بالاتر از متوسط است و براي اين‌كه فضا كم نياوريم، مستقيماً مي‌رويم سراغ آموزش اين شماره!

 


در اولين مرحله لازم است يك صفحه سفيد باز كنيد. از گزينه File>New پنجره New را باز كنيد و يك صفحه در ابعاد بزرگ، مثلاً  A4 با وضوح قابل چاپ يعني 300dpi با پس‌زمينه سفيد بسازيد.

سپس ابزار متن را كليك كرده و يك فونتي را انتخاب كنيد كه لبه‌هاي گرد و ملايم داشته باشد. دقت كنيد كه رنگي كه متن را با آن مي‌نويسيد، نبايد سياه كامل باشد.

با دوبار كليك كردن روي رنگ پيش‌زمينه كد رنگ (
#666666) را وارد كرده و متن را با رنگ طوسي تيره بنويسيد. (تصوير 1)






پس از نوشتن متن، لايه مربوط به آن را در پالت لايه‌ها مي‌بينيد كه روي لايه پس‌زمينه قرار گرفته است.

اما اين لايه متني است و نمي‌توانيد فيلترهاي مورد نظر را روي آن استفاده كنيد. بنابراين آن را تبديل به يك لايه رستر مي‌كنيم.

براي اين كار روي نام آيكون لايه در پالت لايه‌ها راست كليك كرده و گزينه Rasterize Type را انتخاب كنيد. (تصوير 2)





لايه متني يك لايه معمولي است و مي‌توانيد براي طبيعي‌تر شدن نتيجه كار از همين حالا با يك قلم موي گرد چند نقطه كوچك و بزرگ در اطراف نوشته ايجاد كنيد. (تصوير 3)




پالت كانال‌ها را از مسير Window>Channels  باز كنيد. چهار كانال عكس را در اين‌جا مي‌بينيد. از يكي از اين كانال‌ها يك كپي بسازيد.

فرقي نمي‌كند از كدام‌يك از آن‌ها باشد. چون نوشته به رنگ طوسي خالص است و به همين علت هر سه كانال قرمز و آبي و سبز آن شبيه هم هستند.

براي ايجاد يك كپي از يكي از اين كانال‌ها، همانند يك لايه در پالت لايه‌ها، يكي از آن‌ها را بگيريد و روي آيكون Create a new channel رها كنيد. (دومين آيكون از سمت راست در پايين پالت) (تصوير 4)






با اين كار بلافاصله تمام كانال‌هاي ديگر خاموش مي‌شوند. حالا بايد رنگ‌هاي اين لايه را برعكس كنيد.


براي برعكس كردن رنگ‌هاي يك تصوير (سياه و سفيد يا رنگي) از فرمان Image>Adjustments>Invert (يا ميان‌بر Ctrl+I) استفاده مي‌كنيم. (تصوير 5)







اين كانال رنگي كه هم اكنون داراي زمينه سياه است، بايد محو شود.

از منوي فيلتر‌ها گزينه‌ Filter>Blur> Gaussian Blur را انتخاب كنيد، سپس در كادر محاوره‌اي فيلتر، مقدار محو‌شدگي را روي 25‌‌پيكسل قرار دهيد و OK كنيد.

عكس كمي محو مي‌شود. دوباره همين كار را با مقدار محو شدگي 15‌پيكسل تكرار كنيد. (تصوير 6)






كانال محو شده را خاموش كنيد. يعني روي آيكون چشم كنار آن كليك كنيد تا همانند يك لا‌يه خاموش شود.

دقت كنيد كه نبايد آن را حذف كنيد. چون به آن نياز خواهيم داشت (البته تا وقتي روي آيكون چشم RGBكليك نكنيد و يك كانال ديگر را روشن نكنيد، اين كانال خاموش نمي‌شود). (تصوير 7)

فيلتر Filter>Render>Lighting Effects  را اجرا كنيد. تنظيمات اين فيلتر را شبيه آن‌چه در تصوير 8 مي‌بينيد، تنظيم كنيد.

حتماً دقت كنيد كه كانال كپي شده‌اي كه همين الان آن را محو كرديد به عنوان Texture Channel انتخاب شود.

(نكته مهم اين‌كه ممكن است پس از روشن كردن آيكون چشم كانال RGB، فراموش كرده باشيد كه بايد آن كانال را فعال كنيد و هم اكنون كانال محو شده فعال و البته خاموش باشد. بنابراين به دليل خاموش بودن آن، كانال فيلتر مذكور غير‌فعال است. بنابراين حتماً كانال RGB را فعال كنيد!) (تصوير 8)

متن ما كمي برجسته شد. اما هنوز خيلي كار دارد. با زدن دكمه‌هاي Ctrl+J يك كپي از اين لايه ايجاد كنيد.

بعد به مسير Filter>Sketch>Chrome برويد و فيلتر ايجاد انعكاس كروماتيك را روي تصوير ايجاد كنيد. مقدار Detail را روي چهار و مقدار Smoothness را روي دو قرار دهيد. (همانند تصوير 9)

سپس از طريق جلوه‌هاي لايه (دومين آيكون از سمت چپ در پايين پالت لايه‌ها) جلوه Bevel & Emboss را به لايه اضافه كنيد.

اين جلوه موجب برجسته شدن لايه مي‌شود. توجه كنيد كه رنگ سايه در جلوه Bevel & Emboss باز هم همان طوسي (
#666666) است نه سياه كامل!


براي اين‌كه كمي جلوه مايع بيشتري به اين متن بدهيد، مي‌توانيد با استفاده از فيلتر Filter>Liquefy) Liquefy) لبه‌هاي فونت‌ها را بكشيد و شكل بدهيد.
 
حالا فونت شما آماده است. مي‌توانيد آن را روي هر زمينه‌اي بيندازيد. البته دقت كنيد براي اين‌كه كار طبيعي نشان بدهد، بايد يك كپي از روي لايه زمينه‌اي كه متن روي آن قرار مي‌گيرد را ايجاد كنيد و در بالاي لايه متن قرار دهيد.

بعد جلوه آميختگي (Blending Options) لايه بالايي را از بالاي پالت لايه‌ها به Soft Light تغيير دهيد. متن جيوه‌اي شما آماده است. (تصوير 10)


Photoshop CS3؛ جدا كردن مو از پس‌زمينه     


منبع:نشریه عصر شبکه


اشاره :

ماسك كردن در دنياي گرافيك كامپيوتري يعني پوشاندن بخشي از تصوير. يكي از مشكل‌ترين انواع ماسك كردن، پوشاندن پس‌زمينه پشت موهاي سر است كه براي گرافيست‌ها به عنوان يك كار فوق‌العاده دردسرساز شناخته مي‌شود. در اغلب موارد دليل استفاده از اين روش اين است كه گرافيست قصد دارد با جدا كردن پس‌زمينه، چشم‌انداز تصوير را تغيير دهد و مثلاً زمينه عكس را از حالت تك‌رنگ به يك زمينه رنگي زيبا ببرد. عكاسان پرتره با استفاده از اين روش مي‌توانند براي عكاسي از سوژه‌هاي خود تنها از يك پس‌زمينه تك رنگ استفاده كرده و بعد در ويرايش‌هاي بعدي (كه در داخل كامپيوتر و توسط برنامه‌هاي ويرايشگر تصوير انجام مي‌شود) پس‌زمينه‌هاي عكاسي را كه فون نام دارد، پشت تصوير قرار دهند. فون‌هاي عكاسي به طور متوسط بين 20 تا 40 هزار تومان قيمت دارند و به دليل جاگير و زمانبر بودن، تعويض آن‌ها در هنگام كار چندان مورد علاقه عكاسان مدرن نيست. اما مشكل‌ترين بخش اين كار سوژه‌اي است كه داراي موهاي بلند است. لبه موها در هنگام جدا شدن باقي مي‌مانند و متأسفانه هيچ‌يك از ابزارهاي انتخاب قديمي به كارتان نخواهد آمد. سؤال اين‌جا است كه عكاسان حرفه‌اي براي اين كار از چه روشي استفاده مي‌كنند؟ اين آموزش ترجمه‌اي آزاد از آموزش Selecting & Extracting Hair-Masking Tutorial از سايت Photoshopsupport.com است. ضمناً سطح آموزش كمي بالاتر از كاربر عادي فتوشاپ است. زيرا تكنيك مورد استفاده در اين آموزش مخصوص عكاسان حرفه‌اي است.

 


يكي از مهم‌ترين مراحل كار دقيقاً  قبل از فشردن دكمه شاتر اتفاق مي‌افتد. دقت كنيد كه عكس بايد در پس‌زمينه كاملاً بي‌رنگ و روشن يعني تقريباً سفيد خالص عكسبرداري شود. با اين كار شما مطمئن خواهيد بود كه تمام تصوير قابليت جدا شدن از زمينه را دارد.

خصوصاً موها كه معمولاً داراي رنگي تيره هستند، كاملاً جداي از زمينه ديده ‌شوند. حالا عكس را در فتوشاپ باز كنيد. (تصوير 1)

با كشيدن و رها كردن عكس پس‌زمينه روي آيكون New Layer در پالت لايه‌ها (يا فشردن همزمان دكمه‌هاي Ctrl+J) يك كپي از لايه عكس ايجاد كنيد.

حالا با فشردن همزمان دكمه‌هاي Ctrl+Shift+U عكس را سياه و سفيد كنيد (گزينه اصلي اين فرمان در مسير Image>Adjustments>Desaturate قرار دارد).

دوباره از همين لايه سياه و سفيد شده هم يك كپي ايجاد كرده و جلوه آميختگي آن را روي Overlay قرار دهيد. با اين كار تصوير سياه و سفيد شما داراي كنتراست بالايي مي‌شود. (تصوير 2)

همان‌طور كه لايه بالايي انتخاب شده است، دكمه‌هاي Ctrl+E را فشار داده يا از منوي Layer گزينه Merge Down را انتخاب كنيد. بلافاصله دو لايه سياه و سفيد بالايي با هم يكي مي‌شوند. رنگ پس‌زمينه را مشكي كرده و يك قلم‌مو با لبه بزرگ و تيز انتخاب كنيد.

از نوار تنظيمات ابزار قلم، Opacity آن را روي صددرصد و جلوه آميختگي آن را روي Overlay قرار دهيد. سپس روي تصوير بكشيد. اين قلم‌مو، بخش‌هاي روشن تصوير را بدون تغيير باقي گذاشته و فقط بخش‌هاي سياه را سياه‌تر مي‌كند. (تصوير3)

دقت كنيد كه حتي بخش‌هاي سفيد رنگ تصوير مانند لباس اين سوژه هم با چند بار كليك كردن متوالي سياه مي‌شوند. بنابراين دقت كنيد كه در اطراف ريشه‌هاي موها كه در زمينه سفيد رنگ قرار دارند، كليك نكنيد. زيرا موجب سياه شدن زمينه پشت و مشكل شدن كار خواهد شد. (تصوير 4)

به همين ترتيب آرام آرام كل بدن سوژه را سياه كنيد. اين‌كه پيش‌تر گفتيم بهتر است از قلم‌مويي با لبه تيز استفاده كنيد، به اين دليل بود كه در اين مرحله موجب رنگ زدن ناخواسته بخش‌هاي خارج از محدوده تصوير نشود. هاله‌هاي رنگي خارج از محدوده بعداً موجب ايجاد لبه‌هاي روشن و كاملاً مشخص در كناره‌هاي بدن و موهاي سوژه مي‌شود و نتيجه كار را مصنوعي جلوه مي‌دهد.

نكته بعد از اين‌كه لبه‌هاي تصوير را كاملاً جدا كرديد، بهتر است براي رنگ كردن محدوده داخل بدن سوژه، جلوه آميختگي قلم‌مويتان را به حالت Normal بازگردانيد. (با اين كار سرعت كارتان بيشتر مي‌شود و ديگر لازم نيست براي سياه كردن چندين بار كليك كنيد) (تصوير 5)

حالا همان‌طور كه لايه سياه و سفيد بالايي فعال است،در پايين پالت لايه‌ها روي دكمه وسطي كه دايره‌اي سياه و سفيد است، كليك كنيد و از منوي آن گزينه Levels را انتخاب كنيد. مي‌دانيد كه اين گزينه مربوط به افزودن لايه‌هاي تنظيم كننده يا Adjustment Layers است. بلافاصله يك لايه تنظيم كننده Level در بالاي همه لايه‌ها ايجاد مي‌شود. بدون تغيير دادن هيچ يك از گزينه‌ها OK كنيد. (تصوير 6)

حالا شما يك ماسك سياه رنگ داريد. در اين مرحله قصد داريم اين ماسك سياه رنگ را به عنوان ماسك لايه روي لايه عكس اصلي قرار دهيم. از منوهاي اصلي گزينه Select>All را انتخاب كنيد. گزينه Menu>Copy Merged را انتخاب كنيد.

سپس دكمه Alt را نگاه داشته و روي آيكون ماسك در پالت لايه‌ها كليك كنيد. تصوير بلافاصله سفيد مي‌شود، زيرا ماسك لايه تنظيم كننده كاملاً خالي و سفيد است. حالا گزينه Edit>Paste را كليك كنيد تا تصوير كپي شده در حافظه موقت ويندوز، روي ماسك خالي كپي شود. مجدداً  روي لايه پاييني كه همان لايه سياه و سفيد شده است كليك كنيد تا فعال شود.

سپس آيكون چشم كنار آن را كليك كنيد تا لايه مذكور ناپديد شود. ديگر با اين لايه كاري نداريم. حالا لايه‌پس‌زمينه‌اي را كه مي‌خواهيد پشت عكس قرار بگيرد باز كرده، كپي كنيد و روي لايه‌هاي اين تصوير بچسبانيد (چسباندن لايه در اين‌جا به معني Paste كردن لايه Copy شده است!). هنگامي كه پس‌زمينه را Paste مي‌كنيد، روي يك لايه جديد در بالاي لايه فعال قرار مي‌گيرد.

اكنون مي‌خواهيم اين لايه پس‌زمينه را با ماسك لايه‌اي كه ساختيم هم گروه كنيم. يك راه اين است كه همان‌طور كه اين لايه فعال است، گزينه Layer>Group with Previous را انتخاب كنيد. راه ساده‌تر هم اين است كه هر دو لايه را فعال كنيد (با نگاه داشتن دكمه Ctrl يا Shift و كليك كردن روي لايه‌ها آن‌ها را انتخاب كنيد) و بعد در حالي كه دكمه Alt را نگه داشته‌ايد، روي خط فاصل دو لايه كليك كنيد تا هر دو لايه به‌طور خودكار با هم گروه شوند. (تصوير 7)


با آوردن لايه پس‌زمينه جديد و گروه كردن آن با لايه ماسك شده، زمينه عكس تغيير مي‌كند، اما هنوز به نتيجه دلخواه نرسيده‌ايم. براي بازگرداندن جزئيات موها كه در ماسك حذف شده‌اند، از پالت لايه‌ها، جلوه آميختگي لايه تنظيم كننده را به Multiply تغيير دهيد. در اين حالت لايه تصوير اصلاً تيره نمي‌شود. چون رنگ سفيد يك رنگ خنثي است. اما لبه‌هاي موها با اين ترفند مجدداً  احيا مي‌شوند و طبيعي‌تر به نظر مي‌رسند. (تصوير 8)

اصولاً لبه‌هاي تصوير در عمليات ماسك كردن نياز به دقت بيشتري دارند. در اين‌جا بهتر است محدوده‌اي از عكس را كه لبه‌هاي تصوير در آن قرار دارند (به جز موها) انتخاب كنيد.

بعد در حالي كه ماسك مربوط به لايه تنظيم كننده را انتخاب كرده‌ايد، از فيلتر Gaussian Blur با مقدار محوشدگي يك تا دو پيكسل استفاده كنيد. (Filter>Blur>Gaussian Blur) (تصوير 9)

سپس Ok كرده و از طريق گزينه Image>Adjustments>Levels) Levels) پنجره تنظيم نور و گاما را باز كنيد. سپس متغير گاما (همان مثلث طوسي رنگ مياني) را به سمت چپ بكشيد تا هاله سفيد لبه تصوير آرام آرام ناپديد شود. بعد OK كنيد. (تصوير 10)

كار كردن با لايه تنظيم‌كننده Levels به شما اين امكان را مي‌دهد كه هنگام استفاده از پس‌زمينه‌هاي مختلف روشن يا تيره به راحتي تنظيمات مقدار ماسك شدن لبه‌هاي موها را تغيير دهيد. همچنين مي‌توانيد با نزديك كردن دو متغير سياه و سفيد به همديگر، لبه‌هاي تصوير را تيزتر كنيد و از محو شدگي آن‌ها بكاهيد.

ضمناً به دليل استفاده از اين لايه تنظيم كننده، در آينده مي‌توانيد نوع تنظيمات ماسك شدن پس‌زمينه را تغيير دهيد يا اصلاً ماسك را حذف كنيد. (تصوير 11)


آموزش فتوشاپ: رنگي كردن عكس هاي سياه و سفيد


شماره 2



شكل 7

حالا زمان تصحيح قسمت‌هاي انتخاب شده است. اين قسمت نقطه ضعف اصلي بسياري از كاربران است. چرا كه نمي‌توانند محدوده مورد نظرشان را بخوبي جدا كنند. بهترين روش براي اين كار استفاده از ماسك‌ها است. به  زبان ساده ماسك‌ها لايه‌هايي مجازي‌اي هستند كه روي لايه‌ اصلي قرار مي‌گيرند. از لايه‌ اصلي، هر كجا از ماسك كه رنگ سياه داشته باشد ناپديد مي‌شود و هركجا كه رنگ سفيد داشته باشد به جا مي‌ماند. در صورتي كه روي آيكون ماسك (مربعي كه يك دايره در وسط آن قرار دارد Q) در پايين نوار ابزارها، كليك كنيد يك ماسك ساخته مي‌شود. كه البته در اين حالت چون يك محدوده‌ انتخابي داريم ماسك دقيقا به همان شكل خواهد بود. ماسك ايجاد شده قرمز رنگ است، اما براي ويرايش آن مي‌توانيد از قلم‌مو تنها با دو رنگ سياه و سفيد استفاده كنيد. (قانون: سياه تصوير را مي‌برد و سفيد به جا مي‌گذارد). نكته‌ مهم محو كردن لبه‌هاي انتخاب است كه در صورت انجام ندادن آن، رنگ‌آميزي شما غير طبيعي خواهد شد. كافي است هنگامي كه ماسك را مي‌بينيد با فيلتر Gaussin Blur (با مقدار حدود 4 پيكسل كه البته مي‌تواند متفاوت باشد)كمي آن را محو كنيد. اين كار دقيقا شبيه به گزينه ‌Feather عمل مي‌كند. با زدن دكمه Q دوباره به حالت انتخاب برگرديد. با استفاده از فرمان Layer> New Adjustment Layer> Curves پالت منحني‌هاي رنگي را باز كنيد. نامي براي لايه‌ مورد نظرتان انتخاب كنيد و گزينه Use pervious... را انتخاب كرده و OK را كليك كنيد (تصوير شماره 7).


شكل 8

پالت منحني‌هاي رنگي باز شده و به شما امكان مي‌دهد مقدار رنگ‌هاي Yellow ،Magenta ،Cyan و Black را تغيير دهيد. هر منحني از منوي آبشاري Channel در دسترس قرار مي‌گيرد و بايد آنها را به صورت جداگانه ويرايش كنيد. در همين حال نيز يك لايه‌ عجيب و غريب (كه همان لايه‌ي تنظيم كننده است) روي لايه‌ي مورد نظر در پالت لايه‌ها تشكيل مي‌شود. مزيت اين لايه‌ها در اين است كه مي‌توانند در هر مرحله‌ از كار براي تصحيح رنگ دوباره فراخوني شوند، تنها كافي‌است روي آنها دوبار كليك كنيد تا مجددا در دسترس قرار بگيرند (تصوير شماره 8).
تنظيمات زير سه منحني انتخابي‌ من براي ايجاد رنگ پوست است. براي تغيير آنها بايد با نشانه‌گر موس آنها را گرفته و بالا و پايين بكشيد. (در صورت نياز مي‌توانيد از منحني چهارم يا منحني سياه براي تغيير رنگ سايه‌ها استفاده كنيد) فراموش نكنيد كه اين لايه‌ها هميشه قابل ويرايش‌اند. اگر در انتهاي كار رنگ مورد نظرتان را دوست نداشتيد دوباره آن را تغيير دهيد. روش كار براي تمام قسمت‌ها دقيقا به همين شكل است. مطمئنا قسمت‌هاي مختلف عكس داراي رنگ‌هاي متفاوتي هستند. لب‌ها، چشم‌ها، موها و حتي رنگ زمينه‌ي پشت عكس. با كمي تمرين با اين منحني‌ها مي‌توانيد همچون يك عكاس حرفه‌اي رنگ مورد نظرتان را بدست آوريد. مطمئنا در پايان كار از داشتن آن‌همه لايه‌هاي تنظيم كننده متعجب خواهيد شد (تصوير شماره 9). (رنگ Black يا K در اكثر مواقع  به صورت تجربي بسته به نوع كاغذ و مارك چاپگر تغيير مي كند . بنابر اين تنظيمات مربوط به آن در شكل مشخص نشده است).






شكل 10

رنگ‌هاي ديگر را نيز با همين روش بدست آوريد. اما فراموش نكنيد كه در هر كاري خلاقيت مهم‌ترين دليل پيشرفت است. هرگز خودتان را به نكات آموزشي در اين تمرين محدود نكنيد. مي‌توانيد لايه‌اي معمولي روي كل تصوير قرار دهيد و با رنگ‌هاي صورتي و قرمز صورت و گونه‌ها را آرايش كنيد (البته براي صورت خانم‌ها و نيز بعد از اين‌كه جلوه آميختگي آن لايه را رويOverlay قرار داديد) براق كردن لب‌ها و اضافه‌كردن برق داخل چشم‌ها نيز جلوه‌اي طبيعي‌تر به عكس مي‌دهد. فراموش نكنيد كه دنياي ما رنگي‌ست، پس آن را رنگي ببينيد  (تصوير شماره 10).

آموزش فتوشاپ: رنگي كردن عكس هاي سياه و سفيد


شماره 1

امير ياري
نشريه عصر شبکه - پانزدهم خرداد ۱۳۸۴ شماره 8

اشاره :

اين روزها يكي از داغ ‌ترين مباحث مرتبط با عكاسي ديجيتال موضوع رنگي كردن عكس‌هاي سياه و سفيد است. گسترش چشمگير تصويرگري ديجيتال در چند سال اخير و بالا رفتن قابليت‌هاي بازيابي و چاپ مجدد عكس‌هاي قديمي (كه تا همين چند سال پيش بسيار پر خرج و زحمت بود) بسياري را بر آن داشته است كه آلبوم عكس‌هاي قديمي خانوادگي‌شان را از پشت خرت و پرت‌هاي صندوق‌خانه‌ها بيرون بياورند و عكس‌هاي خود و عزيزان‌شان را براي بازيابي به عكاسان بسپارند. تصاويري از دوران كودكي افراد به همراه پدران و پدربزرگان كه به علت قديمي بودن يا رنگ و روي آنها پريده است و يا به علت محدوديت عكاسي در آن دوران كاملا سياه و سفيد گرفته شده‌اند. تقريبا تمامي عكاسان و آتليه‌هاي عكاسي از برنامه‌ فوتوشاپ براي اين منظور استفاده مي‌كنند. چند شماره قبل تر نيز نويسنده صفحه‌ نرم‌افزار "عصر شبكه" نرم‌افزاري به نام Black Magic را معرفي كرد كه مخصوص رنگآميزي عكس‌هاي سياه و سفيد است. بدليل اين‌كه تصور مي‌كنم تهيه و نصب فتوشاپ و نيز كار كردن با آن براي بسياري از كاربران بسيار راحت‌تر از تهيه‌ نرم‌افزارهاي ناشناخته‌ ديگر مي‌باشد،(براي خود من كه اين‌طور بود) ترجيح مي‌دهم اين آموزش را نيز با نرم‌افزار فتوشاپ كار كنم. اما اجازه بدهيد اين بار روشي ديگر را امتحان كنيم. روشي كه حتي بسياري از حرفه‌اي‌ها هم از آن بي‌اطلاعند. روش "لايه‌هاي تنظيم‌كننده‌ چهار رنگ"!

 


شكل 1

بگذاريد در اولين مرحله خيالتان را راحت كنم. هرگز تصور نكنيد فتوشاپ "هر كاري" را مي‌تواند انجام دهد. مطمئناً وقتي نيمي از يك عكس از دست رفته است هرگز نمي‌توان با فتوشاپ آن را دوباره خلق كرد (تنها مي‌توان از قسمت‌هاي موجود عكس، قسمت‌هاي ديگر را بازسازي كرد). در مورد تصاوير سياه و سفيد نيز همين قانون وجود دارد. اگر مي‌خواهيد تصويري را بازيابي كنيد راه‌هاي متفاوتي وجود دارد كه در آينده به آنها مي‌پردازيم. ما در اينجا فرض مي‌كنيم كه يك تصوير سياه و سفيد "سالم" در اختيار داريم و مي‌خواهيم آن را رنگ‌آميزي كنيم. تنها چيزي كه از آن انتظار داريم اين است كه رنگ‌هاي ما كاملاً طبيعي از آب درآيند. كه مطمئناً همين‌طور هم خواهد شد! براي شروع كار تصويرتان را توسط يك اسكنر با كيفيت، با يك رزولوشن بالا (در حدود 2000 در 2000 پيكسل) اسكن كنيد. مطمئن باشيد اصول كار براي همه‌ي تصاوير يكسان است (تصوير شماره 1).

شكل 2

به احتمال زياد تصوير شما داراي ته‌رنگ (Doutone) مي‌باشد. منظور از ته‌رنگ همان رنگ پايه‌ تصوير است كه در اثر گذشت زمان و تغيير رنگ كاغذ عكس بوجود مي‌آيد و اكثر مواقع قهوه‌اي و زرد به نظر مي‌رسد. اگر تصوير اسكن شده‌ شما داراي هيچ ته رنگ خاصي نيست بسيار عالي است. اما معمولاً تصاوير اسكن شده با فرمت رنگي RGB ذخيره مي‌شوند كه اين فرمت به دليل دارا بودن پيكسل‌هاي رنگي، رنگ‌مايه‌هاي عكس را كاملا نشان مي‌دهد. براي از بين بردن كامل رنگ‌مايه‌هاي تصوير و تبديل عكس به يك عكس كاملا سياه و سفيد از مسير Image> Mode> Grayscale آن را كاملا سياه و سفيد كنيد  (تصوير شماره 2).

حالا مي‌توانيد با ابزارهاي فراوان فتوشاپ به تميز كردن عكس از گرد و غبار بپردازيد. ذرات موجود روي سطح اسكنر و بافت كاغذهاي قديمي و غيره بايد آرام آرام ترميم شوند. براي اين‌كار از ابزارهاي ترميم "J"، ابزارهاي رنگ آميزي "B"، و يا ابزارهاي نوردهي
"Dodging & Burning" استفاده كنيد. پس از تميز كردن تصوير بايد رنگ آن را به يك حالت استاندارد منتقل كرد. گزينه‌ي Level را از مسير Image> Adjustment> Levels اجرا كنيد. در پنجره‌ي باز شده، ميله‌بار رنگدانه‌هاي سياه و سفيد قرار دارد. با كشاندن نشان‌گرهاي زير اين ميله بار به زير اولين مكان اشباع رنگ موجود، مقدار اشباع رنگ در

شكل 3

دو سمت چپ و راست در حقيقت روشن‌ترين نقطه‌ تصوير را به رنگ سفيد خالص و تيره‌ترين نقطه‌ تصوير را به سياه خالص نسبت مي‌دهيد. تفاوت ايجاد شده توسط اين عمل روي تصوير نهايي بسيار موثر است (تصوير شماره 3).

حالا عكس شما به يك عكس سياه و سفيد واقعي تبديل شده است. البته اگر كار كردن با پالت Levels براي شما مشكل است مي‌توانيد از فرمان Auto Levels نيز استفاده كنيد كه اين كار را به طور خودكار انجام مي‌دهد. با وجود قدرت بالاي اين فرمان، هميشه نمي‌توان از آن بهترين نتيجه را انتظار داشت. زيرا اين عمل بر اساس ميانگين رنگي كل تصوير انجام مي‌شود و ممكن است پايين بودن سطح يك رنگ در تصوير موجب خطاي اين فرمان شود. البته لازم نيست نشانه‌گرها را دقيقا به همان محلي كه من قرار دادم بكشانيد. مي‌توانيد آنقدر آنها را جابجا كنيد تا بهترين نتيجه حاصل شود. نشانه‌گر مياني نيز رنگ‌مايه‌هاي مياني را تعريف مي‌كند (تصوير شماره 4).

شكل 4

پس از تصحيح رنگ‌هاي سياه و سفيد اين فرمان را اجرا كنيد:
.Image> Mode> CMYK زيرا تصوير شما اكنون روي حالت رنگي Grayscale  يا سياه و سفيد قرار دارد. فراموش نكنيد اين مرحله مهم‌ترين مرحله‌ي كار است. زيرا بدون تبديل تصوير به حالت رنگي CMYK تصوير شما قابليت رنگ‌پذيري را نخواهد داشت (تصوير شماره 5).

حالا زمان رنگ‌آميزي است. اما قبل از رنگ‌كردن بايد محدوده‌اي را كه مي‌خواهيد رنگ كنيد مشخص كنيد. فرقي نمي‌كند ابتدا كدام قسمت را مي‌خواهيد رنگ كنيد. من دوست دارم با رنگ كردن پوست شروع كنم. ضمن اين‌كه ابزار مورد استفاده من معمولا قلم (و سپس تبديل مسير به محدوده انتخاب) است. شما مي‌توانيد از هر ابزار ديگري استفاده كنيد. اصلا نگران نباشيد كه محدوده‌ انتخابي شما كاملا دقيق از آب دربيايد. براي ترميم آن هم فكري داريم. تنها مراقب باشيد محل‌هايي را كه قرار نيست رنگ پوست باشند از اين محدوده جدا كنيد. اين محل‌ها شامل چشم‌ها، ابروها، لب‌ها و حتي سوراخ‌هاي بيني مي‌باشند. اگر آموزش شماره قبل را به ياد داشته باشيد احتمالا اين مرحله برايتان بسيار ساده خواهد بود. احتمالا بعد از عمل انتخاب تصوير شما چنين شكلي خواهد داشت  (تصوير شماره 6).

شكل 5

آموزش فتوشاپ قسمت 10



پانلLAYER

در ادامه مباحث قبلی می خواهم شما را پانلlayer که از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می باشد آشنا کنم این پانل همانطور که از نامش پیداست مخصوص فعالیت با لایه ها می باشد.

در فتوشاپ به وسیله لایه ها می توانید تصاویر بدیع را خلق نمایید لایه ها در ساخت یک اثر هنری سهم بسیار زیادی را در بر دارد این پنجره شامل چندین قسمت است که در زیر با آنها آشنا خواهید شد:


MODE:

در رابطه با مد در دروس قبل مطالبی را گفتیم ولی به طورکامل به آن نپرداختیم در اینجا شما را به طور کامل با این منوی کرکره ای آشنا خواهم کرد. به طور کلی به کمک این قسمت می توانید خصوصیاتی خاص را برای لایه های خود از جمله درخشندگی تیرگی حذف قسمت های تیره یا روشن و غیره........

البته این خاصیت همیشه به صورت پیش فرض برروی گزینه نرمان تنظیم شده است.

 

 


DISSOLVE:

به وسیله این گزینه قسمت های محو شده به صورت زبر در می آید و جلوه ی ویژه برای این نرم افزار است تا کیفیت تصاویر و لایه ها تغییر کند.

 

 


Darken:

به کمک این گزینه تصویرتاریک و تیره می شود.

 

 


MULTIPLY:

به کمک این گزینه واحد بالایی یک واحد ضرب می شود.

 

 


COLOR burn :

به کمک این گزینه رنگ ها به صورتی در می آیند که حسن سوخته شدن آنها القاء می شود.

 

 


LIGHTIN :

به کمک این گزینه قسمت های تیره حذف می گردد و قسمت های روشن باقی می ماند.

 

 


COLOR PODGI :

به کمک این گزینه تصویر از وجود رنگ اصلی خود خالی شده و از رنگ تصویر زیری اشباح می گردد.

 

 


LINERE PODGE :

این گزینه عملیات بالا را انجام می دهد با این تفاوت که یک کانال آلفا از تصویر را فاکتور می گیرد.

 

 


OVERLAY :

به وسیله این گزینه تصویر از رنگ زیری مشتق می شود و سایه روشن آن در طیف خاص رنگ ریزی قراردارد و کامل با رنگ لایه زیر می شود.

 

این چند گزینه بود که در این منو وجود دارند البته چند گزینه دیگر نیز در این قسمت وجود دارد . که در دروس بعد توضیح خواهم داد چون با معقولهMODE در آینه برخورد خواهیم کرد.

گزینه بعد در پانلLAYER گزینه OPACITY می باشد به کمک این فیلد عددی می توانید میزان غلظت لایه انتخابی را تعیین نمایید یعنی می توانید لایه خود را طوری تنظیم نمایید که دارای پشت نمایی باشد.

 


گروهLOCK

در این قسمت می توانید تعیین نمایید که کدام قسمت را قفل نمایید و اجازه ندهید که برروی قسمت انتخابی در چند حالت موجود تغییراتی حاصل نشود چند حالت قسمتLOCK را توضیح خواهم داد:

 


LOCK TRAHSPARENT PIXELS :

به کمک این گزینه می توانید شفاف لایه را قفل نمایید.

عملیاتی که انجام می دهید به قسمت شفاف صحنه تأثیر نگذارید پس به این صورت شما در قسمت شفاف لایه خود تغییراتی را انجام دهید در این قسمت تأثیری ندارد.

 


LOCK IMAGE PIXEL :

به کمک این گزینه می توانید این قابلیت را فعال نمایید که به کمک ابزارهای تاثیر گذار در جعبه ابزار می توانید برروی تصویر تأثیری بگذارید یعنی به کمک ابزارBRUSH یاSTAMP یاERASER و غیره ...... نمی توان برروی تصویر تأثیر گذاشت.

 


LOCK POSITION :

به کمک این گزینه می توان حرکت در لایه جدید را قفل نمود به این صورت که دیگر نمی توان به کمک ابزارMOVE تصویر را حرکت داد و درموقعیت خود لایه قفل می شود.

 


LOCK ALL :

به کمک قسمت تمام خاصیت های لایه خاموش و دیگر نمی توان کاری به روی لایه قفل شده انجام داد.

 

البته خاطرنشان کنم که می توان از تمام این حالت ها البته به غیر ازLOCK ALL به صورت همزمان استفاده نمود.

 

قسمت بعدی که با آن روبرو می شود قسمتی است که نشان دهنده لایه ها است و نوع نمایش آنها در این قسمت شما لایه ها را می بینید و مشخصات آنها از جمله یک پیش نمایش و تعداد نوع آنها را در این قسمت دارید.

در قسمت لایه ها شما می توانید یک لایه را فعال یا حتی حذف نمایید و همچنین آنها را به یکدیگر قفل نمایید . که زمانی که آنها را حرکت می دهید با یکدیگر حرکت کنند.

البته اکثر اوغات لایه اول یا همانBACK GROUND LEYER به صورت پیش فرض قفل می باشد ولی باقی لایه ها به دست شما قفل خواهند شد.

 

اگر اینکه بر روی لایه راست کلیک کنید یک منوی میانبر ظاهر می شود که به فرمان های داخل این منو خواهیم پرداخت:

 

 


LAYER PROPERTIES :

به کمک این گزینه می توانید چند قابلیت را در دسترس داشته باشید به این صورت که بازدن این گزینه پنجره ای باز می شود که دارای دو قسمت :


1-NAME :

به کمک این فیلد می توانید نام لایه خود را تغییر دهید.


2-COLOR :

به کمک این منوی کرکره ای می توانید رنگ لایه را برای بهتر مشخص شدن لایه در بین بقیه لایه ها تعیین نمایید.

 

 


BLENDING OPTIONS :

به کمک این گزینه می توانید به پنجرهLAYER STYLE دسترسی پیدا کنید به کمک این پنجره می توانید به لایه خود جلوه های ویژه ای را بدهید البته با این پنجره در درس بعد به صورت کامل و جامع صحبت خواهیم کرد.

 


DUPLICATE LEYER :

به وسیله این فرمان می توانید یک کپی از لایه انتخابی ایجاد نمایید.

 


DELETE LEYER :

به وسیله این فرمان می توان لایه انتخابی را حذف نمود. بعد ازاجرای این فرمان یک کادر پرسش نمایان می شود که از شما پرسش می کند که آیا شما مطمئن هستید که این لایه را می خواهید حذف نمایید شما باجوابNO-YES این پرسش را جواب می دهید.

 

حالا به قسمت پایین پانل مراجعه می کنیم و فرمان ها و گزینه های زیررا بررسی می کنیم از راست اولین گزینه را توضیح خواهم داد:

 


DELETE LAYER :

این فرمان لایه انتخابی را حذف می کند.

 


CREATE ANEWKAYER :

به وسیله این فرمان می توانید یک لایه جدید خلق نمایید. البته این لایه کاملا شفاف و همچنین خالی می باشد.

 


CREATE NEW FILL OR ADJASMENT KAYER :

به کمک این گزینه شما به یک سوی فرمان ها درخصوص نوع رنگ تصویر و مدل های مختلف رنگ ها را دردسترس دارید البته در این رابطه در قسمت خاص خود در دروس بعد صحبت خواهیم کرد. در واقع نرم افزار در اختیار شما یک کلیک میانبر قرارداده است که شما به سهولت به این ابزارها و پارامتر های مهم و کاربردی دست پیدا کنید.

 


CREATE ANEW SET :

به کم این گزینه می توانید یک پوشه برای لایه های خود ایجاد نمایید و لایه های خود را دسته بندی کنید و در پوشه های خاص خود قراردهید.

 


ADD VECTOR MASK :

به کمک این گزینه می توانید یک لایه ماسک ایجاد نمایید به این صورت که تصویر را لایه قرار دهید و برای سهولت ماسک آن یک قسمت را بکشید.

 


ADD A LAYER STYLE :

به کمک این گزینه می توانید یک جلوه ویژه برای لایه خود ایجاد نمایید در قبل گفتیم که این قسمت را توضیح خواهم داد.

تا اینجا به طور کامل با پانلLAYER آشنا شدید در درس بعد با جلوه های ویژه ای که می توانید به لایه ها دهید آشنا خواهید شد.

م

آموزش فتوشاپ قسمت 9


در دروس قبل کار با جعبه ابزار را آموختید در این قسمت می خواهیم شما را پانل آشنا کنیم.

پانل ها پنجره های هستند که در آنها اطلاعات و همچنین فرمانهای قرار دارد که مدام ما به آنها نیاز داریم.

 

اولین پانل که شما با آن آشنا خواهید شد پانلNAVIGATOR می باشد.

 

 

البته خاطرنشان کنم که تمام پانل ها در منویWINDOW وجود دارند که با کلیک کردن برروی نام هرکدام از آنها می توان آن ها را نمایش داد.

 

 

NAVIGATOR

این پنجره یک پنجره هدایت گر در صحنه می باشد به کمک این پنجره شما موقعیت کادر دید خود را دارید و می توانید برروی تصویر بزرگنمایی نموده و کادر بزرگنمایی نسبت به تصویر مشاهده نمایید. در داخل این پنجره چندین گزینه وجود دارد که در زیر با آنها آشنا خواهید شد.

PROXY PREVIEW AREA : به کمک این پنجره می توانید پیشنمایش از تصویر خود را داشته باشید و موقعیت کادر بزرگنمایی را به رنگ قرمز مشاهده کنید زمانی که اندازه تصویر از 100% بزرگتر شود کادر قرمز کوچکتر می شود و نشان می دهد که درحال حاضر چه کادری را مشاهده می کنیم . بارفتن اشاره گر ماوس برروی  کادر می توانید منطقهZOOM شده را حرکت دهید و موقعیت آن را تغییر دهید.


ZOOM :

به کمک این فیلد عددی که درروبروی خود یک دستگیره برای بزرگنمایی دارد می توان برروی تصویر بزرگنمایی کرد . به این صورت که با دادن عدد مناسب بر واحد درصد می توانید تصویر خود را دلخواه بزرگ نمایید یا بلعکس کوچک کنید به کمک دستگیره موجود در روبروی فیلد عددی می توانید بدون وارد کردن عدد تصویر خود را بزرگ نمایید.

 

 

INFO

به کمک این پانل می توانید اطلاعاتی از موقعیت فعلی ماوس برروی تصویر داشته باشید از جمله اطلاعاتی که در این پنجره داده میشود.

1-  میزان طیف رنگی نقطه از نظر مدل رنگی RGB قرمز- سبز- آبی.

2- میزان طیف رنگی یک نقطه از نظر مدل رنگیCMYK در رابطه با مدل های رنگی در دروس اول صحبت کردیم.

3-  موقعیت ماوس در تصویر براساس دو محورX- Y.

4-  اندازه کادر انتخابی در صحنه:

البته در کنار هر یک از این گزینه یک تصویر کوچک وجود دارد که براساس نوع فعالیت این گزینه متفاوت می باشد. برروی هر یک از این تصاویر بروید تا برای شما براساس نوع فعالیت آن قسمت واحدهای اندازه گیری و مدل های رنگ مختلف را در اختیار قرار می دهد.

پانل بعدی مربوط به ویرایش رنگ ها می باشد این پانل را با نام COLOR  می شناسیم . در این پانل سه مولفه رنگ هایRGB را در اختیار داریم . و همچنین گسترده تمام رنگها به صورت وب در اختیار ما قرار دهید. ومی توانیم رنگ مورد نظر خود را پیدا کنیم و استفاده نمایید.

با رفتن به قسمتOPTION می توانیم مدل رنگی را تغییر دهیم و همچنین تنظیمات این پانل را ذخیره نماییم .

 

 

SWATCHES

به کمک این پانل می توانیم از پالت رنگ که به صورت پیش فرض رنگ های را دارا می باشد رنگ انتخاب کنیم و همچنین رنگهایی را که مد نظر ما است را به آن اضافه نماییم . تا دوباره ازآنها استفاده کنیم.

 

 

STYLES

به کمک این پانل می توانیمSTYLES مورد نظر خود را انتخاب کنیم در موردSTYLEها در دروس قبل توضیح داده شده است البته چندینSTYLE دیگر نیز در نرم افزار ذخیره شده وجود دارد که با رفتن به قسمتOPTIOR می توانید بازدن گزینهLOAD آنها را بازیابی نمایید.

 

 

HISTORY

پانل تاریخچه از مهم ترین پانل های موجود است به کمک این پانل می توانید تاریخچه فعالیت های را که تا به حال انجام دادید را مشاهده نمایید و هر کدام را که خواستید واز هرجای که می خواهید عملیات انجام شده را لغو نمایید. در واقع شما به جای استفاده از فرمان UNDO از این پانل استفاده می کنید با این تفاوت که شما فعالیت هایی را که تا به حال انجام داده اید را می توانید مشاهده نمایید.

 

 

ACTIONS

در این قسمت می خواهم شما را با پنجرهACTIONS آشنا کنم:

ACTION ها از یک سری اعمال تشکیل شده اند با استفاده ازACTION ها شما می توانید مجموعه ای از کارها را یک بار انجام داده و برای دفعات زیاد آنها را تکرارکنید. در این پنجره یک سری اعمال از پیش انجام شده وجود دارند. این اعمال در زیرشاخهACTION DEAULT قرار دارند. برای درک بهتر این موضوع ابتدا یک تصویر جدید ایجاد می کنیم .

 

برای درک بهتر این قسمت یک تمرین انجام می دهیم.

1-  یک صحنه جدید ایجاد نمایید.

2-  روی یکی ازACTION کلیک کنید.

3- برای استفاده ازACTION ها می بایست آنها را اجرا کرد. برای اجرا ACTION مورد نظر روی دکمه اجرا کلیک کنید.

4-  برای ادامه کارروی دکمهCONTINUE کلیک کنید.

5- همان طور که مشاهده می کنید یک تصویر با استفاده ازACTION های پیش ساخته فتوشاپ ساخته شده اما شما می توانیدACTION های خاص خود را بسازید. برای این کار ابتدا روی دکمه مشخص شده در تصویر کلیک کنید تا فهرست مربوطه به ACTION های پیش ساخته فتوشاپ بسته شود.

به قسمت زیرپانل مراجعه کنید و برروی آیکونNEW FOLDER کلیک کنید تا یک پوشه مخصوص ACTIONهای ساخته شما ایجاد شود. و سپس در قسمت NAME نام مورد نظر خودتان را وارد نمایید. حالا نوبت به ساختACTION مورد نظرمان رسیده .

2- برروی دکمه  NEW LAYAR در قسمت پایین پانل کلیک کنید.

3- درجعبه متن مشخص شده نامACTION را وارد می کنیم. در جعبه لیست اول (SET) باید مشخص گردد تا این ACTION مربوط به کدام زیر شاخه می باشد.

4- منوی کرکره ای اول مشخص می شود که کلید میانبر ما چه باشد.

5- در پایان روند کار به این صورت است که پس از کلیک روی دکمه RECORD فتوشاپ از تمام کارهایی که شما انجام می دهید به صورت متوالی الگو برداری می کند . تا زمانی که روی دکمهSTOP کلیک کنید.

با توجه به قسمت پایین پانل مشاهده می کنید که گزینهRECORD فعال می باشد و به رنگ قرمز تبدیل شده است.

 

تا اینجا با چند پانل مهم و کاربردی آشنا شدید در درس بعد با مهمترین پانل فتوشاپ آشنا خواهید شد.

منبع:تبیان

آموزش فتوشاپ شماره 8


 

در درس قبل با دو ابزار مهم آشنا شدید در این قسمت با باقی مانده ابزار جعبه ابزار آشنا خواهید شد .

 

 

Notes tool

به كمك این ابزار شما می توانید اطلاعاتی را در رابطه با  آن تصویری كه كار می كنید و یا لایه هایی كه كار می كنید در آن بنوسید .

 

 

برای بستن یك یك دفترچه ابزارMove را انتخاب نمائید و در صحنه كلیك كنید برای باز كردن دفترچه بر روی آیكون دفترچه مورد نظر راست كلیك كنید و گزینهOpen را بزنید برای از بین بردن دفترچه برروی دفترچه مورد نظر راست كلیك كنید و فرمان Delete را بزنید .

 

 

Eye dropper tool

به كمك این ابزار می توانید از رنگ های موجود در تصویر نمونه هایی را بگیرید و به طور كل برای نمونه گیری رنگ ها می باشد . با راست كلیك كردن بر روی این ابزار چند ابزار دیگر نمایان می شود كه در زیر دربازه آنها صحبت خواهیم كرد .

 

 

Color sample tool

به كمك این كزینه می توانید چندین نمونه درصفحه داشته باشد و چندین پانلInfo در اختیار شما قرار داده می شود البته با پانلInfo بعدا" مفصل آشنا خواهید شد .

 

 

measure tool

به كمك این ابزار می توانید اندازه و فاصله بین دو نقطه را تعیین نمایید . لابته فاصله ها در پانلInfo نشان داده می شود كه در آینده خوب با آنها آشنا خواهید شد .

 

 

ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینهPan می باشد به كمك اینگزینه می توانید زماین كه بر تصویر بزرگنامیی می كنید یا اندازه تصویر بزرگتر از صفحه می باشد در طول و عرض عكس پیمایش نمایید كه كلید میانبر آن  بر روی كی برد معادلSpace می باشد .

 

 

Zoom

به كمك این ابزار می توان بر روی تصویر بزرگنامیی نمود بزرگنمایی به دو صورت انجام می شود . یكی به صورت كلیك كردن كه با هر بار كلیك كردن تصویر بزرگ می شود و دیگر به این صورت است كه با درگ كردن در صحنه یك كادر ایجاد می شود و نرم افزار فقط همان كادر ایجاد شده را بزرگ می كند اما تا اینجا فقط روش های بزرگ نمایی را توضیح دادیم حالا كه بزرگ كردیم چه كنیم كه عكس را كوچك كینم . برای كوچك  كردن تصویر كلیدAlt را از كی برد بگیرید و بر روی تصویر كلیك كنید تصویر كوچك می شود و زمانی كه بر روی این ابزار كلیك می كنید درOption Bar دكمه هایی ظاهر می شوند كه هر كدام را توضیح خواهم داد.

 

 

اولین گزینهZoom in  وZoom out می باشند كه برای نزدیك شدن و دور شدن می باشند .


Actual pixels :

به كمك این دكمه می توانید اندازه واقعی تصویر را داشته باشید .


Fitoh Screen :

به كمك این گزینه می توانید تصویر را از نظر اندازه اندازه صفحه نمایید .


Print size :

این گزینه اندازهPrint تصویر را در اختیار شما قرار می دهد .

 

 

تا اینجا تمام ابزارهای موجود در جعبه ابزار را آموختید و فقط چند گزینه باقی مانده است كه آنها نقش مهمی را بازی می كنند . اولین گزینهColor Box است در این قسمت شما رنگ خود را تعیین می كنید به این صورت كه كدام رنگ , رنگ كاری شما باشد و كدام رنگ برای پس زمینه باشد.

 

 

رنگ رویی رنگ كاری است . و رنگ زیری رنگ پس زمینه است برای تغییر هر كدام از رنگ ها كافی است كه روی هر كدام از رنگ ها كلیك كنید تا پنجرهColor Pioker باز شود ورنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید .

در كنار این دو رنگ یك فلش دو سر وجود دارد كه می توانید رنگ كاری را با رنگ پس زمینه عوض نمایید . و همچنین در پایین سمت چپ كادرColor Box دو مربع كوچك مشكی و سفید وجود دارد كه دو رنگ پیش فرض سیاه و مشكی را دارا می باشند .

 

 

قسمت بعدی قسمتmask می باشد در این قسمت تعیین می كنید كه نوع ماسك شما به چه صورت باشد . البته در این رابطه در قسمت مربوط صحبت كردیم .

 

 

قسمت بعدی برای نوع نمایش صفحه می باشد كه در زیر مدل های موجود را توضیح خواهیم داد:

 

 

Standard Screen

به كمك این گزینه تصویر به صورت استاندارد نمایش داده می شود .

 

 

Full Screen mode with menu Bar

به كمك این گزینه قسمتTitele صفحه می رود و فضا بزرگتر می شود .

 

 

Full screan mode

به كمك این كزینهTitle وmenu Bar از بین رفته و فضا بزرگتر می شود.

 

 

آخرین دكمه در این قسمتJump to image Ready می باشد به كمك این گزینه شما می توانید نرم افزار Image Ready را باز نمایید .

 

 

بعض اوغات نیاز هست كه ماTool Box را كوچك كینم تا فضا بیشتری در اختیار داشته باشید اگر بر روی فضا مشكی بالایی دو بار كلیك كنید تاTool Box بسته شود به این صورت بسته و باز می شود و فضا بیشتر می شود .

 

تا اینجا به طور كامل با جعبه ابزار آشنا شدید و حالا می توانید از تمام این ابزارها كار كنید و تصاویر بدیع و جالبی را خلق نمایید

منبع:تبیان

آموزش فتوشاپ قسمت 7


 

در درس قبلی با تعدادی از ابزار آشنا شدید در این قسمت با دیگر ابزار آشنا خواهید شد .

 

 

Type tool

به كمك این ابزار می توان در محیط نرم افزار بر روی تصویر یا صحنه هایی ایجاد می كنید كلماتی را بنویسید . برای شروع كار نوشتن ابتدا ابزارType را فعال می نمایید و در هر نقطه از تصویر انتخابی كلیك كنید می بینید كه خط چشمك نمایان می شود كه معنی آن این است كه شما می توانید در آن نقطه شروع نوشتن نمایید .

زمانی كه این ابزار فعال می شود درOption Bar پارامترهای ظاهر می شود . اولین گزینه منوی كركره ای Font می باشد به كمك این گزینه می توانید نوعFont خود را تعیین نمایید .

 

 

منوی بعدی تعیین می نماید كهFont كه ما انتخاب كردیم به صورتBold باشد یعنی تو پر و محكم یا به صورتItalic باشد كه منظورمان همان اریب می باشد .

قسمت بعدی گزینهFont size می باشد كه تعیین كننده اندازه نوشته ها می باشد . كه از شماره 6– 72 وجود دارد البته اگر اندازه دلخواه شما در این اعداد یافت نشد می توانید خودعدد دلخواه را در جعبه بالا بنویسید .

 

 

در منوی كركره ای بعدی شما میزان و نوع نوشته خود را تعیین می نمایید . به این صورت كه حالات مختلف در این قسمت برای نرمی نوشته وجود دارد كه هر كدام با اندكی تفاوت در مجموعه یك هدف را دنبال می كنند. بعد از این منو سه گزینه وجود دارد برای راست چین , چپ چین و وسط چین كردن حروف در تصاویر است كه به ترتیب از چپ , چپ چین , وسط چین , راست چین قرار دارد .

 


Color text :

به كمك این قسمت می توانید رنگ نوشته خود را تغییر دهید .

 

 

Warp text

به كمك این پنجره می توان به نوشته فرم هایی داد . كه اشكال و حالات مختلف فرم ها را در خواهیم دید. برای انتخاب حالات مختلف به منوی كركره ایStyle مراجعه نمایید .

 

 

Arc

به كمك این گزینه می توانید قوس و كمان را به نوشته خود بدهید زمانی كه این گزینه را انتخاب می نمایید پارامترهای زیر فعال می گردد این پارامترها در تمام حالات مختلف یكی می باشد در زیر آنها را توضیح خواهم داد .

 


Horizontal وVertical 

به كمك این دو كلید رادیویی می توانید تعیین نمایید كه قوس به كدام جهت باشد به جهت افق یا عمود .

 

 

Bend

این پارامتر میزان خمیدگی و خم شدن نوشته را تعیین می نماید .

 

 

Horizontal Distortion 

به كمك این گزینه می توانید (( راستای محور افق شی را لاغر و یا چاق كنید و فرم پرسپكتیو به آن بدهید .

 

 

Vertical Distortion

به كمك این گزینه می توانید در راستای محور عمود شی را لاغر و یا چاق نمایید .

 

 

با باز كردن منویStyle می توانید حالات دیگر را مشاهده كنید البته در جلوی هر یك از حالات یك شكل كه نماینده و نشان دهنده نوع فعالیت آن فرمان است قرار دارد و می توانید شما یك پیش نمایش از آن حالت را ببینید .

 

 

گزینه آخر درOption Bar گزینهPraaghraph و Caracter می باشد كه به كمك این دو پانل می توانید میزان فاصله بین حروف میزان فاصله بین كلمات اندازهFont نوع زبان میزان نرمیFont رنگ پاراگراف گرفتن چپ چین راست چین وسط چین كردن و غیره… و به طور كلی تمام فعالیت هایی كه تا حال برای نوشتن در محیط نرم افزار آموختید در اینجا گردآوری شده است .

 

زمانی كه تمام تغییرات و تنظیمات را اعمال كردید به كمكCommit  آن را می توانید ثابت نمایید و به كمكDiscard تنظیمات را رد نمایید .

 

با راست كلیك كردن بر روی ابزارType چند ابزار دیگر نمایان می شود كه به شرح زیر است .

 

 

Vertical Type

به وسیله این گزینه شما می توانید به صورت عمود بنویسید كه پارامترهای آن به همان صورت Horizontal  Type می باشد .

 

 

Horizontal Type mask 

به وسیله این گزینه شما می توانید از یك رنگ به عنوان ماسك برای نوشته خود استفاده نمایید كه به صورت پیش فرض قرمز می باشد یعنی نوشته شما در پیرامون خود رنگی را دارا می باشد و قسمت نوشته شده فاقد رنگ می باشد .

 


Vertical Type mask  :

این ابزار نیز مانند ابزار بالا عمل می كند با این تفاوت كه در مسیر عمودی می نویسد

 

 

برای تغییر رنگ ماسك مورد نظر به قسمتEdit in standard mode مراجعه می كنیم با دو بار كلیك كردن بر روی این قسمت یك پنجره با نامQuike maskباز می شود كه تعیین كننده میزان غلظت رنگ نوع رنگ و نیز مدل ماسك است دو نوع مدل در اینجا وجود دارد .

 


1)maked Areas :

به كمك این گزینه از ماسكی استفاده می شود كه دارای رنگ پیرامون باشد .


2) Selected Areas  :

به كمك این گزینه دور نوشته ما یك كادر انتخابی ایجاد می شود

 تا اینجا آموختید كه چگونه در محیط نرم افزار فتوشاپ بنویسید و جلوهایی نیز به نوشته های خود

 

بدهید فقط یك مطلب می ماند كه برای عوض كردن فونت خود در نرم افزار به صورت سریع چه

باید كرد . بعد از نوشتن و تایید كردن نوشته خود بر روی منوی كركرهFont داخلBox  name یك بار كلیك كنید و سپس دكمه میانی موس خود را بچرخانید خواهید دید كه نوشته های شما به سرعت عوض می شوند .

 

 

بعد از گزینهType در جعبه ابزار نوبت به گزینهPen می رسد كه برای كشیدن خطوط آزاد و منحنی در تصویر است این گزینه بسیار برای كشیدن تصاویر و رنگ كردن یك نقطه بسیار كارامد می باشد .

 

 

با انتخاب این گزینهPonter  ماوس شكلش تغییر می كند . شما در هر جای تصویر كه كلیك كنید یك نقطه ایجاد می شود . البته برای به نتیجه رسید بیش از دو نقطه در صحنه لازم می باشد با پیوند این نقاط یك سطح ایجاد می شود كه دارای رنگ انتخابی است برای كشید خطوط منحنی باید كمی در صحنه درگ نمود یعنی بعد از كلیك دكمه ماوس را رها سازید و ماوس را حركت دهید در این زمان دو دسته نمایان می شود كه برای ویرایش زاویه منحنی هایی می باشد كه در آینده تكمیل خواهد شد زمانی كه بر این گزینه در جعبه ابزار كلیك می كنید پارامترهایی درOption Bar ظاهر می شوند كه كم كم با آن آشنا خواهیم شد .

 


Snape layers :

به وسیله این گزینه یك تصویر می توانید بسازید كه دارای رنگ در محدوده انتخابی باشد . مثلا" می توانید یكStyle برای آن انتخاب نمایید یا یك رنگ یا یكPattern.

 


Path :

به كمك این گزینه می توانید یك مسیر تعیین نمایید .

 


Pentool  وFreeForm

به كمك این دو گزینه می توانید از فرم های آزاد یا منحنی های دارای اهرم برای فعالیت خود استفاده نمایید و همچنین در سمت راست این دو گزینه اشكال مختلف را می توانید انتخاب نمایید .

 


Custom Snape :

به كمك این گزینه می توانید از اشكال از پیش فرض نرم افزار استفاده نمایید زمانی كه این گزینه فعال باشد با رفتن بر روی منوی Snape می توانید شكل مورد نظر خود را تعیین نمایید .

 

وقتی بر روی ابزارPen در جعبه ابزار راست كلیك می كنید چند ابزار دیگر ظاهر می شود كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد :


FreeFrom Pentool :

به كمك این ابزار می توان به صورت آزاد یك سطح را ایجاد نمود .


Add Anchor Point :

به كمك این ابزار می توان یك نقطه به یك منحنی یا خط اضافه نمود نقاط برای ویرایش شكل سطح ایجاد شده می باشند .


Delete Anchor Point :

به كمك این گزینه  می توان نقاط بر روی خطوط یا منحنی ها را حذف نمود .


Convert Point tool :

به كمك این ابزارمی توان نقاط را تبدیل نمود به این صورت كه یك نقطه را به صورت( Sharp )  تیز نماییم یا برای یك نقطه دسته هایی را بگذاریم تا یك منحنی را داشته باشیم .

 

در این قسمت با دو ابزار خیلی خیلی مهم آشنا شدید این دو ابزار از ابزارهای كلید در گرافیك و مخصوصا" گرافیك كامپیوتری می باشند در قسمت بعدی معقوله جعبه ابزار را به پایان خواهیم برد .


منبع:تبیان

آموزش فتوشاپ شماره 6


در درس قبلی با تعداد زیادی از ابزار موجود درTool Box آشنا شدید در این قسمت نیز با تعداد دیگر از ابزار آشنا خواهید شد .

 

 

Eraser

این گزینه یك پاكن را در اختیار شما قرار می دهد و. زمانی كه این گزینه را فعال می كنید درOption Bar پارامترهایی ظاهر می شود كه در زیر آنها را توضیح خواهیم داد البته زمانی كه یك قسمت را پاك می كنید رنگ پس زمینه نمایان می شود . یعنی رنگی كه برای پس زمینه یا همان (Back ground ) تعیین می نمایید

 


Brush  :

در این قسمت سر قلم پاكن خود را انتخاب می نمایید .

 


mode :

در این منوی كركره ای نوع مدل و مد پاكن را تعیین می كنید كه به صورتBrush یعنی قلم باشد یاpenccel یعنی مدادی باشد وBlock به صورت انسداد دار باشد .

 

 

Opacity

به كمك این فیلد عددی می توانید میزان غلظت پاك كردن را تعیین نمایید .

 


Flow :

میزان توالی پاك كردن پاك كن یا اشكال قرار گرفته در كنار هم باشد . هر چه میزانFlow بیشتر باشد تعداد قرار گیری سر قلم ها در كنار هم بیشتر می شود و فاصله آنها كم می شود .

 


Erase to History :

اگر این گزینه را فعال نمایید از پاكن می توانید به عنوان برگرداننده عملیات تا حالا انجام دادید استفاده نمایید یعنی با رفتن بر روی قسمت های پاك شده توسط پاكن آنها را برگردانید.

 

با راست كلیك كردن بر روی گزینهEraser دو گزینه دیگر نیز ظاهر می شوند. كه در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.

 

 

Back ground Eraser tool

به كمك این ابزار می توانید تمام یك قسمت را پاك نمایید حتی رنگ پس زمینه و تصویر را به صورتTransparent نمایید یعنی آن را داراینمایی نمایید

 

 

magic Eraser tool

به كمك این گزینه می توانید یك قسمت كه از نظر طیف رنگی در یك محدود از نظر درصد باشند را پاك نمایید . البتهOption Bar این گزینه مانند گزینهmagic wand می باشد كه توضیح داده شده است .

 

 

Gradient tool

این ابزار از مهم ترین ابزارهای موجود در نرم افزار می باشد به كمك این ابزار می توانید یك تخته رنگ رنگ كه كتشكل از طیف ها مختلف رنگی است داشته باشید كه به صورت نرم و آرام در یكدیگر آمیخته شده است . در واقع این ابزار به خاطر در آمیخته كردن رنگ ها به صورت نرم و در طیف های گوناگون محبوبیت پیدا كرده است . با فعال كردن این گزینه در قسمتOption Bar پارامترهایی ظاهر می شوند . كه در زیر مفصل به آنها خواهیم پرداخت .

 

 

Oradinet Editor

این گزینه همانطور كه از نامش پیداست برای ویرایش رنگها و مدل  های مختلف می باشد در قسمتPresent مدل ها و رنگ هایی از قبل به صورت پیش فرض وجود دارد . Gradinet type : در این قسمت می توانید دونوع( Noise ) پر از اختلال و شلوغ یا

( Solid ) به صورت یك پارچه و نرم باشد.

 


Smoothness :

در این قسمت می توانید میزان نرمی رنگ خود را تعین نمایید در زیر همین گزینه قسمتی وجود دارد برای انتخاب رنگ ها و همچنین اضافه نمودن كلیدهای ریگی بر روی جریان طیف رنگی .

 

با كلیك كردن بر روی طیف رنگی یك كلید دیگر ایجاد می شود كه با دو بار كلیك كردن پشت هم بر روی آن كلید پنجرهcolor Picker باز می شود و می توانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب نمایید .

 

زمانی بر روی یك كلید رنگی كلیك می كنید در قسمتStops چند گزینه فعال می گردد كه كلیدهای بالای برای دو گزینه اول و كلیدهای پایینی برای دو گزینه دوم می باشند .

 

بعد از گزینهGradient Editor به پنج گزینه برای تعیین كردن مدل و نوع رنگ دهی می رسیم . كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .

 

 

Liner Gradient :

به كمك این گزینه می توانید به صورت خطی رنگ خود را در صحنه پخش نمایید .

 

 

Radial Gradient

به كمك این فرمان می توانید یك طیف رنگی دایره وارد داشته باشید یعنی رنگ اول از مركز و رنگ دوم رو به خارج می رود .

 

 

Angle Gradient

به كمك این گزینه یك طیف رنگی گوشه دار و تیز را خواهید داشت .

 

 

Reflected Gradient

به كمك این گزینه می توانید طیف رنگی را داشته باشید كه فرم بازتاب نور یا رفلكت را دارا می باشد. یعنی یك رنگ در وسط رنگ دیگر در دو طرف رنگ اول می باشد.

 

 

Diamond Gradient

به كمك این گزینه می توانید طیف رنگی به شكل الماس داشته باشید .

 

گزینه بعد درOption Bar منوی كركره ایOpacity وmode می باشد كه در رابطه با دروس قبل توضیحات سطحی داده شده است .

 

 

ابزار بعد در نوار ابزار گزینهPaint Bucket می باشد این ابزار یك سطل رنگ می باشد كه به صورت Pattern باشد كه در دروس قبل توضیح داده شد یا به صورتFore ground باشد كه به صورت یك تكه مناطق تقریبا" از نظر طیف رنگی یكی باشند را رنگ می كند .


Tolerance :

در این قسمت میزان درصد رنگ شدن طیف های رنگی را تنظیم می كنید .

 

 

ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینهBlur می باشد به كمك این ابزار می توانید یك قسمت را محو نمایید . به كمك فیلد عددیStrength می توانید قدرت محو كردن را زیاد یا كم نمایید .

با راست كلیك كردن بر روی همین گزینه دو گزینه دیگر نیز ظاهر می شوند كه در زیر با ‌آنها آشنا خواهیم شد.

 

 

Sharpen tool  :

به كمك این ابزار می توانید یك قسمت محو را تیز وsharp نمایید و از آن حالت محو یا (Blur ) در بیاورید . این گزینه نیزOption Bar مثل گزینهBlur می باشد .

 

 

Smudge

به وسیله این ابزار می توان یك قسمت از تصویر را گرفته و آن را كشید پارامترهای موجود درOption Bar نیز در این گزینه تغییر نكرده است .

 

 

ابزار بعدی در جعبه ابزار گزینهDodge می باشد به كمك این گزینه می توان یك قسمت از تصویر را روشن نمود یعنی با رفتن بر روی قسمت مورد نظر و كلیك كردن آن قسمت از نظر روشنایی روشن تر می شود . با راست كلیك كردن بر روی این ابزار چند ابزار دیگر نیز ظاهر می شود. كه به ترتیب زیر می باشد .

 

 

Burn tool

این ابزار تصویر را به خلافDodge تیز می سازد یعنی دارای كنتراست می كند به كمك پارامتر Exposure میزان شدت عملكرد ابزار را تعیین می نمایید .

 

 

Sponge

به كمك این ابزار می توان دو حالت ایجاد نمود 1 ) شی را از رنگ فاقد كنیم 2) شی را از رنگ اشباع كنیم . این دو حالت را می توان از منوی كركره ایmode تعیین نموده و همچنین به كمك پارامترFlow جریان و تعداد قرار گیری سر قلم ها در كنار هم نیز تعیین می شود.

تا اینجا با اكثر ابزارها آشنا شدید در جلسات بعدی با بقیه ابزار آشنا خواهید شد .


منبع:تبیان

آموزش فتو شاپ شماره 5


آموزش نوار ابزار

در درس قبل شما با تعدادی از ابزارهای كلیدی و مهم آشنا شدید به علت این كه ابزارها كه در درس قبل توضیح داده شد بسیار مهم و كلیدی بودند در یك جلسه به صورت جامع به آنها پرداختیم در این قسمت تعداد بیشتری از ابزار جعبه ابزار آشنا خواهید شد .

 

 

magic wand

این ابزار نیز جز دسته ابزارهای انتخاب می باشد . اما با این تفاوت كه به كمك این گزینه می توان یك قسمت كه از نظر طیف رنگ تقریبا" بر اساس درصد داده شده یكی می باشند را انتخاب نمود ( البته درصد داده شده در انتخاب تاثیر اصلی را دارد ) هر چه این درصد بالاتر باشد محدوده منتخب بزرگتر و رنگهای بیشتری را انتخاب می كند.

در این ابزار مانند ابزارهای دیگر پارامترهایی وجود دارد كه با انتخاب این ابزار در نوارoption ظاهر می شود تمامی گزینه در سایر ابزارهای انتخاب كه در درس قبل توضیح داده شد ه است گفته شد ولی یك گزینه در این قسمت مهم می باشد كه در درس قبل گفتیم ولی فكر می كنم گفتن آن خالی از لطف نباشد.

Tolerance : به كمك این فیلد عددی شما می توانید میزان درصد انتخابی طیف رنگی را تعیین نمایید .

Crop

ابزار بعد ابزارCrop می باشد این ابزار برای برش دادن یك قسمت تصویر البته به صورت مربع و محدود كردن تصویر به یك قاب به اندازه دلخواه است یعنی شما می توانید به صورت دلخواه یك قاب با اندازه دستی ایجاد نمایید . زمانی كه این گزینه را فعال می نمایید

چندین گزینه در نوارOption ظاهر می شودكه در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.


Shield:

این گروه وظیفه سایه روشن نشان دادن صحنه را به عهده دارد به این صورت كه زمانی كه شما یك قسمت را انتخاب می كنید دور محدوده انتخابی را سایه تیره ای فرا می گیرد با غیر فعال كردن این گزینه این سایه از بین می رود و فقط كادر دوری باقی می ماند لابته این قسمت دو گزینه دیگر دارد كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Color :

در این قسمت رنگ سایه دور محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .


Opacity :

در این فیلد عددی میزان غلظت رنگ پیرامون محدوده انتخابی را تعیین می نمایید .


Perspective:

به كمك این گزینه شما می توانید یك كادر دارای پرسپكتیو داشته باشید .

البته این گزینه های بالا فقط زمان انتخاب و ایجاد كرد نمایان می شوند و گزینه های دیگر نیز برای این ابزار وجود دارد كه در زمان فعال بودن ابزار فقط نمایان می شوند كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Width :

در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن كادر البته در ضلع عرضی را تعیین نمایید .


Heilnt :

در این قسمت شما می توانید میزان درصد باز شدن كادر لابته در ضلع طولی را تعیین نمایید .


Resolution:

در این فیلد عددی شما می توانید میزان كیفیت كادر را تعیین نمایید و همچنین در منوی كركره ای بقل آن نوع واحد اندازه گیری قرار دارد .


Front Image :

این گزینه كادر و كیفیت صحنه جاری را برای ابزار انتخابی تعیین می نمایید و گزینه بقلی آن تنظیمات را پاك می نماید .

 

Slice

به كمك این ابزار می توانید تصویر را برش و به واحدهای مختلف تقسیم كنید با فعال كردن این ابزار پارامترهای درOption Bar ظاهر می شود كه مربوط به نوع ثابت كردن و نوع اندازه محل برش می باشند اگر بر روی همین گزینه راست كلیك كنید یك گزینه دیگر نیز ظاهر خواهد شد به نامSlice Select tool كه به كمك این ابزار می توان مناطق برش داده شد ه را ویرایش كنید یعنی تغییر اندازه داده و یا مكان آن را تغییر دهید .

Healine

به كمك این ابزار می توانید یك قسمت را روی قسمت دیگر     كنید با گرفتن كلیدAlt وكلید نمودن در قسمت مورد نظر آن قسمت را ترمیم و شفا می بخشید با زدن این گزینه در قسمتOption Bar پارامترهایی ظاهر می شود كه در زیر آنها را توضیح خواهم داد .


Brush :

در این قسمت می توانید اندازه قلم ونوع محوی و شكل آن را تغییر دهید .


mode :

در این قسمت  می توانید مد مورد نظر را تغییر دهید كه به صورت پیش فرض بر رویNormal است . در مورد مد مفصل صحبت می كنیم .

Source

در این قسمت دو گزینه وجود دارد 1 )Sample این از نمونه گرفته شد كه توسط كلیدAlt گرفتید استفاده می كندPattern این گزینه ازPattern ها استفاده می كندPattern ها تصاویر( texture ) هایی هستند كه می توان آنها را برای تصویر استفاده نمود و می توان به

عنوان سر قلم نیز از آنها استفاده كرد.

 

 

 

Brush

به كمك این گزینه یك قلم در دست شما می باشد كه به كمك آن می توانید در صحنه خطوط را بكشید زماین كه این گزینه را می زنید درOption Bar پارامترهایی ظاهر می شود كه با همه آنها آشنا خواهید شد :


Brush :

در این قسمت سر قلم مورد نظر را می توانید تعیین نمایید .


mode :

این قسمت توضیح داده می شود .

opacity

به كمك این فیلد عددی می توانید میزان غلظت خطی را كه می كشید را تنظیم كنید .

 

 

Flow

به كمك این پارامتر می توانید توالی دایره قرار گرفته در یك خط را زیاد و یا كم كنید.

با راست كلیك كردن بر روی گزینهBrush یك ابزار دیگر نیز مشاهده می شود . این ابزار كهPencil یا مداد نام دارد برای كشیدن خطوط مداد نرم می باشد. پارامترهای آن مانند پارامترهای گزینه قبل می باشد .

 

 

ابزار بعد ابزارStamp می باشد این ابزار همان گونه كه از نامش پیداست برای مهر كوبی تصویر می باشد . در این ابزار نیز در قسمتOption Bar تغییر حاصل نشده و در قبل به آنها پرداخته شده است از این ابزار برای رتوش كردن و نمونه برداری استفاده می شود با گرفتن كلیدAlt و كلیك كردن در صحنه نمونه برداشته خواهد شد . و هر جا كلیك كنید نمونه پیاده می شود .

 

 

با راست كلیك كردن بر رویStamp یك گزینه دیگر به نامPattern stamp tool آشكار می شود اینStamp ازPattern ها برای نمونه استفاده می شود . در قبل در رابطه باPattern  ها توضیح داده شد .

 

History Brush

به كمك این ابزار می توانید تاریخچه یك تصویر در صحنه را دوباره زنده نمایید یعنی شما به كمك یك ابزار بر روی عكس تغییراتی را اعمال نمودید ولی نمی خواهید تمام آن تغییرات را ازبین ببرد آن وقت است كه از این ابزار استفاده می كنیم به كمك این ابزار می توان یك قسمت از عملیات انجام شده را لغو نمود. قسمتOption Bar نیز تغییر پیدا نكرده است

Art History Brush

به كمك این گزینه فعالیت هایHistory Brush را دارید با این تفاوت كه یك سر قلم های خاص را دارا می باشد و تصاویر هنری را خلق می نماید .

در قسمت Option Bar تغییراتی حاصل شده است كه به تغییرات آن خواهیم پرداخت .


Style :

در این قسمت شما می توانید نوع سر قلم را تغییر دهید و مدل آن را تغییر دهید .


Area :

به كمك این فیلد عددی می توانید فضایی كه می خواهید را ویرایش كنید بزرگ و كوچك كنید .

در قسمت بعد با ابزارهای بیشتر آشنا خواهید شد .


منبع:تبیان

آموزش نرم افزار فتوشاپ 3


منوی Edite :

این منوی همانگونه که از نامش معلوم است مربوط به ویرایشمی باشد البته فرمان های داخل این منو کمی خسته کننده می باشد ولی جزء اصلی کار است و نمی شود آن را فاکتور گرفت.

 

 

اولین فرمان داخل این منو فرمانUndo می باشد که این فرمان آخرین عملیات انجام شده توسط شما در نرم افزار لغو می کند و معادل کلیدهای میانبر Ctrl+z می باشد. البته این فرمان تا یک مرحله از عملیات را لغو می سازد .

 


Step for ward :

به کمک این فرمان فرمان های لغو شده توسط فرمانStep back ward برگردانده می شود  که معادل کلیدهای میانبرSnift +ctrl+z می باشد .

 


Step back ward :

به کمک این گزینه می توان به تعداد معینی از عملیات را لغو نمود. کلید میانبراین فرمان معادل Alt+ctrl+zمی باشد.

 


Fade brush tool :

به کمک این گزینه می توانید بعد از استفاده از ابزارBrush آن خط را از نظر میزان غلظت ونیز نوع مد آن تغییر دهید در آینده با مغولهMode بیشتر آشنا خواهیدشد.

 


Cut :

به کمک این فرمان می توانید یک قسمت را برش دهید و کلیدهای میانبر آن معادلCtrl+x می باشد البته این نکته را خاطرنشان کنم که باید حتما قسمتی به کمک ابزار انتخاب که در قسمت بعد با آن آشنا خواهید شد انتخاب شده باشد تا قابل بریدن باشد.

 


Copy :

به کمک این فرمان می توانید یک کپی از قسمت انتخاب شده توسط ابزار انتخاب را داشته باشید و کلیدهای میانبر آن معادلCtrl+c می باشد.

 


Copy merged :

به وسیله این فرمان می توانید از قسمت انتخابی کپی را داشته باشید با این تفاوت که زمانی که آن راPaste می نمایید آن کپی به صورت یک لایه جدید ایجاد میشود و برروی همان لایه اصلی باقی نمی ماند البته درباره لایه ها دردرس های آینده اطلاعات ارزنده ای را دریافت خواهید کرد و با آن آشنا خواهید شد .


Paste :

زمانی که شما از گزینهCopy یاCut یاCopy merged استفاده می نمایید آن قسمت انتخابی برروی حافظه موقت ذخیره       می شود برای برگرداندن آن فایل ذخیره شده برروی حافظه موقت از فرمانPaste استفاده می کنیم که معادل کلیدهای میانبرCtrl+vمی باشد.

 

 

Paste in fo

به کمک این فرمان قسمت Copy شده راPaste      می کنیم با این تفاوت که قسمت کپی شده به صورت یک لایه ماسک   می شود و یک لایه ماسک برای ما ایجاد می کند(این مقوله را همین جا تمام می کنم تا در دروس بعدی مفصل به آن پرداخته شود)


Clear :

به کمک این گزینه قسمت انتخابی را می توانید حذف نمایید.

 

 

Check speilng

به کمک این فرمان ما می توانیم از املای درست کلمه خود( البته به زبان انگلیسی ) مطلع شویم به این صورت که زمانی که کلمه ای را در نرم افزار می نویسیم این فرمان فعال می شود با زدن این فرمان پنجره ای کوچک باز می شود که در زیر به آن خواهیم پرداخت.


Not in dictionary :

دراین قسمت کلمه ای وجود دارد که شما نوشته اید.


Chageto :

در این قسمت نزدیک ترین کلمه را از حیث حروف به کلمه مورد نظر ما وجود دارد.


Suggestions :

در این قسمت کلماتی که از نظر حروف به کلمه مورد نظر ما نزدیک است وجود دارد.

در قسمت زیر هم معیین شده که چه نوع زبانی به اینDictionary حاکم است ویک گزینه با نام Check all leyer وجود دارد که با فعال کردن آن این فرمان برتمامی لایه ها اعمال می شود.

 

 

Find and rep lace text :

به وسیله این فرمان می توان یک کلمه مورد نظر یا یک حرف مورد نظر را با حرف یا کلمه دیگر به صورت خودکار تغییرداد.

 

 

Fill

به کمک این فرمان می توان به صورت تمام وکلی یک لایه یا صفحه را به یک رنگ یا یک شکل در آورد زمانی که این فرمان را    می زنید پنجرهFill باز می شود در قسمت اول می توانید انتخاب کنید که از چه حالتی برای کل صفحه استفاده نمایید می توانید به صورت مشکی کنید یا به صورتBack ground color یا در پس زمینه از توالی عکس استفاده نمایید وغیره......

در قسمتBlending می توانید مشخص نمایید که نوع مخلوط کرده لایه انتخابی با لایه های دیگر به چگونه باشد با انتخاب مد مورد نظر می توانید از این خاصیت استفاده نمایید در قسمتOpacity هم       می توانید میزان غلظت رنگ یا تصویری که می خواهید به صفحه بگذارید تعیین نمایید.

 

 

Stroke

به کمک این فرمان می توانید در لایه انتخابی به دور تصویر یا خط کشیده شده  یک خط با رنگ و اندازه دلخواه رسم نمایید. قسمتWidth میزان قطر خط می باشد. درColor box می توانید نوع رنگ را تعیین نمایید. در قسمتLoction می توانید نوع موقعیت خط را تعیین نمایید. که به سه صورتInside که در داخل خط را ترسیم می نمایدCenter که از وسط وبه صورت مساوی خط ترسیم شده در دور موضوع مورد نظر می کشد. و درآخر گزینهOutide که خط را به صورتOutline می کشد یعنی دقیقا بعد از تمام شدن موضوع خط را در دور شی می کشد. در قسمتBlending می توانید نوع مخلوط شدن خط با لایه های دیگر را در قسمتMode و میزان غلظت خط را به کمک گزینهOpacity تعیین نمایید.

 


Free transform :

به کمک این فرمان می توانید یک لایه یا یک تصویر انتخابی را به صورت آزادانه تغییر مکان دهید یعنی آن را بچرخانید یا آن را تغییر اندازه دهید. یا آن را برعکس نمایید بعد از اعمال تنظیمات برای ثابت کردن تنظیمات بازدن کلید تائید بالا یا دوبار پشت سرهم کلیک کردن می توانید تنظیمات را اعمال نمایید برای رد کردن تنظیمات هم از گزینه Cancel یا کلید میان برEsc می توانید استفاده نمایید کلیدهای میانبراین فرمان نیز معادلCtrl+t می باشد.

 


Trans form :

در این قسمت شما می توانید هر یک از فعالیت های چرخش تغییر مقیاس ایجاد پرسپکتیو کج وکوله کردن تصویر مورد نظر را به صورت جداگانه انجام دهید.

 

 

Define brush

به کمک این گزینه می توانید لایه یا تصویر یا قسمت انتخابی از هردوی آنها را به صورت یک سر قلم در بیاورید در درس آینده با قلم ها به خوبی آشنا خواهید شد در واقع شما می توانید یک سر قلم به صورت دلخواه ایجاد نمایید . این قابلیت بسیار قابلیت کارآمدی   می باشد.

 


Purge :

به کمک این فرمان می توانید چند گزینه را خالی و تهی نمایید که در زیر تک تک آنها را توضیح خواهم داد.


Undo :

یکی از قابلیت فرمانPurge پاک کردن مراحل انجام شده در نرم افزار می باشد به این صورت که دیگر امکان بازگشت به آنها به کمک فرمانUndo نیست.


Clip board :

از دیگر قابلیت های این فرمان آن است کهCilp boardرا که همان حافظه موقت سیستم می باشد را پاک سازی می نمایید البته این پاک سازی مختص فعالیت های خود نرم افزار      می باشد و هیچ ارتباطی با نرم افزار های دیگر که بررویCli pboard فایلی دارند ندارند.


Histories :

به کمک این فرمان می توانید تاریخچه یاهمان Histories را پاک نماییدHistories در واقع تاریخچه ای ازفعالیت های ما در نرم افزار می باشد که در دروس بعدی با آن به طور کامل آشنا خواهید شد.


All :

به کمک این گزینه تمام سه مورد بالا را شما پاک می کنید.

 


Color settings :

در این قسمت شما می توانید نوع ومیزان بیت ها واطلاعات در تمام ترکیب های رنگی تغییر دهید و خاصیت آنها را عوض نمایید البته دراین رابطه در قسمت آنالیز ترکیب های رنگی مفصل بحث خواهیم نمود.

 

 

Preset manager

در این قسمت شما می توانید نوع قرار گیری انوع سر قلمTexture یا انواع ترکیب های رنگی را در پالت های خود تغییر دهید بعضی آنها را به صورت دستی و دلخواه مرتب و ردیف نمایید وحتی می توانید آنها را حذف هم نمایید. بر روی هر یک از آنها بروید و باکشیدن آنها جای آنها را عوض نمایید و برای رفتن بهنوع ها ی دیگر از منوی کرکره ایPreset type استفاده نمایید.

 


Preferences :

به کمک این قسمت مزیت های این نرم افزار در دست شما است البته این بحث بسیار گسترده است ودراین قسمت نمی گنجد و ما آن را به جلسات بعدی موکول خواهیم کرد ولی به صورت کلی در رابطه با آن مطالبی را خواهم گفت تا با آن بیشتر آشنا شدید در این قسمت می توانید تنظیمات بعضی از ابزارها و پارامترهای مرتبط با نرم افزار را تغییر دهید البته این خاصیت در تمام نرم افزارها وجود دارد تا اینجا با منویEdit به طور کامل آشنا شدید در جلسه بعد با قسمتTools box یا جعبه ابزار آشنا خواهید شد وخواهید دید که فرمان های این منو چقدر مهم وکاربردی هستند گرچه کسل کننده هستند.

منبع:تبیان

آموزش شماره 2 فتوشاپ


در ادامه مطالب قبلی بقیه فرمانهای داخل منوی File را با هم بررسی خواهیم نمود.

File info

به كمك این گزینه می توانید اطلاعاتی را درباره فایل جاری (هم بدهید و هم بگیرید)

درقسمت قبلی ما درباره گزینهSave for web گذرا مطالبی را گفتیم در این قسمت جامع تر و بیشتر به این مقوله خواهیم پرداخت.

 

 

Save for web

 گفتیم به كمك این گزینه فایل را می توان برای استفاده بر روی اینترنت استفاده نمود. زمانی كه این گزینه زده شود پنجره بزرگی در صفحه نمایان می شود كه این پنجره شامل چند قسمت از جمله پنجره كاری و قسمت پارامترها می باشد درست راست پنجره كاری شما می توانید به پارامترهای این پنجره دست پیدا كنید كه در زیر هریك از پارامترها را توضیح خواهم داد.

 

 

قسمتSettings

 در این قسمت شما چند فیلد عددی و منوهای كركره آی در دست داری أتولین منوی كركره آی تعیین كنفضه نوع فرمت و میزان كیفت تصویر به صورت پیش فرض می باشد كه هر كدام از آنتا مقدار و فرمت خاص تستند و برأی سهول در كار در اختیار ما قرار ضاده شده آست.

قسمت بعدی نیر یكو منوی كركره آی می باشد در این قسمت فقط برأی تامین نوع فرمت      (یا جنس) فآیل می باشد در زیر همین منوی كركره آی منوی دیگری قرار دارد كه بسته به نوع فرمت تعیین شده تنظیماتی را دارا می باشد .

 

به عنوان مثال برأی فرمتJpeg چهار گزینه به شرح زیر دارا می باشد:


Low :

كم كیفت


Medium :

كیفت متوسط


High :

كیفت خوب


Maximam :

كیفت عالی

البته می توان میزان كیفت را به صورت دستی نیر انجام داد. این كار را می توان به كمك پارامترQuality انجام داد هرچه عدد بیشتر كیفت بهتر هر چه عدد كم كمتر كیفت بدتر.

 


گزینهBlur :

به كمك این گزینه می توان یكو صحنه را محو نمود.

 


گزینهMatte :

به كمك این گزینه می توان رنگ پشت زمینه اگر قسمتی از عكس وجود نداشته باشد و پشت زمینه معلوم باشد را تعیین نمود و رنگ آمیزی كرد.

 

 

در پایین دو برگهColor table , Imagesize وجود دارد در پنجره اول شما می توانید در فرمتGifیكو پالت رنگ در اختیار داشته باشید . و در قسمت دوم می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید زمانی كه اندازه مورد نظر خود را در فیلد عدد وارد نمودید دكمهApply روشن می شود بازدن این دكمه تنظیماتی كه تعیین نمودید اعمال می شود و عكس كوچك یا بزرگ می گردد.

حالا عكس شما آماده می باشد برأی ذخیره سازی و استفاده بر روی اینترنت این پنجره بعد از ذخیره سازی خود به خود بسته خواهد شد.

 

به منوی فآیل بر می گردیم و از فرمان های باقی مانده گزینهRevert را بررسی می كنیم.

 

 

فرمانRevert

به كمك این گزینه شما می توانید برروی عكس خود یا فآیل جاری هر تغییراتی را اعمال نمایید و زمانی كه دیدید این فعالیت ها مورد دلخواه شما نیست بازدن گزینهRevert عكس به صورت اولیه خود بر می گردد.

 

به كمك این فرمان می توانید تنظیمات صفحه از جمله نوع قطع استفاده شده برأی خروجی گرفت به صورت پیرینت را مشاهده كنید یا تغییر دهید.

 

 

Print with priview

به كمك این فرمان شما می توانید یكو پیش نمایش از فآیل پیرینت گرفته شده را ببینید و همچنین تنظیماتی را اعمال نمایید زمانی كه این فرمان را می زنید پنجره آی باز می شود . این پنجره شامل تنظیمات زیر می باشد:

 


Position :

به كمك این قسمت می توانید موقعیت تصویر خود را برروی برگة تغییر دهید و موقعیت دیگری بر روی كاغذ پیدا كنید اگر تیك كنار عبارت Center image را بردارید می توانید موقعیت عكس را به صورت دستی تغییر دهید بغل فیلد های عددی بالا و چپ یكو منوی كركره آی وجود دارد كه تعیین كنفضه میزان واحد اندازه گیری می باشد.

 


Scaled print size :

دراین قسمت شما می توانید اندازه تصویر را بزرگ وكوچك كنید سه راه برأی تغییر اندازه تصویر وجود دارد كه در زیرشرح خواهم داد:

-1مسی - به كمك فیلد عددی (Scale) ، به كمك این فیلد می توانید برحسب درصد تصویر موجود را بزرگ و كوچك نمایید.

2-  به كمك دو فیلد عددی(Height) و پهنا (Width) می توانید اندازه تصویر را تغییر دهید.

3-   بالاخره روش سوم به این صورت می باشد كه با فعال كردن گزینهShow bounding box   می توانید چند دستگیره بر دور تصویر خود داشته و با حركت دادن آنتا عكس را بزرگ وكوچك نمایید.

منوهای كركرهای روبروی فیلدهای عددی واحد اندازه گیری می باشد كه بسته به نیاز شما هر كدام را خواستید می توانید انتخاب نمایید.

و در آخر گزینهScale to fit media   به كمك این گزینه می توانید تصویر موجود را به صورت خودكار اندازه برگة خود نمایید.

در قسمتOption شما می توانید تنظیماتی را برأی تصویر ایجاد نمایید. از جمله مارك های را برأی راهنمایی بهتر در صحنه ایجاد نماییم یا عكس را به صورت افقی برعكس نماییم یا عكس را از نظر رنگ برگردانیم ( نگاتیو) یا محدودهCrop را مشخص كنیم یا در امتداد لبه های عكس برأی راهنمایی بهتر بردارهای ترسیم كنیم . در قسمت پایین نیر منوی كركره آی وجود دارد نوع زبان مورد استفاده برأی چاپ گر را تعیین می كند.

 

 

فرمانJumpto

به كمك این فرمان می توان نرم افزاری های كه تحت فتوشاپ فعالیت می كنند را راه اندازی نمود از جمله این نرم افزارهاAdobe Image ready  میباشد. به كمك این نرم افزار می توانید تصاویر متحرك را ایجاد نمود و تصاویر متحرك را ویرایش نمایید البته این جمله آی از فعالیت های این نرم افزار قدرتمند می باشد.

و در آخر گزینهExit كه به كمك آن می توان از این نرم افزار خارج شد.

در این قسمت می خواهم شما را باچند فرمت كاربردی كه می توان از فتوشاپ خروجی گرفت و همچنین چند فرمت كه می توان در فتوشاپ استفاده نمود آشنا كنم.

1- Psd pdd : این فرمت ، فرمت خود نرم افزار فتوشاپ می باشد این فرمت تمامی تنظیمات صحنه را كه در فتوشاپ ایجاد نمودید به همان صورت ذخیره سازی می نماید.

2- Bmp : در گرافیك كامپیوتر مشخصه سه حرفی نام فآیل برأی فایلی كه حاوی تصویر گرافیكیMap-Bit شده آست می باشد.

3- Gif : قالب گرافیكی از یكو فآیل كه حاوی تصویرMap-Bit باشد می گویند یكو فرمت از نوع كه بیشتر برأی وب استفاده می شود.

4- JPEG : یكو فرمت از نوعTure color با روش فشرده سازیLossyآست این فرمت از كانال آلفا در تصویر پشتیبانی ندارد.

5-  Epc : یكو نوع فرمت فآیل آست كه بیشتر برأی فایلهای برداری (مانند لوگوها ) استفاده  می شود در عین حال امكان تعبیه تصاویر Bitmap را دارد.

6-Tiff : یكو فرمت از نوعTrue color و غیر فشرده آست.

7- 16Tiff : یكو فرمت هایی كه می توان به داخل فتوشاپ آورد آشنا شدید در آینده با تمام این فرمت ها تحت مثال های به صورت عملی آشنا خواهید شد.

البته این فرمت ها را نیر می توان به داخل س نیز وارد نمود.

آموزش نرم افزار فتوشاپ قسمت1


نرم افزار فتوشاپ چیست؟

نرم افزار فتوشاپ از دسته نرم افزارهایImaqe Editor می باشد به این معنا كه به كمك این نرم افزار می توان بر روی تصاویر ویرایش نمود و حتی تصاویری در درون این نرم افزار خلق نمود این نرم افزار كه توسط شركتAdobe ساخته شده است به كمك چند نرم افزار دیگر كه تحت همین نرم افزار كار می كنند می توانند برروی فیلم ها نیز ویرایش های را داشته باشند ولی اصل حوزه فعالیت فتوشاپ برروی تصاویر می باشد ما دراین آموزش ها قصد كردیم كه این آموزش ها را در دو سطح مبتدی برای دوستانی كه تا به حال با نرم افزار آشنایی نداشته اند و پیشرفته برای دوستانی كه با نرم افزار كاركرده ولی كامل با آن آشنا نیستن را ارائه نماییم امید است كه بعد از این آموزش ها شما را جزء آن دسته از كاربران حرفه ای این نرم افزار ببینیم و همچنین ما هم به هدف خود كه ترویج علم و مخصوصا علوم كامپیوتر می باشد رسیده باشیم.


نصب برنامه :

این برنامه مانند سایر نرم افزارها دارای مراحلی برای نصب می باشد كه به شرح زیر است:

CD نرم افزار را داخل درایو گذاشته و به داخلCD رفته گزینهSetup را بعد از گذراندن مراحل    ( تعیین محل نصب بر روی دیسك سخت و همچنین مراحل و صفحات بعد) به صفحه       می رسید كه از آن نمی توان گذر نمود چون از شما كد ورود نرم افزار را طلب می كند در اینجا شما به درایوCD رفته و فایل متن (Text) داخلCD نرم افزار را باز نموده و شماره سریال داخل را بلوكه كرده كپی نمایید به داخلSetup برگشته و در قسمتSerial namber ،Paste نمایید و مشخصات فردی خود را نیز وارد نمایید به این ترتیب گزینهNext روشن و فعال میگردد.حالا دكمهNext رازده و منتظر بمانید تا نرم افزار نصب گردد. بعد از نصب برنامه به منویStart رفته و از قسمتPrograms گزینهAdobe Photoshop را زده تا نرم افزار باز شود اینجا محیط نرم افزار فتوشاپ است.

كه متشكل از:

ناحیه كاری

نوار منو

نوار پارامترها

و پانل های مختلف كنترل رنگ ، سایز تصویر، لایه ها، اطلاعات صحنه، تاریخچه و غیره……می باشد.

این نرم افزار نیز مطابق تمامی نرم افزارهای تحت ویندوز دارای منوهای در بالای صفحه     می باشد كه تمامی فرمانها دراین منوها البته بسته به نوع عملكرد شان دسته بندی شده اند اولین منوی كه ما با آن شروع خواهیم كرد و آشنا خواهیم شد منویFile می باشد.

FILE

در این منو فرمانهای ورود خروج و نیز ذخیره سازی موجود می باشد تك تك آنها را توضیح خواهیم داد.


New :

 به كمك این گزینه می توان یك صفحه جدید كاری درصحنه ایجاد نمود و كلید های میان بر این گزینه معادلCtrl+N می باشد . زمانی كه این گزینه را می زنید یك پنجره جدید بازمی شود كه تعیین كننده مشخصات و نوع تنظیمات صحنه ای می باشد كه شما ایجاد خواهید كرد.


Name :

به كمك این گزینه مشخص می شود كه نام صحنه ای كه ایجاد می نمایید چه باشد.

درقسمتImage size تنظیمات مربوط به اندازه صفحه جدید می باشد كه به ترتیب توضیح خواهم داد . قسمتPreset sizes دراین قسمت اندازه های معیین و استاندارد و از پیش تعیین شده و را در اختیار شما قرار می دهد برای سهولت و سرعت و دقت در كار البته این گزینه به صورت پیش فرض به صورت دستی تنظیم شده است یعنی شما به صورت دلخواه می توانید اندازه صحنه جدید را ایجاد نمایید.


Width :

 به كمك این گزینه كه یك فیلد عددی است می توانید عرض وپنهای صفحه تعیین نمایید.


Height :

به كمك این گزینه كه یك فیلد عددی است می توانید طول یك صفحه را تعیین نمایید.


Resolution :

به كمك این گزینه میزان كیفیت و میزان نقاط را تشكیل دهنده یك صفحه را مشخص می كنید در رابطه با این مقوله در آینده مفصل صحبت خواهیم نمود.

درمقابل سه گزینه بالا یك منوی كركره ای وجود دارد كه معیین كننده واحد اندازه گیری     می باشد.


Mode :

 این قسمت یك منوی كركره ای می باشد كه دراین قسمت می توانید تركیب بندی رنگ در صفحه جدید كه می خواهید ایجاد نمایید تعیین كنید. كه مدل ها را در زیر توضیح خواهم داد.

Bitmap

تصویری كه پیكسل ها با عوض كردن مقدار بیت ذخیره شده تغییر می كند  ( یك یعنی روشن صفر یعنی خاموش ، در صفحه نمایش رنگی بیتهای بیشتری استفاده می شوند تا سه رنگ قرمز و سبز و آبی را هم كنترل كند)

Grayscale

 این گزینه یك صحنه در اختیار ما می گذارد به این صورت كه هر فعالیت دراین صحنه شود به صورت سیاه سفید دیده خواهد شد و ذخیره می شود در كل صفحه ای سیاه سفید در اختیار می گذارد و رنگ در آن تاثیری به عنوان خود ماهیت اصلی رنگ ندارد فقط به صورت تیره های مختلف خاكستری نمایان می شود.

or

این مدل رنگ متشكل از سه رنگ اصلی قرمز سبز و آبی می باشد و با تركیب این سه رنگ ، رنگ اصلی به وجود خواهد آمد.

Cmyk color

این مدل رنگ جهت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد و دراین مدل رنگها به حسب درصد رنگهای فیروزه ای (Cyanred)سرخابی (Maqenta) زرد (Yellow) و سیاه (Black) تعریف میشود.

Lab

 مدلLab جامع ترین مدل رنگی می باشد این مدل طوری طراحی شده كه در آن رنگها به دستگاه وابسته نباشد یعنی هر رنگ در صفحه نمایش و در صفحه چاپی به یك صورت ظاهر می شود. این مدل در عمل كاربرد زیادی ندارد.

Contents

در این قسمت شما مشخص می كنید كه صفحه جدید در قسمت پس زمینه چه خصوصیاتی را دارا باشد.

به صورتWhite سفید یاBack qrouhd color به صورت رنگی كه برای رنگ پس زمینه انتخاب می كنید یا به صورت شفاف یا Trahs pareht بعد از زدن دكمهok صفحه جدید ایجاد می شود .

Open

گزینه دوم در منویFile گزینهOpen می باشد كه معادل كلیدهای میانبرCtrl+O می باشد یا با دوبار كلیك كردن در پنجره كاری فتوشاپ می توانید به این پنجره دسترسی داشته باشید. به كمك این گزینه می توانید تصاویر را به فتوشاپ وارد نمایید.

Browse

به كمك این گزینه می توانید شما در داخل نرم افزار فتوشاپ یكBrowser یا یك پنجره مشاهدات داشته باشید.

Open Recent

به كمك این فرمان می توانید آخرین تصاویر باز شده توسط نرم افزار را دوباره بازیابی نمایید.


Close :

این فرمان صفحه باز انتخاب شده در نرم افزار را می بندد.

Save

این فرمان فایل موجود در نرم افزار را به فرمت های مختلف بر روی درایو سخت ذخیره سازی می نماید.


Save as :

این فرمان از فایل جاری كه به كمك فرمانSave ذخیره شده ، ذخیره سازی می كند البته با نام دلخواه.


Save for web :

 این گزینه تصویر جاری را برای استفاده بر روی اینترنت ذخیره سازی می نماید ( دراین رابطه در آینده توضیح خواهم داد)


Import :

به كمك این فرمان می توانید فایل هایی را به داخل برنامه وارد نمایید از جمله فایل هایAdobe Acrobat و غیره……………


Export :

به كمك این گزینه می توانید تصاویر را خروجی بگیرید.

تا اینجا با خصوصیات وفعالیت ها و تا حدودی با محیط نرم افزار آشنا شدید در درس بعد ترس شما نسبت به این نرم افزار خواهد ریخت و كامل ، راحت و روان با این نرم افزار كاربردی كار خواهید كرد.


منبع:تبیان

آموزش فتوشاپ شماره 4


آشنایی و کاربا ابزار Tool box

تا حالا شما با ایجاد کردن یک صحنه جدید باز کردن و چاپ کردن یک عکس لغو کردن عملیات هاCopy برداری و غیره....... به صورت کامل آشنا شدید در این قسمت شما را با ابزار ویرایش یک صحنه آشنا خواهم کرد به طور کلی ابزارها در نوار ابزاری که معروف بهTool box می باشد وجود دارد. اگر شما فتوشاپ را باز نمایید این نوار ابزار را در سمت چپ مانیتور مشاهده خواهید کرد . در کل از مهمترین قسمت های موجود در نرم افزار می توان به این قسمت اشاره نمود که ابزارهای آن به شرح زیراست:

 

 

1)Rectangular marguee  :

این ابزار اولین ابزار داخلTool boxمی باشد به کمک این گزینه می توانید یک ناحیه از تصویر یا تمامی تصویر جاری در نرم افزار انتخاب نمایید. البته این گزینه یک ناحیه انتخابی مربع یا   مربع مستطیل را دراختیار ما می گذارد زمانی که یک ابزار را از نوارابزار انتخاب   می کنید در قسمتOption bor پارامترهای ظاهر می شوند. این پارامترها برای بهترتنظیم  نمودن آن ابزار می باشد د رواقع قابلیت هایی را در رابطه با آن ابزار در اختیار ما قرار میدهد. البته در رابطه باOption bar در دروس توضیح داده شده است زمانی کهRectangular marguee را انتخاب  می نمایید درOption bar پارامترهای ظاهر می شوند که تک به تک آنها را توضیح خواهم داد.

 

 

اولین قسمت جایی است که شما نوع انتخاب خود را تعیین خواهید نمود که به صورت پیش فرض برروی گزینه اول قراردارد دراین قسمت چهار نوع حالت مختلف وجود دارد. که به شرح زیرمی باشد:

 

 

Newseleotion

به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض نیز فعال است  می توان یک ناحیه را برای انتخاب تعیین نمود البته با این تفاوت که زمانی که یک قسمت را انتخاب می نمایید دوباره جای دیگری می خواهید انتخاب نمایید قسمت قبلی از بین میرود در ضمن به وسیله این گزینه شما می توانید ناحیه منتخب را حرکت دهید و به جای مورد نظر خود منتقل نمایید.به این صورت که با رفتنPointer ماوس برروی قسمت منتخب شکل Pointer عوض می شود واین نشان دهنده آن است که شما می توانید آن قسمت را حرکت دهید.

 

Add to selection:

به کمک این گزینه می توانید به ناحیه منتخب قسمت های دیگر نیز اضافه نمایید و دیگر با انتخاب نمودن دوم انتخاب اول از بین نمی رود. و همچنین در این گزینه و سه گزینه بعدی امکان حرکت دادن قسمت منتخب وجود ندارد.

 


Subfract from selemtion :

به کمک این گزینه می توانید ازقسمت منتخب به صورت دلخواه کم نمود یعنی زمانی که شما یک قسمت را انتخاب می نمایید اگر بیشتر از ناحیه مورد نظر انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن قسمت را کم نمایید . مانند گزینه دوم این گزینه نیز امکان حرکت دادن ندارد.

 


Intersect with selection :

به وسیله این گزینه می توان ناحیه انتخابی به داخل یک ناحیه دیگر محدود نمود به این صورت که زمانی که شما یک قسمت را انتخاب نمودید به کمک این گزینه می توانید آن را در کادری که می کشید محدود نمایید.

 


Feathder :

به وسیله این فیلد عددی شما می توانید ناحیه انتخابی را نرم نمایید یعنی میزان حد فاصل قسمت انتخابی و قسمت ها غیر منتخب را ازنظر تعداد پیکسل زیاد نمایید و ناحیه منتخب نرمی را دردست داشته باشید.

 


Style :

دراین قسمت می توانید نوع وشیوه انتخاب را تعیین نمایید . این قسمت

 دارای منوی کرکره ای می باشد که این منو سه گزینه را به شرح زیر در اختیار دارد:

 


Normal :

به کمک این گزینه که به صورت پیش فرض می باشد به صورت آزادانه شما می توانید انتخاب داشته باشید.

 


Fixed aspect ratio :

به کمک این گزینه شما می توانید میزان نسبت ضلع های کادر انتخابی را تعیین نمایید که در حالت پیش فرض به صورت یک به یک     می باشد یعنی کادر مربعی را ایجاد می نماید.

با تغییردادن عددهای درون دو فیلد عددیWidth وHeight می توانید تنظیمات را مشخص نمایید

البته خاطرنشان کنم در این قسمت انتخاب به صورت آزادانه قابل انجام است یعنی اندازه معیین برای کادر انتخابی تعیین نشده است.

 


Fixed size :

به کمک این گزینه می توانید اندازه کادر انتخابی را محدود نماید و دیگر کادر انتخابی را به طور آزادانه نمی توانید حرکت دهید. در اینجا دو فیلد عددیHeight , width وجود دارد که می توان اندازه را به آن داد و کادر مورد نیازرا مشاهده نمود. دراین جا تمام فرمان های و کلیدهای مرتبط با گزینهrectargular Marguee آموختید و فقط یک نکته باقی ماند که با نگه داشتن کلیدShift برروی کی برد می توانید یک کادر مربع را به صورت سریع دردست رس داشته باشید البته با راست کلیک کردن برروی همین گزینه زیر مجموعه باز میشود که درزیر به توضیح آنها خواهم پرداخت :

 

 

اولین گزینه همان گزینه می باشد که توضیح دادیم دومین گزینه Elliptical marguee tool می باشد این گزینه یک کادر انتخابی به صورت دایره و بیضی دراختیار ما قرار میدهد این گزینه هم دارای تنظیمات گزینه اول می باشد و فقط کادر انتخابی آن به صورت دایره و بیضی می باشد.

 

 

Single row marguee:

به کمک این گزینه شما یک کادر انتخابی به قطر یک پیکسل در اختیار دارید و همچنین این کادر انتخابی به صورت افقی می باشد. و قسمتOption bar هم تفاوتی نکرده است .

 

 

Single column marguee

این گزینه نیز مانند گزینه بالا یک کادر انتخابی با قطر یک پیکسل را ایجاد می نماید. ولی تفاوت این گزینه با گزینه قبل این است که گزینه قبل به صورت افقی بوده ولی این گزینه ناحیه را به صورت عمودی انتخاب می کند.

 

 

گزینه دوم در قسمتTool box ابزارMove می باشد به کمک این ابزار شما می توانید یک لایه یک قسمت یا یک ناحیه انتخابی را حرکت دهید این گزینه کلید میانبرش معادلV از روی کی برد می باشد. این گزینه نیز در قسمتOption bar دارای پارامترهای می باشد که در زیر به آنها خواهم پرداخت البته این دو گزینه به صورت پیش فرض فعال نمی باشند.

 


Auto select leyer :

به کمک این گزینه می توانید لایه های را به صورت دستی در صحنه انتخاب وحرکت دهید یعنی نیاز نیست که به پنجرهLeyers مراجعه نمایید و لایه را انتخاب نمایید با رفتنPointer ماوس برروی لایه مورد نظرو درگ کردن در صفحه آن لایه انتخاب وحرکت می کند.

 


Show bounding box :

با فعال نمودن این گزینه د رناحیه مورد نظر یک کادرfree transform ایجاد می شود یعنی می توانید آن را به صورت آزاد تغییر اندازه و شکل دهید البته در رابطه باFreetrans form در قسمت قبل به صورت کامل وجامع توضیح داده شده است.

 

 

سومین ابزار موجود در جعبه ابزار گزینهLasso می باشد گزینهLasso یا کمند می تواند به صورت آزادانه یک ناحیه را انتخاب نماید. این گزینه نیز مانندRectangular marguee داری همانOptionbar می باشد . و پارامتر ها آنها هم سان است. زمانی که برروی این گزینه راست کلیک نمایید دو گزینه دیگر نیز  ظاهرمی شوند که تمامی آنها از نظرOption bar یکسان می باشند.

 

 

Polugonal lasso

به کمک این گزینه می توانید ناحیه انتخابی چند گوش و زاویه داری را داشته باشید.

 

 

Magnetic lasso

به وسیله این گزینه می توانید ناحیه انتخابی را براساس نوعی جاذبه داشته باشید به این صورت که نوع جاذبه براساس طیف رنگی می باشد یعنی اگر زمانی شما یک قسمت که دارای طیف رنگی قرمزتا نارنجی است این قسمت به صورت یک ناحیه کامل انتخاب خواهد شد.

 

تا اینجا به طور کاملا کامل  با این سه ابزار کلیدی آشنا شدید در درس بعدی با تعداد زیادی از ابزار آشنا خواهید شد برای راحت تر بودن در مسیرآموزش ها دروس قبل را به طور کامل بخوانید تا درس بعد با حجم زیادی از مطالب روبرو نشوید.


منبع:تبیان

نحوه استفاده از جعبه ابزار

نحوه استفاده از جعبه ابزار 

همواره پس از اجرای فتوشاپ جعبه ابزار در صفحه قابل مشاهده است و بطور معمول نیز در سمت چپ و بالا قرار دارد. در فرایند ویرایش یك تصویر بطور مداوم و برای انتخاب انواع ابزار مورد نیاز به این جعبه ابزار مراجعه خواهید كرد.

در این كار عملی با ابزارهای موجود در نوار ابزار و همچنین نحوه دسترسی به آنها آشنا خواهید شد.

  

باز كردن جعبه ابزار فتوشاپ  

 

نحوه استفاده از جعبه ابزار

جعبه ابزار باید بطور اتوماتیك در هنگام اجرای فتوشاپ در صفحه نمایان شود. در صورت بسته بودن آن می‌توانید از گزینه Tools از منوی Window برای باز كردن آن استفاده كنید.

   

انتخاب یك ابزار   

 

نحوه استفاده از جعبه ابزار

برای انتخاب یك ابزار فقط كافی است روی آن كلیك كنید. در صورتی كه در گوشه سمت راست و پایین ابزار انتخابی شما مثلث كوچكی دیده ‌شود می‌توانید از طریق منوی كشویی آن به ابزارهای دیگری نیز دسترسی یابید. ابزار را كلیك كرده و دكمه ماوس را پائین نگه دارید تا منوی كشویی آن نمایان شود. سپس ماوس را بر روی ابزار مورد نظر جابجا كرده و رها كنید تا ابزار مربوطه انتخاب شود.

   

 باز كردن جعبه ابزار ImageReady  

 

نحوه استفاده از جعبه ابزار

به محض فعال شدن این برنامه جعبه ابزار ImageReady نمایان می‌شود. همانند محیط فتوشاپ در صورت بسته بودن جعبه ابزار در این برنامه نیز می‌توانید آن را با انتخاب گزینه Tools از منوی Window فعال كنید.

 انتخاب یك ابزار در ImageReady   

 

نحوه استفاده از جعبه ابزار

در این برنامه نیز همانند فتوشاپ برای انتخاب یك ابزار كافی است تا آن را كلیك كنید و در صورتی كه در گوشه سمت راست و پایین ابزار مورد نظر شما مثلث كوچكی وجود داشته باشد با كلیك بر روی آن و پائین نگه داشتن دكمه ماوس و سپس حركت ماوس بر روی ابزار مورد نظر، می‌توانید به سایر ابزارهای آن قسمت دسترسی پیدا كنید.

 

جابجا شدن بین Photoshop و ImageReady  

 

نحوه استفاده از جعبه ابزار

برای جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady كافی است تا دكمه Jump To را كه در پائین جعبه ابزار هر دو برنامه وجود دارد را كلیك كنید. این تكنیك بیشتر در مواردی كاربرد دارد كه یك فایل باز دارید و مایلید از قابلیت‌های هر دو برنامه بر روی آن فایل استفاده كنید. همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه‌Jump to از منوی File و بعد گزینه PhotoshopیاImageReady از منوی File یا فشار دادن همزمان كلیدهای Ctrl + Shift + M در ویندوز یا انتخاب كلیدهایz + Shift + M در مكینتاش بین این دو برنامه جابجا شوید.

 

*توجه *

Adobe در اینترنت

دكمه Adobe Online را كه در بالای جعبه ابزار قرار دارد كلیك كنید (آیكون پر در فتوشاپ) تا به وب سایت آن (Adobe.com) دسترسی یابید. همچنین می‌توانید از نوار منو گزینه Help\Adobe Online را انتخاب كنید.

 

ساختاربندی دكمه Jump To

بطور پیش‌فرض با انتخاب دكمه Jump To امكان جابجایی بین دو برنامه Photoshop و ImageReady به یكدیگر وجود دارد.

كاربران مكینتاش می‌توانند با ایجاد یك میان‌بر یا اسم مستعار برای برنامه موردنظر و كشیدن آن به این محل به ویرایشگرهای HTML یا ویرایشگرهای گرافیكی دیگر دستیابی پیدا كنید:

Adobe\Photoshop CS\Helpers\Jump To Graphics Editor

در ویندوز با باز كردن برنامه Windows Explorer میانبری به برنامه مورد نظر ایجاد كنید. نام برنامه را راست كلیك كرده و از منوی زمینه گزینه Create Shortcut را انتخاب كنید. سپس میانبر را به آدرس زیر بكشید:

Program Files\ Adobe\ Photoshop CS\ Helpers \ Jump To Graphics Editor.

نحوه استفاده از نوار منو

نحوه استفاده از نوار منو

نوار منو در Photoshop و ImageReady همانند نوارمنوهای سایر برنامه‌ها عمل می‌كند و كارایی یكسانی دارد. كلیك كردن نام منو سبب باز شدن كشوی مربوطه و امكان دسترسی به گزینه‌های زیر‌مجموعه آن می‌شود. برای انتخاب یك گزینه بر روی آن كلیك كنید، همچنین انتخاب گزینه‌هایی كه یك فلش كوچك در سمت راست خود دارند سبب نمایان شدن گزینه‌‌های دیگری می‌شود كه در واقع زیرمجموعه گزینه اصلی هستند. همچنین انتخاب گزینه‌هایی كه در انتهای آنها سه نقطه (…) قرار دارد سبب فعال شدن یك كادر محاوره‌ای می‌شود. برای انتخاب هر گزینه كافی است تا آن را كلیك كنید. در این قسمت از كار عملی، مجموعه‌‌ای از منوهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرند تا به شما در استفاده صحیح و عملی‌تر از منوها كمك كنند.

 

منوی File در Photoshop  

 

نحوه استفاده از نوار منو

برای انجام كارهای اولیه‌ای همچون بازكردن، بستن و ذخیره كردن فایل‌ها از منوی File استفاده می‌شود. همچنین امكان Import (وارد) و یا export (صادر) كردن فایل‌ها در این قسمت وجود دارد. انجام اعمال اتوماتیك، تنظیمات برنامه، تنظیمات رنگ‌های كلی برنامه از جمله دیگر قابلیت‌های موجود در این منو می‌باشد. همچنین فرمان Exit (همان فرمان Quit در مكینتاش) كه سبب بسته شدن برنامه Photoshop می‌شود در پائین این منو قرار گرفته است.

 

منوهای Edit و Image در Photoshop  

 

نحوه استفاده از نوار منو

از منوی Edit و Image برای تعیین تغییرات عمومی استاندارد بر روی یك فایل باز استفاده می‌شود. دستورات كنترل كننده‌ای همچون Cut و Paste بعلاوه دستور Transform، Fill ، Stroke و Define Pattern در منوی Edit قرار دارند. در منوی Image نیز گزینه‌هایی وجود دارد كه با استفاده از آنها می‌توانید رنگ و اندازه یك تصویر را تغییر داده و به شكل مورد نظر تبدیل كنید. همچنین گزینه‌های مربوط به تعیین حالت رنگ فایل، اندازة تصویر، اندازة كادر تصویر و تنظیمات عمومی رنگ یك فایل كه از طریق Adjustments امكان‌پذیر می‌باشد نیز در این منو قرار دارند. 

 

منوی Layer در Photoshop  

 

نحوه استفاده از نوار منو

در منوی Layer تمامی گزینه‌های مربوط به لایه بندی تصاویر وجود دارد. ایجاد و حذف لایه‌ها، ادغام چند لایه در هم، اعمال افكت‌ها به لایه‌ها یا گروهی كردن چند لایه. البته اكثر این گزینه‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.

 

منوی Select در Photoshop  

 

نحوه استفاده از نوار منو

می‌توانید برای كنترل گزینه‌های انتخابگر برنامه از منوی Select استفاده كنید. از جمله دسترسی به فرامین Inverse، Feather، Modify، Save Selection و Load Selection .

 

منوی Filter در Photoshop  

 

نحوه استفاده از نوار منو

منوی Filter در فتوشاپ دربردارنده فیلترهای مختلفی است كه در 4 گروه اصلی جداگانه و 14 زیرگروه طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین فیلترهایی كه توسط سایر شركت‌های گرافیكی ارائه می‌شوند نیز قابل نصب و استفاده در این قسمت می‌باشد و می توانید با قرار دادن فیلترهای مورد نظر در پوشه Plug-Ins موجود در محل نصب فتوشاپ و از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا كنید.

 

منوهای View و Window  

 

نحوه استفاده از نوار منو

برای كنترل وضعیت پیش نمایش و بزرگنمایی و كوچكنمایی فایل‌های گرافیكی و نیز فعال كردن خط‌كش و خطوط راهنما‌ی تصویر از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امكان باز و بسته كردن 17 پالت موجود در فتوشاپ را فراهم كرده است. بعلاوه لیست تمام فایل‌های باز در فتوشاپ از طریق این منو قابل مشاهده و دسترسی است.

 

منوهای Help در Photoshop و ImageReady  

 

نحوه استفاده از نوار منو

از طریق منوی Help در هر دو برنامه Photoshop و ImageReady امكان دسترسی موضوعی به توضیحات بخش‌هایی كه با آنها دچار مشكل هستید وجود دارد. همچنین امكان دسترسی به یاری‌رسان تصویری نیز در این منو وجود دارد. از طریق گزینه‌های About منوی Help نیز می‌توانید به اطلاعات مربوط به نسخه نرم‌افزار و Plug – In های نصب شده در سیستم دسترسی یابید.

 

منوی File در ImageReady  

 

نحوه استفاده از نوار منو

از منوی File در ImageReady برای باز كردن، بستن و ذخیره یك فایل استفاده می‌شود. بعلاوه برای ذخیره فایل‌ها با پسوند gif و jpg در وضعیت بهینه شده نیز از این منو استفاده می‌شود. همچنین از طریق این منو می‌توان به عناوین و دستوراتی همانند Import ، Export ، Preview in Browser و Recent دسترسی پیدا كرد. البته در منوی فایل گزینه دیگری به نام Exit نیز وجود دارد كه از طریق آن می‌توان برنامه را بسته و از آن خارج شد.

 

منوهای Edit و Image در ImageReady  

 

نحوه استفاده از نوار منو

برای كنترل تغییرات عمومی استاندارد مربوط به یك فایل در ImageReady از منوی Image و Edit استفاده می‌شود. دستوراتی همچون Cut ، Copy و Paste بعلاوة گزینه‌های مربوط به تغییر شكل ((Transformation ، Fill ، Stroke ، Pattern Define و تنظیمات (Preferences) نیز از دیگر فرامین قابل دسترس این منو هستند. منوی Image در این برنامه نسبت به منوی موجود در فتوشاپ محدودتر است و فرامین مربوط به تعیین اندازه تصویر، اندازة كادر تصویر و یكسری تنظیمات عمومی مربوط به رنگ فایل‌ها از طریق این منو قابل دسترسی هستند.

 

منوی Layer در ImageReady   

 

نحوه استفاده از نوار منو

تمامی گزینه‌های لایه‌بندی از طریق منوی Layer در اختیار شما می‌باشد. از جمله ایجاد، حذف، ادغام كردن، گروهی كردن و اعمال افكتهای مختلف به لایه‌ها و همچنین گزینه‌های كنترل كننده مربوط به نقشه تصویر (از طریق انتخاب گزینه Options Layer)، قرارگیری دقیق لایه‌ها و قفل كردن آنها. برخی از این كنترل‌ها از طریق پالت Layers نیز قابل دسترسی هستند.

 

منوی Slices در ImageReady  

 

نحوه استفاده از نوار منو

منوی Slices مدیریت تكه‌های تصویری را برعهده دارد. در واقع ImageReady جهت بهینه‌سازی و نمایش بهتر تصویر در یك جدول HTML آن را به چند تكه تقسیم می‌كند. Slice نیز در واقع تكه‌ای از تصویر است. از طریق این منو نحوة ایجاد، تغییر، تعیین لینك و نیز حذف تكه‌های تصویری امكان‌پذیر می‌باشد. همچنین از طریق این منو می‌توانید تصاویر دوحالته جاوا اسكریپت (Rollovers) و تكه‌های لینك شده را تعیین و مشاهده كنید.

 

منوی Select در Image Ready  

 

نحوه استفاده از نوار منو

برای كنترل گزینه‌های انتخابگر در ImageReady از منوی Select استفاده می‌شود. دستوراتی همچونInverse ، Feather، Modify، Selection Load و Save Selection از جمله دستورات این منو هستند.

 

منوی Filter در ImageReady  

 

نحوه استفاده از نوار منو

منوی filter در برنامه ImageReady شامل 101 فیلتر مختلف است كه در 14 دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. همچنین با نصب فیلترهای طراحی شده توسط سایر شركت‌ها می‌توانید از طریق این منو به آنها دسترسی پیدا كنید و از آنها نیز در طراحی‌های خود استفاده كنید.

 

منوهای View و Window در ImageReady   

 

نحوه استفاده از نوار منو

برای كنترل بزرگنمایی و كوچكنمایی و پیش نمایش فایل‌های طراحی شده و نیز فعال یا غیرفعال كردن خطوط راهنمای تصویری و خط‌كش از منوی View استفاده می‌شود. منوی Window نیز امكان فعال یا غیرفعال كردن 18 پالت موجود در ImageReady را به شما می‌دهد. بعلاوه امكان مشاهده لیست تمامی فایل‌های باز موجود در برنامه و انتخاب هر یك، در این منو فراهم است.

 

*توجه*

چرا برخی از منوها خاكستری هستند؟

فرامین موجود در منوها عبارات حساسی هستند، به این معنی كه تنها زمانی در دسترس هستند كه بطور عملی قابل استفاده باشند. از این رو اگر فرمانی به رنگ خاكستری و غیرقابل كلیك كردن است، بدین معنی است كه در وضعیت موجود نمی‌توان از آن فرمان استفاده كرد.

 

پیگیری اخبار تكنیكی پشتیبانی فتوشاپ

Adobe این امكان را فراهم كرده است كه كاربران به آسانی به اخبار، رویه‌ها و مطالب تكنیكی از طریق لینك‌ها و پیوندهای فتوشاپ دست یابند. برای مشاهده لیستی از نكات تكنیكی فتوشاپ می‌توانید گزینه Help/Photoshop Online را انتخاب كنید. با انجام این كار شما از طریق مودم به سایت وب Adobe دسترسی پیدا می‌كنید. برای دسترسی به صفحه دریافت نسخه‌های به روز رسانی شده نیز می‌توانید گزینه Help/Updates را انتخاب كنید.

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

مسیرهای برش خورده به شیوه‌ای از ذخیره سازی یك فایل اشاره دارد كه در آن یك برنامه با قابلیت Vector یا Layout فایل را در قالبی كه مسیر را به عنوان پوشش تصویر ذخیره می‌كند نشان می‌دهد.

بیشترین كاربرد این ویژگی در پس زمینه‌های یك قالب تزریق است كه تنها آبجكت تولیدی در آن مشاهده می‌شود. هر چند فایل در فتوشاپ بطور معمول دیده می‌شود، اما در برنامه جدیدی اجرا می‌شود و هر چیزی كه در مسیر قرار نداشته باشد پوشش دار می‌شود.

 باز كردن فایل  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

گزینه File\Open را برای باز كردن فایل مورد نظر انتخاب كنید.

   

 ایجاد و نام گذاری مسیر  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

از هر یك از شیوه‌های توضیح داده شده در كارهای عملی قبلی برای ایجاد مسیر استفاده كنید. در پالت Paths ، در عنوان Work Path دو بار كلیك كرده و مسیری كه ایجاد كرده‌اید را نامگذاری نمائید.

   

 انتخاب مسیر برش خورده  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

از منوی پالت Paths گزینه Clipping Path را برای اجرای كادر محاوره‌ای Clipping Path انتخاب كنید. از لیست كشویی Path ، مسیری كه می‌خواهید برای مسیر برش خورده استفاده كنید را انتخاب كنید. در این مثال تنها دو گزینه وجود دارد. None و مسیری كه انتخاب كرده و در مرحله دوم آن را نامگذاری كرده‌اید.

 

 تعیین میزان همواری  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

در كادر متنی Flatness مقدار 0.2 را وارد كرده و سپس OK را كلیك كنید تا مسیر برش خورده تعیین شود. تنظیمات این قسمت در میزان نرمی مسیر مؤثر می‌باشد. بعد از آنكه مسیر برش را تعیین كردید، نام مسیر با خط توخالی در پالت Paths نمایان می‌شود كه نشان دهنده آن است كه با استفاده از آن مسیر یك مسیر برش خورده به تصویر اعمال شده است.

 

ذخیره فایل با فرمت EPS  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

برای آنكه بتوانید از مسیر برش در برنامه‌های دیگر استفاده كنید باید آن را در یكی از فرمت‌های TIFF یا EPS ذخیره كنید. برای ذخیره یك كپی از فایل گزینه File\Save As را انتخاب كنید. از لیست كشویی Format كادر محاوره‌ای Save As، گزینه Photoshop EPS یا Photoshop DCS را انتخاب كنید. یك نام را برای فایل وارد كرده و سپس Save را كلیك نمائید. توجه داشته باشید كه تنها هنگامی می‌توانید فایل را در قالب DCS ذخیره كنید كه حالت رنگ بندی CMYK را برای آن تعیین كرده باشید.

 

تعیین پیش نمایش و گزینه‌های داده‌ها  

 

نحوه ایجاد مسیرهای برش خورده

فایل‌های DSC و EPS یك پیش نمایش تصویری با داده‌های PostScript را برای مشاهده بسته بندی می‌كنند. گزینه Preview به فتوشاپ می‌گوید كه نوع پیش نمایش فایل چه باید باشد (TIFF,PC,Mac,8bit,1bit و …). در قسمت Encoding نحوه بسته بندی داده‌ها تعیین می‌شود. در صورتی كه اطلاعات كافی ندارید بهتر است آن را در حالت ASCII ترك كنید. مگر آنكه چاپگر چیز دیگری به شما بگوید. از آنجا كه انتخاب گزینه‌های Halfton Screen یا Transfer Functions ممكن است با تنظیمات مربوط به سازندگان چاپگر دچار تداخل شوند، از انتخاب آنها خودداری كنید. در صورتی كه اَشكال یا دیگر اطلاعات برداری در صفحه وجود دارند كه قصد ضمیمه كردن آنها را به فایل دارید، گزینه Vector Data را انتخاب كنید. Image Interpolation را تنها در صورتی انتخاب كنید كه مطمئن هستید نمی‌خواهید كیفیت تصویر در هنگامیكه آن را تغییر اندازه می‌دهید، كاهش یابد. OK را كلیك كنید تا فایل ذخیره شود.

 

*توجه*

مشاهده میزان همواری

در صورتی كه مسیر نهایی، اشكالات چاپی یا Postscript ای ایجاد كرد، تنظیمات قبلی مربوط به مسیر برش را حذف كرده و با استفاده از تنظیمات بالاتری در Flatness به نتیجه دلخواه دست یابید(همانطور كه در مرحله 4 بررسی شد). تعیین مقادیر بالاتر در این قسمت سبب افزایش تعداد نقاطی می‌شود كه هنگام چاپ بوسیله چاپگر تفسیر می‌شوند و در نتیجه اغلب اشكالات چاپی نیز رفع می‌شوند.

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

آماده سازی یك فایل برای چاپ به این علت است كه یكسری تفاوت‌ها بین تصویری كه ما مشاهده می‌كنیم و نتیجه‌ای كه در چاپگر بدست می‌آید وجود دارد. این وضعیت می‌تواند برای تعیین رنگ بندی پیشرفته آفست برای فیلم یا پلات باشد یا برای چاپ در یك چاپگر جوهر افشان یا لیزری. از آنجا كه تنظیمات مربوط به چاپگرها مختلف است؛ قبل از چاپ فایل، تعیین گزینه‌های مربوط به چاپگر بسیار اهمیت دارد. در این قسمت بیشتر به مباحثی پرداخته می‌شود كه در بهینه سازی چاپ یك فایل به شما كمك می‌كنند.

 تعیین وضوح خروجی  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

در اغلب موارد، تعیین مقدار dpi 300 برای چاپ با كیفیت بالا مناسب است. برای چاپ‌های آفست انتشاراتی می‌توانید بطور معمول این مقدار را كاهش دهید. كادر محاوره‌ای Image Size را با انتخاب گزینه Image \Image Size فعال كنید. در صورتی كه مقدار وضوح مربوط به پرینتر را می‌دانید، مقدار مزبور را در فیلد Resolution وارد كنید. برای اجتناب از تنزل كیفیت تصویر در هنگام چاپ، گزینه Resample Image را انتخاب نمائید.

 

تعیینColor Settings  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

برای باز كردن كادر محاوره‌ای Color Settings، گزینه Edit\ Color Settings را انتخاب كنید. از منوی Settings گزینه USPrepress Defaults را انتخاب كنید. در قسمت Working Spaces، یكی از پروفایل‌ها و پارامترهای مختلف معین شده برای چاپگر را انتخاب نمائید. در قسمت Color Management Policies گزینه Preserve Embedded Profiles را انتخاب كنید.

 

تعیین محیط طرح بندی صفحه  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

برای باز شدن كادر محاوره‌ای Print ، گزینه File\Print With Preview را انتخاب كنید. در قسمت Scaled Print Size ، مقیاس موردنظر برای گنجاندن تصویر در صفحه را برحسب درصد وارد كنید. از محیط پیش‌نمایش موجود در كادر مزبور می‌توانید برای تصحیح مقدار وارده استفاده كنید. در صورت لزوم می‌توانید با غیرفعال كردن گزینة Center Image در قسمت Position، تصویر را بوسیلة ماوس در كادر پیش‌نمایش جابجا كرده و در محل مناسب قرار دهید.

 

 بررسی رنگ‌های خارج از طیف  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

برای چاپ یك فایل باید رنگ‌بندی تصویر را به حالت CMYK تبدیل كنید. از آنجا كه در رنگ‌بندی CMYK تعداد رنگ‌ها نسبت به حالت RGB كمتر است، در طول این تبدیل تعدادی از رنگ‌ها حذف می‌شوند. گزینه View \Gamut Warning را انتخاب كنید. طیف پوششی نمایان شده به محیطی اشاره دار كه رنگهای تصویر در آن قسمت‌ها از دست می‌روند، بطوریكه می‌توانید قبل از آنكه تصویر به چاپگر منتقل شود، مشكلات را بررسی نمائید.

 

تصحیح مشكلات رنگ‌ها  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

بعد از تشخیص وضعیت مشكلات رنگ‌ها، مجدداً گزینه View\Gamut Warning را برای غیرفعال شدن پوشش طیفی انتخاب كرده و سپس گزینه View\Proof Setup\Working CMYK را انتخاب كنید. هنگام تبدیل رنگ‌بندی، فتوشاپ یك پیش‌نمایش از رنگ‌ها را نشان می‌دهد. این تغییر رنگ‌ها اغلب نامحسوس هستند و ممكن است تصمیم بگیرید كه در این حالت از فایل استفاده كنید. در غیر این صورت می‌توانید با استفاده از ابزار رنگ موجود در برنامه رنگ‌ها را ویرایش كنید.

 

 تبدیل فایل به حالت رنگ‌بندی مورد نظر  

 بعد از آنكه مشكلات و ایرادات مربوط به رنگ را برطرف كردید، فایل را به فرمت و قالب CMYK تبدیل كنید. برای تبدیل فایل گزینه Image\Mode\CMYK Color را انتخاب كنید.

 

 ذخیره فایل در فرمت مناسب  

 

نحوه بهینه سازی رنگ‌بندی فایل‌ها برای چاپ

در این قسمت فایل را در قالب مناسب تعیین شده بوسیله چاپگر ذخیره می‌كنیم. گزینه File\Save As را انتخاب كرده و سپس فرمت مورد نظر را از منوی Format انتخاب نمائید. در صورت شك داشتن در انتخاب نوع قالب‌بندی برای حالت‌های Post Script گزینه Photoshop EPS و برای حالت استاندارد گزینه DCS2.0 را انتخاب كنید.

 

نحوه تعیین مدل‌های رنگی فتوشاپ

نحوه تعیین مدل‌های رنگی فتوشاپ

یكی از عوامل مهم طراحی تعیین نوع و ساختار رنگی است كه فتوشاپ برای هر فایل تصویری كه باز می‌كنید تعیین می‌كند. دو مدل رنگی اصلی تحت نام RGB (برای مشاهدة صفحه) و CMYK (برای طراحی چاپی) و نیز حالت سیاه و سفید یا grayscale ، از اقسام مدل‌های رنگی فتوشاپ هستند. هر كدام از این مدل‌ها ناحیة متفاوتی از رنگ‌ها را پشتیبانی می‌كنند كه در نتیجة طرح نهایی، عامل بسیار مهمی می‌باشد. برای باز كردن پنجرة Color Settings گزینه Edit\Color Settings را انتخاب كنید. از این كادر محاوره‌ای برای تعیین گزینه‌های مدیریت رنگ و تعیین رنگهای پیش‌فرض برای تمام فایل‌هایی كه در فتوشاپ  باز می‌شوند استفاده می‌شود.

  

منوی كشویی Settings   

 

نحوه تعیین مدل‌های رنگی فتوشاپ

برای مشاهده لیستی از مدیریت رنگ‌های از پیش طراحی شده با كلیك روی منوی كشویی Settings، آنرا باز كنید. در صورتی كه نمی‌دانید چگونه اقدام كنید، از تنظیمات از قبل تعیین شده استفاده كنید مشروط بر آنكه طرح شما با تنظیمات از قبل تعریف شده متناسب باشد.

گزینه‌های موجود در این قسمت شامل:

  Color Management Off

  Colorsync Workflow  (در مكینتاش)

  Photoshop 5 Default Spaces

  Web Graphics Defaults

  Emulate Photoshop 4

و بعلاوه Prepress Defaults,Japan,Europe US می‌باشند. تغییر در هر یك از موارد انتخاب شده سبب تغییر نام آن به Custom می‌شود.

 

 گزینة Advanced Mode   

 با انتخاب این گزینه امكان مشاهده كنترل‌های پیشرفته‌تری در پنجره فراهم می‌شود.

 

 منوی كشویی RGB   

 برای مشاهده لیستی از گزینه‌های فضای كاریRGB ، منوی كشویی RGB را باز كنید:

  Adobe RGB 1998 : این حالت طیف وسیعی از رنگ‌ها را عرضه می‌كند. برای تبدیل مدل رنگی RGB به GMYK مناسب می‌باشد. همانند تمام مدل‌های رنگ RGB ، گزینه Adobe RGB نیز شامل رنگ‌هایی است كه در رنگ بندی طیف CMYK وجود ندارند.

  Apple RGB : این گزینه به عنوان مبنای مانیتورهای Apple RGB می‌باشد. از آنجا كه این نوع رنگ‌بندی حالت استاندارد نسخه‌های قدیمی برنامه فتوشاپ و Illustrator بوده است، برای فایل‌های گرافیكی طراحی شده در نسخه‌های قبلی مناسب می‌باشد.

  ColorMatch RGB : این گزینه فضای رنگ مانیتورهای Radius Pressview را تطبیق می‌دهد. هنگامیكه در داخل چنین محیطی كار می‌كنید استفاده از ColorMatch مناسب می باشد.

  SRGB IEC61966-2.1 : این گزینه طیف رنگ اصلی را برای اغلب مانیتورهای PC تطبیق می‌دهد و برای بیشتر اسكنرها، پرینترها و برنامه‌های كاربردی دیگر بعنوان استاندارد استفاده می‌شود. در صورتی كه قصد طراحی برای محیط وب را دارید استفاده از این گزینه مناسب می‌باشد. البته از آنجا كه طیف رنگی كوچكی را پشتیبانی می‌كند، در خروجی‌های چاپی رنگ‌بندی طرح با مشكل مواجه می‌شود.

  Monitor Profiles : در صورتی كه برای مانیتور خود یك پروفایل نصب و بارگذاری كرده‌اید در لیست RGB یك گزینه Profile مشاهده خواهید كرد. در این موارد فتوشاپ به شیوه‌ای عمل می‌كند كه انگار مدیریت رنگ غیرفعال است. از این گزینه در صورتی استفاده می‌شود كه دیگر برنامه‌ها در روندكاری از مدیریت رنگ پشتیبانی نمی‌كنند.

  Color Management Profiles : اگر گزینه‌های دیگری برایColor Management (همانند Colorsync RGB) درسیستم تان بارگذاری ‌شده باشند، ممكن است در لیست RGB نام آن پروفایل‌ها را مشاهده كنید. پروفایل‌های لیست شده كه مشاهده می‌كنید معمولاً تنظیمات جاری را به هر گزینه منعكس می‌كنند.

 

منوی كشویی CMYK   

 برای مشاهده لیست محیط رنگ بندی استاندارد و سفارشی CMYK ، منوی كشویی CMYK را باز كنید.

یكی از گزینه‌های Custom ، Load CMYK ، Save CMYK ، Euroscale ، Japan یا US Prepress را انتخاب كنید. در صورتی كه مطمئن نیستید از كدام تنظیمات استفاده كنید، بهتر است یك نمونه كار را چاپ كنید.

 

منوی كشویی Gray   

 از این گزینه برای تعیین نحوه مشاهده تصاویر سیاه و سفید استفاده می‌شود. گزینه‌های  :   dot gain (10%-30%)

  1.8 Gamma(Mac) (مختص كاربران مكینتاش) 

  2.2 Gamma(PC) (مخصوص كاربران ویندوز) در این بخش وجود دارند. در صورتی كه قصد چاپ آفست تصاویر و طرح‌های‌تان را دارید بهتر است از dot gain استفاده كنید.

 

منوی كشویی Spot   

نحوه تعیین مدل‌های رنگی فتوشاپ

 برای تعیین نحوه نمایش كانال‌های رنگ موضعی از این گزینه استفاده می‌شود. این گزینه حالت( dot gain (10%-30% را بازتاب و منعكس می‌كند.

 

منوی كشویی RGB   

 در این قسمت فضاهای رنگ‌بندی بین RGB های مختلف تعیین می‌شود. و در واقع هنگامی مورد استفاده قرار می‌گیرد كه بخواهیم روی فایلی كار كنیم كه پروفایلی متفاوت با پروفایل فعلی فتوشاپ داشته باشد.

  Off : هنگام باز كردن یا ایجاد یك فایل جدید، مدیریت رنگ را غیرفعال می‌كند. از این حالت هنگامی استفاده می‌شود كه بین فضای كاری و پروفایل جاسازی شده تفاوت وجود داشته باشد.

  Preserve Embedded Profiles : با انتخاب این گزینه در هنگام باز كردن یا ایجاد یك فایل جدید، به پروفایل جاسازی شده ارجحیت داده می‌شود. با انتخاب این گزینه در هنگام عدم تطابق بین فضای كاری و پروفایل جاسازی شده، اولویت به پروفایل جاسازی شده داده می‌شود.

  Convert to Working RGB : هنگام باز كردن یا ایجاد یك فایل جدید به فضای كاری اولویت داده می‌شود و در نتیجه در هنگام عدم تطابق بین فضای كاری و پروفایل جاسازی شده، اولویت به فضای كاری داده می‌شود.

 

منوی كشویی CMYK   

 در این قسمت فضاهای رنگ‌بندی بین CMYK های مختلف تعیین می‌شود. كه در هنگام وجود تضاد بین نوع پروفایل جاسازی شده در فایل و فضای كاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این قسمت نیز همانند محیط RGB شامل سه قسمت

Off، Preserve Embedded Profiles و Convert to Working CMYK می‌باشد. برای كسب اطلاعات بیشتر به مطالب مربوط به RGB در شماره قبل مراجعه كنید.

 

منوی كشویی GRAY   

 در این قسمت فضاهای رنگ‌بندی مختلف سیاه و سفید (Grayscale) تعیین می‌شوند كه در هنگام وجود تضاد بین نوع پروفایل جاسازی شده و فضای كاری تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این قسمت نیز همانند محیط RGB و CMYK شامل سه حالت off، Preserve Embedded Profiles و Convert to Working Gray می‌باشد. برای كسب اطلاعات بیشتر به مطالب مربوط به RGB در شماره 7 مراجعه كنید.

 

كادر مقابله‌‌ای Profile Mismatches   

 با انتخاب این گزینه شما از تفاوت بین پروفایل‌ها مطلع می‌شوید. كادر مقابله‌ای Ask When Opening شما را از عدم تطابق در هنگامیكه فایل باز می‌شود مطلع می‌كند و گزینه رونویسی پروفایل‌ جاسازی شده بر روی محیط كاری را به شما پیشنهاد می‌دهد. با فعال كردن كادر مقابله‌ای Ask When Pasting در صورت عدم تطابق محیط رنگ‌بندی انتخاب شده و پروفایل جاسازی شده در هنگام خارج كردن از حافظه، كشیدن و رها كردن یا Import كردن یك فایل در یك سند تصویری باز به شما هشدار داده می‌شود.

 

گزینة Missing Profiles Ask When Opening   

 هنگامیكه این كادر مقابله‌ای فعال باشد، در صورت باز كردن یك فایل به شما اطلاع داده می‌شود كه هیچ پروفایل ضمیمه شده‌ای وجود ندارد و امكان انتخاب یك پروفایل را فراهم می‌كند.

در صورتی كه كادر مقابله‌ای Advanced Mode در بالای كادر محاوره‌ای فعال باشد، گزینه‌های زیر نیز فعال شده و در دسترس قرار خواهند گرفت:

 

منوی كشویی Engine   

 این منو شیوه یا سیستم مدیریت رنگ‌بندی مورد استفاده در هنگام تبدیل فضاهای رنگ‌بندی را تعیین می‌كند.

 Adobe (ACE) : 

 Color Engine و Adobe ColorManagement System. استفاده از این گزینه برای اكثر كاربران مناسب است.

  Apple ColorSync (در مكینتاش):

 این گزینه از سیستم تطبیق دهنده و مدیریت رنگ‌بندی Apple ColorsSync استفاده می‌كند.

  Apple CMM (در مكینتاش):

این گزینه از سیستم تطبیق دهنده CMM و سیستم مدیریت رنگ‌بندی Apple ColorSync استفاده می‌كند.

  Heidelberg CMM (در مكینتاش):

 این گزینه از سیستم تطبیق دهنده Heidelberg CMM و سیستم مدیریت Apple ColorSync استفاده می‌كند.

  Kodak ColorSyncTM 2.0 Compatible (در مكینتاش):

این گزینه از سیستم تطبیق دهنده رنگ‌بندی Kodak ColorSync و سیستم مدیریت رنگ‌بندی Apple ColorSync استفاده می‌كند.

  Color Management Profiles (در مكینتاش) :

  در صورتی كه دیگر گزینه‌های مدیریت رنگ‌بندی همانند ColorSync RGB، در سیستمتان بارگذاری شده باشند، منوی Engine گزینه‌های پروفایل را لیست می‌كند.

  Microsoft ICM (در ویندوز) :

   این گزینه از سیستم تطبیق رنگ ویندوز استفاده می‌كند.

 

منوی كشویی Intent  

 شیوه بازنمایی و نمایش یك فضای كاری در فضای كاری دیگر را كنترل می‌كند. گزینه‌های این قسمت عبارتند از:

Perceptual : این گزینه سعی در حفظ ارتباطات گرافیكی بین رنگ‌ها دارد. این گزینه در مواردی كه تصاویر با طیف گسترده‌ای وجود دارد و تطابق رنگ دقیق مورد نظر نیست اما یك فضای رنگ‌بندی طبیعی مورد نظر است، استفاده می‌شود.

Saturation : این گزینه رنگ‌های روشن با شدت رنگ بالا را مورد استفاده قرار می‌دهد. انتخاب این گزینه برای طرح‌های تجاری تبلیغاتی یا افكت‌های رنگی گیرا مناسب است.

Relative Colorimetric : این گزینه سعی می‌كند تا نقطه سفیدی از تصویر اصلی را با نقطه سفیدی از تصویر مقصد، هماهنگ كند. انتخاب این گزینه در مواردی كه سیستم رنگ‌بندی هر دو تصویر در فضای رنگ‌بندی محیط كاری است، مناسب می‌باشد.

Absolute Colorimetric : انتخاب این گزینه یك تطابق مستقیم بین تصویر اصلی و تصویر مقصد ایجاد می‌كند بدون تعیین نقطه سفید. از این گزینه در هنگامی استفاده می‌شود كه تطابق دقیقی از یك رنگ معین مورد نیاز باشد (همانند یك آرم). رنگ‌های خارج فضای رنگ‌بندی هموار می‌شوند و تمامی كنتراست‌های داخل این محیط‌ها از بین می‌روند.

 

گزینه Use Black Point Compensation   

 هنگامیكه یكی از گزینه‌های سنجش رنگ Intent انتخاب شده باشد، نقاط سیاه را نیز همانند نقاط سفید تطبیق می‌دهد. انتخاب این گزینه شما را مطمئن می‌كند كه محدودة كاملی از رنگ‌های محیط كاری، بهینه‌سازی شده است.

 

Use Dither (8 bit/channel Images) گزینه

برای تعیین رنگ‌ها در هنگامیكه فضاهای رنگ‌بندی را تبدیل می‌كنید از یك شیوه ادغام استفاده كنید. انتخـاب ایـن بخش سبب كاهش پیوستگی بین رنگ‌ها می‌شود. 

 

فیلد و گزینة Desaturate Monitor Color By   

 این گزینه بوسیلة یك درصد از پیش تعیین شده به شما امكان وضع اشتباه در رنگ‌ها را می‌دهد. در صورتی كه سعی كنید تصویری را كه طیف رنگی آن بزرگتر از مانیتورتان است مشاهده كنید، این گزینه مناسب می‌باشد.

 

فیلد و گزینة Blend RGB Colors Using Gamma   

 انتخاب این گزینه باعث می‌شود تا رنگ‌های یك تصویر با استفاده از یك مقدار گامای تعیین شده، ایجاد و تركیب شوند. مقدار Gamma 1.0 برای دقت و جزئیات بالا مناسب است. انتخاب این گزینه هر فضای رنگ‌بندی موجود را حذف كرده و مشابه كنترل‌های رنگ‌بندی پایه‌ای است كه در برنامه‌های كاربردی دیگر استفاده می‌شوند. تنها دلیلی كه می‌توان در انتخاب این گزینه مطرح كرد آن است كه در فرایند تبدیل رنگ، بین فتوشاپ و سایر برنامه‌های كاربردی دیگر تطبیق ایجاد كند.

 

فیلد Description   

 هنگامیكه نشانه‌گر ماوس را روی هر یك از بخش‌ها و  منوهای موجود در Color Settings جابجا می‌كنید، توصیف مختصری از هر یك از آنها در این فیلد دیده می‌شود.

 

*توجه *

باز كردن فایل ها و كادرهای محاوره‌ای

در صورتی كه گزینة Ask When Opening را در قسمت Profile Mismateches انتخاب كنید، در صورتی كه قصد باز كردن فایلی را در فتوشاپ داشته باشید كه تنظیمات رنگ‌بندی آن با پروفایل فضای كاری‌تان مطابقت نداشته باشد، كادر محاوره‌ای نمایان می‌شود. در صورتی كه گزینه Ask When Opening در قسمت Missing Profile انتخاب شده باشد، در هر زمان كه هیچ پروفایلی به تصویر منضم نباشد یك كادر محاوره‌ای نمایان می‌شود. هر چند می‌توانید از این كادرهای محاوره‌ای با استفاده از غیرفعال‌ كردن گزینة Ask When Opening صرفنظر كنید، اما احتمال اعمال نوعی رنگ‌بندی به تصویر وجود دارد كه مورد نظر شما نیست.

نحوه تنظیم متن در یك مسیر

نحوه تنظیم متن در یك مسیر

در برنامه Photoshop CS، ویژگی جدیدی در نظر گرفته شده است كه به كاربران امكان می‌دهد متون مورد نظر خود را با توجه به حالت مسیر تنظیم كنند.

  

باز كردن تصویر  

 

 نحوه تنظیم متن در یك مسیر

گزینه File\Open را انتخاب كنید و سپس تصویری كه مایلید متن مورد نظرتان را در آن قرار دهید انتخاب نمائید.

 

ایجاد مسیر   

 

 نحوه تنظیم متن در یك مسیر

ابزار Path را از جعبه ابزار انتخاب كرده و سپس مسیری را در آن ترسیم كنید. از این مسیر برای تنظیم شیوه قرارگیری متن در تصویر استفاده می‌شود.

 

انتخاب ابزار Type  

 

 نحوه تنظیم متن در یك مسیر

ابزار Horizontal Type را از جعبه ابزار انتخاب كنید. البته شما می‌توانید هر یك از ابزارهای Vertical Type، Horizontal Type Mask یا Vertical Type Mask را نیز از منوی كشویی Type انتخاب نمائید.

 

 تنظیم تایپ در مسیر  

 

 نحوه تنظیم متن در یك مسیر

مكان‌نمای ماوس را بر روی مسیری كه در مرحله دوم ترسیم كرده‌اید جابجا كرده و كلیك كنید تا محل ورود متن در صفحه تعیین شود. پارامترهایی همچون نوع فونت، اندازه فونت، رنگ فونت و مشابه آنها را از پالت Charcter and Paragraph انتخاب كرده و سپس متن مورد نظرتان را در آنجا تایپ نمائید.

 

ویرایش متن  

متونی كه در مسیر قرار می‌گیرند، همواره قابل ویرایش هستند. برای ویرایش متن، نشانه‌گر ماوس را بر روی متن برده و كنید تا مكان‌نما بصورت چشمك‌زن دیده شود. سپس همانند ویرایش یك متن عادی عمل كرده و رنگ، اندازه یا متن مورد نظر خود را تغییر دهید.

 

*توجه*

تغییر موقعیت متن

برای تغییر نقطه شروع متن، كلید Ctrl (در ویندوز) یا كلید  (در مكینتاش) را پائین نگه داشته و مكان‌نما را روی نقطه ورود متن قرار دهید (یك فلش سیاه جهت‌دار به نشانه‌گر ماوس اضافه می‌شود). كلیك كرده و بكشید تا به نقطه شروع مورد نظر برسید. در صورتی كه هنگام كشیدن در طول مسیر، نشانه‌گر را به طرف پائین مسیر بكشید، متن معكوس می‌شود.

 

تغییر شكل مسیر

كلید Ctrl (در ویندوز) یا كلید  (در مكینتاش) را پائین نگه داشته تا در اطراف مسیر كادرهای محدود كننده‌ای نمایان شود. با توجه به همان حالت‌‌هایی كه برای تغییر شكل یك لایه استفاده می‌كنید، در آنها كلیك كرده و سپس نشانه‌گر ماوس را بكشید تا مسیر چرخیده، تغییر مقیاس داده یا دیگر حالت‌های تغییر شكل به آن اعمال شود. (برای كسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به كار علمی 5 بخش 10 مراجعه كنید).

نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

Photoshop و Image Ready به شما امكان ایجاد فایلهای انیمیشن جذابی را با استفاده از امكانات پیشرفته مختلف، فیلترهای متنی یا فیلترهای تحریف كننده می‌دهند (شما می‌توانید همانند لایه‌ها، فریم‌ها را در فتوشاپ ایجاد كنید. اما تنها در Image Ready می‌توانید انیمیشن ایجاد كنید). با ایجاد كپی‌هایی از یك لایه و سپس اعمال یك فیلتر، به آنها به آسانی می‌توانید با شدت‌های مختلف فیلتر را متحرك كنید. در این كار عملی بر روی تصویری از یك گل كار خواهیم كرد و فیلتری با نام Twirl را به لایه‌های متوالی اعمال می‌كنیم تا انیمیشن جالبی ایجاد شود. هر چند می‌توانید در شروع كار هر فایلی یا هر قالبی را انتخاب كنید، اما توجه داشته باشید كه فایل‌های انیمیشن حتماً باید در قالب GIF ذخیره شوند.

  

باز كردن فایل در Image Ready  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

در برنامه Image Ready گزینه File\Open را انتخاب كرده و سپس فایلی كه قصد ایجاد انیمیشن با آن را دارید، انتخاب نمائید.

 

كپی برداری از لایه‌ها  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

گزینه Window\Layers را انتخاب كنید تا پالت Layers فعال شود. از منوی پالت، گزینه Duplicate Layer را چندین مرتبه انتخاب كنید تا برای ایجاد انیمیشن مورد نظر چندین لایه مختلف در اختیار داشته باشید. برای این مثال سه بار این مرحله را تكرار كنید.

 

اعمال فیلتر به لایه‌ها  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

اولین لایه موجود در پالت Layers را انتخاب كرده و سپس فیلتر مورد نظرتان را انتخاب كنید (در این مثال ما گزینه Filter\Distort\Twirt را انتخاب كردیم). یك فیلتر با مقدار متوسط انتخاب كنید و OK را كلیك كنید. همین كار را برای بقیة لایه‌ها تكرار كنید و در هر بار اعمال فیلتر، شدت آنرا افزایش دهید.

  

باز كردن پالت Animation  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

گزینه Window\Animation را برای باز كردن پالت Animation انتخاب كنید.

 

ایجاد فریم  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

گزینه New Frame را از منوی پالت Animation انتخاب نمائید تا یك فریم جدید انیمیشن ایجاد شود. این مرحله را برای ایجاد یك فریم متناظر با هر لایه فیلترگذاری شده‌ای كه در مرحله 3 ایجاد كرده‌اید تكرار كنید. برای مثال اگر شما یك لایه اصلی داشته و 3 لایه در مراحل بعدی ایجاد كرده‌اید، باید 4 فریم انیمیشن ایجاد كنید.

 

ضمیمه كردن لایه‌ها به فریم‌ها  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

در حالیكه دو پالت Layers و Animation فعال هستند ، در اولین فریم انیمیشن كلیك كرده و لایه اول متناظر با آن را انتخاب كنید. آیكون‌های مربوط به مشاهده یا مخفی بودن لایه‌ها (آیكون چشم) را كلیك كنید بطوریكه تنها لایه انتخاب شده قابل مشاهده باشد. سپس فریم بعدی انیمیشن را كلیك كرده و لایه فیلترگذاری شده در پالت Layers بعدی را انتخاب كنید. دقت كنید كه تنها لایه انتخاب شده مشاهده شود. این مراحل را تكرار كنید تا هر لایه به یك فریم ضمیمه شود.

 

اجرای انیمیشن در Image Ready  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

دكمه Play ای را كه در پائین پالت Animation قرار دارد كلیك كنید تا انیمیشن اجرا شود. همترازی تصاویر فریمها، نرمی تصویر و مدت زمان نمایش هر فریم را كنترل كنید. انیمیشن بطور متناوب تكرار می‌‌شود. دكمه Stop را برای متوقف كردن اجرای آن كلیك كنید.

 

تعیین دفعات اجرای انیمیشن  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

از منوی كشویی Loop Count برای تعیین دفعات اجرای انیمیشن استفاده كنید.به عبارت دیگر اینكه آیا انیمیشن پس از یك بار اجرا متوقف شود یا آنكه به دفعات معین پخش شود، در این قسمت تنظیم می‌شود. گزینه Once یا Forever را از منوی كشویی انتخاب كنید. همچنین می‌توانید گزینه Other را انتخاب كرده و تعداد دفعات تكرار را در كادر محاوره‌ای كه نمایان می‌شود، مشخص كنید.

 

تعیین زمان و مدت فریم  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

برای افزودن طول مدت نمایش هر فریم در منوی كشویی Timing فریمی كه می‌خواهید تغییر دهید كلیك كرده و سپس زمان مورد نظرتان را تعیین كنید. برای مثال ممكن است بخواهید زمان طولانی‌تری به فریم اول اختصاص دهید تا روی فریم مزبور تاكید شود.

 

 تعیین بهینه سازی GIF  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

گزینه Window\Optimize را برای باز كردن پالت Optimize انتخاب نمائید. نحوه بهینه سازی انیمیشن‌ها بصورت یك فایل GIF در كار عملی 2 توضیح داده شده است.

  

پیش نمایش در یك مرورگر  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

گزینه File\Preview in را انتخاب كرده و مرورگری كه مایلید فایل ایجاد شده را در آن ببینید از زیر منوی Preview In انتخاب كنید. فایل انیمیشن در مرورگر تعیین شده باز می‌شود و اطلاعاتی در خصوص اندازه، نوع و شیوه فشرده سازی فایل در پائین پنجره مشاهده می‌شود.

 

ذخیره فایل در قالب GIF  

 

 نحوه ساخت انیمیشن‌های GIF با استفاده از فیلتر

تنظیمات قالب بندی GIF را در پالت Optimize وارد كرده و سپس از منوی File\Save Optimized برای ذخیره تصویر بصورت فایل GIF استفاده كنید. برای درك جزئیات بیشتر در خصوص ذخیره فایل‌های GIF، به كار عملی 2 همین بخش مراجعه نمائید.

 

*توجه *

شروع كار در فتوشاپ

با توجه به اینكه در برنامه Photoshop فیلترهای بیشتری نسبت به برنامه ImageReady وجود دارد می‌توانید مراحل 1 تا 3 را در برنامه فتوشاپ اجرا كرده و فیلترهای مورد نظرتان را به تصویر اعمال كنید.

پس از بدست آوردن نتیجه مطلوب گزینه Jump To را كه در پایین جعبه ابزار قرار دارد كلیك كنید تا فایل تصویری به همراه لایه‌های فیلترگذاری شده آن در برنامه Image Ready باز شود. سپس می‌توانید مراحل ایجاد فریم و ضمیمه كردن هر لایه به یك فریم را در این برنامه انجام دهید.

 

بهینه سازی و ذخیره فایل

هر چند فایل تصویر در مرحله 10 این كار عملی بهینه سازی شده، اما باید در مرحلة 12 نیز بصورت یك فایل GIF ذخیره شود. بهینه سازی فایل بصورت GIF در واقع تعداد رنگ‌های فایل را تعیین می‌كند و ربطی به ذخیره فایل ندارد. برای ذخیره فایل در حالت انیمیشن حتماً باید قالب بندی GIF89a انتخاب شود.

 

كم نگه داشتن تعداد فریم‌ها تا حد امكان

 فریم‌های انیمیشن حجم فایل را افزایش می‌دهند و در نتیجه زمان دریافت آنها افزایش می‌یابد. سعی كنید حتی الامكان تعداد فریم‌ها را در حداقل ممكن نگه دارید تا بارگذاری صفحات وب به سرعت و به راحتی امكان پذیر باشد.

 

ایجاد انیمیشن‌های متنی با Text

برای ایجاد جذابیت و زیبایی انیمیشن‌های متنی از ابزار Warp Text استفاده كنید. ابتدا متن را با ابزار Type ایجاد كنید، فریم انیمیشن را ساخته و افكت‌های Warp Text را بتدریج به هر فریم اعمال كنید. Warp Text یك آیكون است كه در گوشه بالای نوار Options ابزار Text قرار دارد.

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

صفحه ارتباطی در واقع یك فایل در فتوشاپ است كه حاوی تصاویر كوچكی می‌باشد كه این تصاویر همگی در یك (دایركتوری) قرار دارند كه شما آدرس آنرا به فتوشاپ می‌دهید. هنگام ساخت چنین صفحه‌ای، شما كنترل كاملی روی اندازة صفحه، اندازة تصاویر، فونت، فضاهای موجود در صفحه و... خواهید داشت. شما می‌توانید این صفحه را برای هر نوع چاپگر و یا فرمت دلخواهی بهینه‌سازی نمائید.

  

بار گذاری تصاویر در داخل یك صفحه  

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

تمام تصاویری كه قصد قرار دادن آنها را در یك صفحه ارتباطی دارید، باید در یك پوشه قرار بگیرند. قبل از انجام هر كاری فایل‌های مورد نظر را به پوشه مقصدتان كپی كنید. این صفحه ارتباطی شامل تمامی تصاویری است كه در آن پوشه قرار دارند و در صورتی كه می‌خواهید فایلی در این صفحه مشاهده نشود باید آن را از پوشه حذف كنید.

 

 تعیین پوشه اصلی  

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

برای ساخت یك صفحه ارتباطی، گزینه File\Automate\Contact Sheet II را انتخاب كنید. كادر محاوره‌ای Contact Sheet ll نمایان می‌شود. در قسمت Source Folder دكمه Choose را كلیك كنید و بدنبال پوشه مقصد بگردید (پوشه در بردارنده تصاویر)، آن را انتخاب كرده و برای برگشت به پنجره اصلی Contact Sheet، كلید Choose (در مكینتاش) و OK (در ویندوز) را كلیك نمائید.

 تعیین اندازه صفحه ارتباطی  

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

در محیط Document از كادر محاوره‌ای Contact Sheet ll، اندازه صفحه ارتباطی كه قصد ایجاد آن را دارید تعیین كنید. ابعاد و وضوح فضای تهیه شده را تعیین كنید. در صورتی كه تنها قصد مشاهده این صفحه را از طریق مانیتور دارید، وضوح یا Resolution آن را بر روی 72dpi تنظیم كنید و در صورتی كه قصد چاپ رنگی آن را دارید مقدار را بر روی 150dpi تنظیم كنید. هنگام تنظیم پارامترها، می‌توانید تغییرات انجام شده را در محیط پیش‌نمایش موجود در سمت راست پنجره مشاهده كنید.

 

 تعیین نوع رنگ‌بندی   

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

در منوی كشویی Mode، نوع رنگ‌بندی مورد نظر برای صفحه ارتباطی را تعیین كنید.RGB Color) ، Lab Color ، CMYK Color و GrayScale) البته بهترین شیوه انتخاب همان رنگ بندی است كه در فایل‌های تصویری‌تان بكار گرفته شده است.

 

تعیین تعداد ردیف‌ها و ستون‌‌های صفحه ارتباطی  

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

در منوی كشویی Place تعداد ردیف‌ها و ستون‌هایی را كه می‌خواهید در صفحه ارتباطی وجود داشته باشد، تعیین كنید. برای آنكه دریابید مقادیر تعیین شده توسط شما چه تأثیری در خروجی می‌گذارد، می‌توانید از قسمت Preview استفاده كنید.

 

تنظیم عنوان و فونت   

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

اگر مایلید تا نام فایل تصاویر موجود در صفحه ارتباطی نشان داده شود می‌توانید گزینه Use Filename as Caption را انتخاب كنید. از منوی كشویی Font نیز می‌توانید نوع و اندازه فونتی را كه مایلید برای عنوان عكس‌ها استفاده شود، تعیین كنید.

 ایجاد صفحه ارتباطی  

 

نحوه ساخت صفحه ارتباطی

گزینه OK را كلیك كنید تا صفحه ارتباطی ایجاد شود. توجه داشته باشید كه صفحه ارتباطی در واقع یك نوع فایل فتوشاپ است. این فایل بسته به نظر شما قابل تغییر است. حتی امكان تهیه خروجی در قالب PDF نیز وجود دارد كه اگر فضای هارد محدود باشد و یا قصد ایمیل كردن آن را داشته باشید استاندارد مناسبی است. برای ذخیره این صفحه بعنوان یك فایل PDF گزینه File\Save As را انتخاب كرده و سپس از منوی كشویی Format، گزینه PDF Photoshop را انتخاب كنید.